En grej jag aldrig trodde att jag skulle skriva var en hyllningstext till en vägmaskin. Men hey, livet är fullt av överraskningar och om man är ivrig att klaga så bör man vara lika ivrig att hylla.
Jag är rätt van vid att vi cyklister diskuterar vägmiljö, men häromdagen postade en icke-cyklande kollega den här bilden, med frågan ”Någon som hittar något märkligt i den här bilden?”:
Någon föreslog elslingor under cykelvägen. Men nej, det var alltså sopsaltaren som plogat, så bra att även icke-cyklister lägger märke till det alltså. För sopsaltaren plogar rent. Så bor vid en av de vägar där sopsaltaren kör så är det snö och isfritt på cykelvägen. Förra vintern testade kommunen med en maskin, i år har vagnparken utökats till fem sopsaltare som kör längs bestämda leder (klicka för större bild):
EDIT: Det verkar som om just innerstans prioriterade cykelbanor snöröjs på traditionellt sätt
Det blir som ni ser i princip asfaltsrent vilket betyder att cyklisterna gått från att cykla i ett snöupplag och ha trafikens sämsta snöröjning till att åtminstone på några vägar fått trafikens bästa snöröjning. Så bra faktiskt ett av få klagomål jag hört hittills har varit att fotgängarna gärna använder cykelbanan istället för gångbanan.
To the supersopsaltare with love! @DrUEriksson @KristerIsaksson @TrafikP4Sthlm @Cyklistbloggen #sopsaltare pic.twitter.com/O0BwMzqzML
— Pelle Envall (@envall_p) 15 januari 2014
Som de sa i skolan när en elev hade tuggummi: jag hoppas du tog med dig så det räcker till hela klassen. Och även grannkommunerna vill ha:
@Nacka_kommun något för Nacka? RT @KristerIsaksson: Sopsaltad cykelväg och inte sopsaltad cykelväg. #vintercykla pic.twitter.com/KOfzJPGy65
— Svapron (@svapron) 15 januari 2014
Ett annat problem som någon lyfte fram var att påfarterna till de sopsaltade vägarna får iskanter och isbildning, samma sak i svängar, vilket kan vara farligt. Men det här är första året med metoden så det lär ge sig om det handlar om det handlar om plogteknik för att slippa vallar.
Läs en mer detaljerad recension hos Cykelpendla Hässelby.
Så. Nu har jag skrivit ett inlägg på internet som innehöll orden ”vägmaskin”, ”påfarter”, ”plogteknik” och ”vagnparken”. I did not see that coming.
RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla
Däremot är cykelfälten i innerstaden helt ofarbara (om man inte vill cykla i gångtakt och riskera vingla in i en omkörande buss dvs) plogning eller ej. Dålig investering när skiten inte går att använda på vintern. 🙁
Var kan man hitta kartan?
Här:
Övergripande:
http://www.stockholm.se/PageFiles/623273/Prioriterade%20cykelstr%C3%A5k.pdf
Lite mer detaljerade (se längst ner):
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla-och-ga/Cykla-pa-vintern/
Varför prioriteras inte sydväst (Skärholmen m.m.) alls?
E4 och närliggande vägar underhålls (eller inte) av vägverket, ( tror jag att det var, frågade på mässan, kommer inte ihåg) vägverket äger inga sopsaltare. Så om man bor vid störst väg med bäst bilförbindelser till stan, så får man inte vintercykla.
@nackagator @Nacka_kommun Stor succé för sopsaltaren http://t.co/C3b12ImDRT #cykla
RT @herbert_tiemens: In Zweden blijkt borstelen ook succesvol om fietspaden sneeuwvrij te houden. http://t.co/RdJBswuMOQ
RT @gbgcyklaren: ”Stor succé för sopsaltaren” http://t.co/gc5YQetkol via @cyklistbloggen #cykling #sopsaltaren #vintercykling #snö #stockho…
In Zweden blijkt borstelen ook succesvol om fietspaden sneeuwvrij te houden. http://t.co/RdJBswuMOQ
RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla
Det verkar som om just innerstan inte sopsaltas. Jag rättar i texten (kartan visar områden som ska vara extra prioriterade vid snöröjning, men verkar alltså inte vara bara sopsaltröjda)
RT @gbgcyklaren: ”Stor succé för sopsaltaren” http://t.co/gc5YQetkol via @cyklistbloggen #cykling #sopsaltaren #vintercykling #snö #stockho…
Då har de glömt köra på Hornsgatan för så sent som i morse var det inte sopsaltat öht. På många ställen längs med Hornsgatan är det så snömoddigt i cykelbanan/fälten att man får köra i bilfilen istället.
Det visade sig att de inte använde sopsaltaren på alla ”prioriterade cykelstråk”. I innerstan använder de något slags gummiskrapa:
http://mitti.se/?p=58342
Gummiskrapan används i liten utsträckning bara på några utvalda ställen på Östermalm och på Kungsholmen. Jag har iaf inte märkt av den på Karlavägen, modd och slask, använd bilfilen om man inte vill vingla.
@bahar1360 Ett av svaren är dubbdäck. Ett annat är snöröjning http://t.co/kCyfKHT2lA @MeisShaker
Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/y6ocn9aAn9 @Cyklistbloggen
”Stor succé för sopsaltaren” http://t.co/gc5YQetkol via @cyklistbloggen #cykling #sopsaltaren #vintercykling #snö #stockholm
Kartan undrar jag lite över. Jag ser inga tecken på sopsaltning vare sig längs Götgatan eller Skeppsbron iaf. Det känns som om de bara körs på sträckor man inte riskerar att ”sopa på någonting”, vilket kanske inte nödvändigtvis är de sträckor där det är viktigast. Långa, raka sträckor längs trafikleder som på bilden ovan känns t.ex för mig lite konstiga att prioritera, men det är väl enklare och sträckorna utökas kanske efter utvärdering.
Jag vet faktiskt inte exakt hur urvalet har gått till, men kartan är den kommunen presenterade på mässan.
Innerstan sopsaltad inte eftersom det finns bilar där och sopsaltaren skvätter och kan skada dem.
Jo, det är väl det jag har gissat också. Stackars, stackars bilarna kan få märken i lacken, så kan vi inte ha det. Då är det bättre att de som cyklar skadar sig eller tvingas ut bland bilisterna, som är jättesura för att man inte använder det oanvändbara cykelfältet. Cykelstad? Inte mycket.
Igen utgör inte små fungerande snuttar här och var sammantaget en infrastruktur.
Ingen gissning, stadens representanter sa det när jag frågade på mässan.
Nej, det var bara jag som gissade menade jag :-).
RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla