Järnvägsparken revisited

| 12 kommentarer

Sedan inlägget om den nya cykelparkeringen vid Stockholms Central så fick vi en del frågor om exakt var den låg och hur man tar sig dit. Och eftersom det var strålande sol igår så passade jag på att promenera dit. Så här går man alltså till Järnvägsparken:

Någon sa också att det kanske berodde på att det var vinter att ställen var tomma. Men då borde det varit tomt på cyklar i området. Tittar man på filmen och på bilden nedan, så ser man att det är i princip fullt hela vägen bort till den nya parkeringen. Där, däremot, är det tvärtom.

Nu är det kanske också lite meckigt att hitta dit just nu, eftersom det är plank överallt. Stadsmiljöborgaråd Per Ankersjö tror att det kommer bli mer populärt att parkera där när byggarebetena med Citybanan är klara.

Tidningen Vi i Vasastan skrev också om parken och tydligen är det så att Stockholms Stad ville ha en parkering närmare entrén, men markägaren, Jernhusen, vägrade:

Om Jernhusen AB, som äger Centralstationen och marken i direkt anslutning, hade velat upplåta mark för närmare cykelparkeringar hade läget varit annorlunda.

– Nu har vi i stället valt att bygga så nära vi kan, säger Per Ankersjö.

Det är synd att Jernhusen och kommunen inte kan komma överens om parkering på en plats där folk känner sig trygga – till exempel där de redan valt att ställa sina cyklar idag. Extra märkligt när Jernhusen gör reklam för cykling vid de tillfälliga ställen på platsen:

Jermhusen

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

12 Kommentarer på "Järnvägsparken revisited"

Låt mig veta när
avatar
trackback

[…] Stockholm), Hur bra är Umeå som cykelstad, Var ställer du cykeln vid Centralen i Stockholm (inte vid Järnvägsparken) och vilket är billigast, taxi eller […]

trackback

[…] är alltså samma modell av cykelställ som används vid Järnvägsparken – med en utstickande stolpe som gör det möjligt att låsa fast cykeln ordentligt. […]

Erik
Gäst

Så här fin var Järnvägsparken på 40-talet. http://www.famgus.se/Pictures/Ultra58.jpg

///Tobbe
Gäst

Det är väl inget direkt fel på platsen…om man tar och bygger om och gör fint, ljust och tryggt att parkera/låsa fast cykeln. Som det är nu är det en inbjudan till cykelstöld. Kolla på Malmös ride&bike-stationer:)

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Järnvägsparken revisited http://t.co/4PSbxNKHqw @Cyklistbloggen

Jocke von Scheele
Gäst

Det är så uppenbart att man haft lite värdelös mark som inte gått att utnyttja till något vettigt, under alla viadukter – sådan mark kallas “impediment” på stadsplanerarspråk – och kommit på att “om vi lägger en cykelparkering på den här oanvändbara marken så kan vi hävda att vi gjort en cykelfrämjande åtgärd. Ingen kommer vilja använda parkeringen, men det ser bra ut på papperet!”.

Anders E
Gäst

Fin och dunkel plats, som gjord för att få hela eller delar av cykeln stulen!

Erik Johansson
Gäst

I ärlighetens namn så upplevs det rätt ljust när man är på plats, det är mest när man ser den på håll den verkar dunkel, eller när solen lyser starkt som i video.

Och någon har faktiskt rensat bort de två cykelskelett som fanns där vid nyår. Allt är inte illa.

eriksandblom
Gäst

Jernhusen borde älska cykelparkering. Mer cykelparkering ger fler kunder i butikerna och fler resenärer i tågen.

Nils
Gäst

Så många fler kunder skulle det nog inte bli då det nog är få som tar sig till Stockholm C bara för att shoppa. De som uppehåller sig där ska oftast resa någonstans eller möta upp någon. Ett ärende som blir av oavsett vilket sätt man tar sig dit.

eriksandblom
Gäst

Enligt Krister Isaksson finns det förslag på en cykelparkering hängandes under Klarabergsviadukten. Det finns säkert andra möjligheter att bygga en bra cykelparkering som inte tar yta av andra verksamheter. http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/vill-du-parkera-har.htm

Angående vad folk ska göra på stationen så har jag hört att 40% av folket på stationen St Pancras i London är inte resenärer. Det finns många matställen, pressbyråer och annat där människor gör vardagsärenden. Särskilt under lågtrafik är det ren vinst om fler besöker stationen.

MOVEBYBiKE
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Järnvägsparken revisited http://t.co/k78xDHWxE6 #cykla

wpDiscuz