Det här händer på Götgatan

| 14 kommentarer

Tyvärr, eller tack och lov, är det inte försöket med nya sorters cykelbanor som börjat på Götgatan ännu. Förvirringen var stundtals stor när cyklister och bilister skulle samsas om utrymmet. Till och med polisen stod undrande:

Efter en stund kunde bland andra Direktpress Södermalm rapportera att det bara handlar om ledningsbyten, inte cykelbaneförsök.

Enligt Direktpress artikel säger Henrik Söderström på trafikkontoret:

Omläggningen av cyklisternas körväg beror på att Stockholm gas reparerar gasnätet. För att komma åt ledningar måste de gräva i de vanliga cykelbanorna.
– Det här är tillfälliga åtgärder som innebär att vi får flytta lite på trafiken, men omläggningen är tillfällig, säger Henrik Söderström.

Försöket med den nya cykelbanelösningen börjar enligt uppgift i juni. Det kommer vi att skriva mer om, var så säker.

Så här ser början av omledningen ut:

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

14 Comments on "Det här händer på Götgatan"

Notify of
avatar
trackback

[…] Jag har varit hemma med ett krassligt barn men hörde och läste att arbetet med Pilotplats Cykel äntligen kommit igång. Vi trodde ju ett tag att det redan börjat, men det var staden som utförde gasarbeten. […]

trackback

[…] 1 svar Just nu pågår det vägarbete med gasledning på Götgatan. Detta har inget med Pilotplats Cykel att göra. Entreprenör för omledningen är NCC. Försöket med nya bredare cykelbanor på Götgatan förväntas starta i juni 2014. Mer info om exakta datum kommer på stadens hemsida om södra Götgatan så småningom. Du kan läsa mer om detta hos Södermalmsnytt, eller Cyklistbloggen. […]

Ulrika
Guest

Ser många cyklister som kör mot rött, som vanligt, tyvärr… Men också många som inte Vill! De envisas med att tråckla sig mellan betongsuggorna på den avstängda cykelbanan, ibland upp på trottoaren, ibland måste de lyfta cykeln. Det är tydligen väldigt svårt att förstå att cykelbanan har blivit fält. Rätt kul att stå och betrakta.

Richard
Guest

Ett rödljus som många struntar i är på Götgatan i höjd med Gotlandsgatan (Södermalmskyrkan norrut och Göta fisk söderut).

Tilläggsskylt under trafikljus informerar att övergångsställe används ofta av synskadade (Synskadades riksförbund ligger upp på Gotlandsgatan). Prickarna symboliserar blindskrift.

Om nu det stämmer att de flesta cyklister har körkort så borde de känna till denna skylt och stanna när det är rött. Att de anser att de har marginal till gångtrafikanterna duger inte som svar.

Fotot är en skärmdump från Cyklistbloggens film om rödljuskörning.

Richard
Guest

Första anledningen till att cykelfält på Götgatan inte kommer att fungera så bra i sommar som alla hoppas på.

#1 Varuleverans till Willys

“Perfekt ställe att parkera lite snabbt på. Ingen hinner nog märka något!”

Dmitri Fedortchenko
Guest

Varför kan inte pilotplats cykel jobba så snabbt! Tänk hur mycket nytt man skulle kunna testa om inte varje försök ska ta över ett halvår att genomföra. Det här bevisar ju att det inte är så svårt. Städnatt+vägarbete=pilotplats cykel!

zeraien
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det här händer på Götgatan:
http://t.co/kGTbLmamEl #cykla #pilotplatssthlm

Christian Gillinger
Guest

Och en grej jag tänker på Frågan är varför de inte använder gul omledningsfärg? Då hade det kanske blivit mindre förvirring. Varför kan de inte arbeta konsekvent med cykeltrafiken? Gah.
https://www.cyklistbloggen.se/2014/03/vi-malar-hit-a-vi-malar-dit/

Christian Gillinger
Guest

Du hade behövt mistlur i den där dimman….

felix reychman
Guest

Utöver en spännande omläggning, ser vi hur cyklisterna tar sig fram fortare än bilisterna. Särskilt de som kör mot rött… 😉

Richard
Guest

Såg ingen som cyklade mot rött, däremot mot gult = stanna om du kan utan att du riskerar att bli påkörd bakifrån.

I eftermiddag finns en sugga i höger körfält så vi slipper vi slipper bli påkörda bakifrån när cykelbanan blir cykelfält och svänger ut i körbanan. Varför fanns inte dessa redan i morse?

Håller med att de borde använda gul färg. Gärna en gul cykelsymbol också.

Sedan kan man undra varför cyklisyerna inte leds tillbaka till cykelbanan igen. Såg ut som om cyklist i slutet av klippet fortsätter (felaktigt) rakt fram på Götgatan.

Som vanligt är ingenting riktigt genomtänkt för oss cyklister.

Jeroen Wolfers
Guest

Richard: Man leds ända bort till Åsögatan i de “nya” cykelfälten, där man sedan leds in i befintliga (smala) cykelfält i gatan. Så man leds inte tillbaka till cykelbanorna alls just nu.

Richard
Guest

Ja jäklar. Hur kunde jag missa det igår? Idag cyklade jag hela vägen. Riktigt trevligt att slippa cykelbanans slalombana.

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det här händer på Götgatan:
http://t.co/kGTbLmamEl #cykla #pilotplatssthlm

wpDiscuz