Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Inte jättesvårt att cykelfältsparkera vid Centralen

Publicerad den 17 april, 201420 januari, 2022

Häromdagen skrev vi att Stockholms Stad satt upp staket längs trottoaren vid Centralen. Många taxichaufförer valde att trotsa lagen och använda fältet för att plocka upp och lämna kunder där. Meningen var att staketet skulle göra så att cykelfältet blev fritt från parkerade taxibilar.
Hur har det gått? Sådär får man väl säga. Flera läsare rapporterar att taxichaufförerna ifråga fortfarande använder fältet. Så här kan det se ut:

Fulparkerad taxi vid Centralen Foto: Knark Missionen /Facebook
Foto: Knark Missionen /Facebook

Tidigare var problemet alltså taxibilar i cykelfältet. Nu är det också fotgängare där. Och staketet gör att de måste promenera en förhållandevis lång sträcka mitt i cykelfältet för att komma upp på trottoaren.
Det räcker alltså inte med heldraget, rödmarkerat och uppsatt staket för att freda cykelfältet.
Så, tillbaks till ritbordet Stockholms Stad. Just nu är det värre än det var tidigare. Ett sätt kan ju vara att göra om den heldragna linjen till något mer påtagligt. Koner kanske? Eller varför inte passa på att göra platsen lite grönare lagom till sommaren?
Gör till exempel som i Vancouver och ställ ut krukor:

Gröna krukor avgränsar cykelfältet i Vancouver Foto: Jeff Arsenault/Flickr  CC BY-NC-SA 2.0
Foto: Jeff Arsenault/Flickr CC BY-NC-SA 2.0

15 svar på ”Inte jättesvårt att cykelfältsparkera vid Centralen”

  1. Mikko skriver:
    20 april, 2014 kl. 10:53 f m

    jag skulle cykla rakt in i taxin och krossa bakrutan

    Laddar in …
  2. Maria Larsson skriver:
    17 april, 2014 kl. 10:04 e m

    Varför inte använda fotanglar? Det borde hålla borta både taxibilar och gående och ligger i samma klass som att blockera cykelvägar med betongsuggor för att mota bort bilar.

    Laddar in …
  3. Anders Norén skriver:
    17 april, 2014 kl. 11:33 f m

    Spikad kantsten. Den hindrar inte fotgängarna från att gå i cykelbanan men den tvingar taxiföraren att stanna i körfältet vilket förhoppningsvis framstår som mindre attraktivt än att som idag stanna i cykelfältet (som på den aktuella platsen egentligen är en vägren med heldragen linje vilket är ”strängare” än ett cykelfält). Kräver dock att man har tillräckligt smala snöröjningsfordon, alternativt att man väljer en lösning som kan demonteras till vintern (betongsuggor?).
    Oavsett vilken lösning man väljer för fysisk avgränsning mellan bilfält och cykelfält så finns VGU-normerna(*) för avstånd till kantsten eller fasta hinder, men cykelfältet/vägrenen ser ut att vara 2 meter brett här så det borde inte vara något problem.
    (*) De där gamla normerna som planerare och projektörer känner till men aldrig använder.

    Laddar in …
  4. Joakim Ekendahl skriver:
    17 april, 2014 kl. 11:18 f m

    Hej
    Jag har ett brinnande cykelintresse och nyligen hittat till er eminenta blogg som numera ligger bland mina favoriter.
    Det känns ju onekligen som om staketet hamnat på fel sida av själva cykelbanan och upplägget bjuder ju snarare in till att parkera taxibilar. Dmitri skrev att han hört att det fanns farhågor att staketet skulle bli påkört av bilister eller cyklister. Man kan ju undra om det inte är värre att cyklisterna blir påkörda av bilister än att staketet blir det???
    Förra året cyklade min sambo och jag från Göteborg till Bangkok och på vägen genom städer i Kina fick vi se hur cykelbanor skall se ut. Breda och avgränsade från körbanorna med små staket som inte verkade bli påkörda av vare sig den ena eller andra.
    Bilden är tagen på väg ut ur miljonstaden Chengdu.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      17 april, 2014 kl. 12:48 e m

      Höjdskillnad, materialskillnad, ”dike”, låång raksträcka, inga stolpar/suggor, relativt brett och staket. Så här fint kommer det att bli i Stockholm when the fat lady sings.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      17 april, 2014 kl. 3:09 e m

      Jättekul att du hittat hit! Har du skrivit om din resa någonstans? Vi länkar gärna. Och glad påsk!

      Laddar in …
      1. Joakim Ekendahl skriver:
        17 april, 2014 kl. 3:13 e m

        Resan ägde rum mellan 16 februari och 1 december förra året och tog oss från vårt nuvarande hem i Göteborg till vårt förra hem / sambons föräldrahem i Bangkok. Bloggen är på engelska och thailändska (går att sortera på språk) och hittas här:
        http://www.cyclinghome.nu

        Laddar in …
    3. Dmitri Fedortchenko skriver:
      19 april, 2014 kl. 6:12 f m

      å kolla den kantstenen! 45 grader för att minska risken för omkullkörning om man råkar köra på kantstenen… galet!

      Laddar in …
  5. zeraien skriver:
    17 april, 2014 kl. 9:34 f m

    RT @Cyklistbloggen: Inte jättesvårt att cykelfältsparkera vid Centralen: http://t.co/7kAHxMcvPA #cykla

    Laddar in …
  6. Swede_Box skriver:
    17 april, 2014 kl. 9:25 f m

    RT @Cyklistbloggen: Inte jättesvårt att cykelfältsparkera vid Centralen: http://t.co/7kAHxMcvPA #cykla

    Laddar in …
  7. bengan skriver:
    17 april, 2014 kl. 9:25 f m

    det rimliga hade väl varit att sätta upp staketet mellan bilarnas körfält och cykelkörfältet?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      17 april, 2014 kl. 9:27 f m

      Jag letade bild efter snygg avgränsning, men hittade först efter att jag publicerat. Tillagt nu.

      Laddar in …
    2. Dmitri Fedortchenko skriver:
      17 april, 2014 kl. 9:29 f m

      det fanns farhågor om att staketet skulle bli påkört av bilister eller cyklister om det skulle sättas upp mellan cykelfält och bilfält, fick jag höra från Tk.

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        17 april, 2014 kl. 10:46 f m

        Om de bygger en refug framför staketet som avgränsar bilväg och cykelfält så tror jag knappast bilister kör på staketet.
        På refugen sätt en fet cykelskylt och pil ner åt höger santidigt som det är rödmålad asfalt.
        Eller varför inte använda civilklädd polis vars uppgift endast är att bötfälla alls taxibilar i hela Stockholm.
        Eller om nu fartkameror är så effektiva, varför inte installera lastzon- och cykelfältskameror på sätskilt utsatta ställen?
        Eller ändra lagen. Blockerar du cykelfält får du en prick. Efter tre prickar förlorar du körkortet i 3 månader. Efter 5 prickar for ever.

        Laddar in …
      2. Joakim Fors skriver:
        17 april, 2014 kl. 10:47 f m

        … men mycket annan bråte går tydligen bra att placera på cykelbanor och cykelfält enligt Tk? 😉

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d