Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Succé för sopsaltaren

Publicerad den 16 januari, 201423 januari, 2022

En grej jag aldrig trodde att jag skulle skriva var en hyllningstext till en vägmaskin. Men hey, livet är fullt av överraskningar och om man är ivrig att klaga så bör man vara lika ivrig att hylla.

Jag är rätt van vid att vi cyklister diskuterar vägmiljö, men häromdagen postade en icke-cyklande kollega den här bilden, med frågan ”Någon som hittar något märkligt i den här bilden?”:

1487400_10151929243122404_1717914690_n
Foto: Ola Gäverth

Någon föreslog elslingor under cykelvägen. Men nej, det var alltså sopsaltaren som plogat, så bra att även icke-cyklister lägger märke till det alltså. För sopsaltaren plogar rent. Så bor vid en av de vägar där sopsaltaren kör så är det snö och isfritt på cykelvägen. Förra vintern testade kommunen med en maskin, i år har vagnparken utökats till fem sopsaltare som kör längs bestämda leder (klicka för större bild):

Sopsaltaren 1024

EDIT: Det verkar som om just innerstans prioriterade cykelbanor snöröjs på traditionellt sätt

Det blir som ni ser i princip asfaltsrent vilket betyder att cyklisterna gått från att cykla i ett snöupplag och ha trafikens sämsta snöröjning till att åtminstone på några vägar fått trafikens bästa snöröjning. Så bra faktiskt ett av få klagomål jag hört hittills har varit att fotgängarna gärna använder cykelbanan istället för gångbanan.

To the supersopsaltare with love! @DrUEriksson @KristerIsaksson @TrafikP4Sthlm @Cyklistbloggen #sopsaltare pic.twitter.com/O0BwMzqzML

— Pelle Envall (@envall_p) 15 januari 2014

Som de sa i skolan när en elev hade tuggummi: jag hoppas du tog med dig så det räcker till hela klassen. Och även grannkommunerna vill ha:

@Nacka_kommun något för Nacka? RT @KristerIsaksson: Sopsaltad cykelväg och inte sopsaltad cykelväg. #vintercykla pic.twitter.com/KOfzJPGy65

— Svapron (@svapron) 15 januari 2014

Ett annat problem som någon lyfte fram var att påfarterna till de sopsaltade vägarna får iskanter och isbildning, samma sak i svängar, vilket kan vara farligt. Men det här är första året med metoden så det lär ge sig om det handlar om det handlar om plogteknik för att slippa vallar.

Läs en mer detaljerad recension hos Cykelpendla Hässelby.

Så. Nu har jag skrivit ett inlägg på internet som innehöll orden ”vägmaskin”, ”påfarter”, ”plogteknik” och ”vagnparken”. I did not see that coming.

Cykelmässan 2013-11-17 12.40.27
Föremålet för hyllningen själv

28 svar på ”Succé för sopsaltaren”

  1. freijapappan skriver:
    17 januari, 2014 kl. 1:23 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla

    Laddar in …
  2. JBWesterman skriver:
    16 januari, 2014 kl. 11:59 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla

    Laddar in …
  3. Dmitri F. skriver:
    16 januari, 2014 kl. 6:05 e m

    Däremot är cykelfälten i innerstaden helt ofarbara (om man inte vill cykla i gångtakt och riskera vingla in i en omkörande buss dvs) plogning eller ej. Dålig investering när skiten inte går att använda på vintern. 🙁

    Laddar in …
  4. Nik skriver:
    16 januari, 2014 kl. 5:03 e m

    Var kan man hitta kartan?

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      16 januari, 2014 kl. 6:10 e m

      Här:
      Övergripande:
      http://www.stockholm.se/PageFiles/623273/Prioriterade%20cykelstr%C3%A5k.pdf
      Lite mer detaljerade (se längst ner):
      http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla-och-ga/Cykla-pa-vintern/

      Laddar in …
  5. Nils skriver:
    16 januari, 2014 kl. 3:27 e m

    Varför prioriteras inte sydväst (Skärholmen m.m.) alls?

    Laddar in …
    1. Ulrika skriver:
      16 januari, 2014 kl. 7:53 e m

      E4 och närliggande vägar underhålls (eller inte) av vägverket, ( tror jag att det var, frågade på mässan, kommer inte ihåg) vägverket äger inga sopsaltare. Så om man bor vid störst väg med bäst bilförbindelser till stan, så får man inte vintercykla.

      Laddar in …
  6. svapron skriver:
    16 januari, 2014 kl. 2:42 e m

    @nackagator @Nacka_kommun Stor succé för sopsaltaren http://t.co/C3b12ImDRT #cykla

    Laddar in …
  7. wim_bot skriver:
    16 januari, 2014 kl. 2:23 e m

    RT @herbert_tiemens: In Zweden blijkt borstelen ook succesvol om fietspaden sneeuwvrij te houden. http://t.co/RdJBswuMOQ

    Laddar in …
  8. andersiktmali skriver:
    16 januari, 2014 kl. 2:09 e m

    RT @gbgcyklaren: ”Stor succé för sopsaltaren” http://t.co/gc5YQetkol via @cyklistbloggen #cykling #sopsaltaren #vintercykling #snö #stockho…

    Laddar in …
  9. herbert_tiemens skriver:
    16 januari, 2014 kl. 2:04 e m

    In Zweden blijkt borstelen ook succesvol om fietspaden sneeuwvrij te houden. http://t.co/RdJBswuMOQ

    Laddar in …
  10. mikaelordenius skriver:
    16 januari, 2014 kl. 1:09 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla

    Laddar in …
  11. Christian Gillinger skriver:
    16 januari, 2014 kl. 1:04 e m

    Det verkar som om just innerstan inte sopsaltas. Jag rättar i texten (kartan visar områden som ska vara extra prioriterade vid snöröjning, men verkar alltså inte vara bara sopsaltröjda)

    Laddar in …
  12. bjornsundin skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:45 e m

    RT @gbgcyklaren: ”Stor succé för sopsaltaren” http://t.co/gc5YQetkol via @cyklistbloggen #cykling #sopsaltaren #vintercykling #snö #stockho…

    Laddar in …
  13. Peter Holmberg skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:45 e m

    Då har de glömt köra på Hornsgatan för så sent som i morse var det inte sopsaltat öht. På många ställen längs med Hornsgatan är det så snömoddigt i cykelbanan/fälten att man får köra i bilfilen istället.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      16 januari, 2014 kl. 1:11 e m

      Det visade sig att de inte använde sopsaltaren på alla ”prioriterade cykelstråk”. I innerstan använder de något slags gummiskrapa:
      http://mitti.se/?p=58342

      Laddar in …
      1. Dmitri F. skriver:
        16 januari, 2014 kl. 6:07 e m

        Gummiskrapan används i liten utsträckning bara på några utvalda ställen på Östermalm och på Kungsholmen. Jag har iaf inte märkt av den på Karlavägen, modd och slask, använd bilfilen om man inte vill vingla.

        Laddar in …
  14. Cyklistbloggen skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:40 e m

    @bahar1360 Ett av svaren är dubbdäck. Ett annat är snöröjning http://t.co/kCyfKHT2lA @MeisShaker

    Laddar in …
  15. cykelbloggar skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:37 e m

    Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/y6ocn9aAn9 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  16. gbgcyklaren skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:36 e m

    ”Stor succé för sopsaltaren” http://t.co/gc5YQetkol via @cyklistbloggen #cykling #sopsaltaren #vintercykling #snö #stockholm

    Laddar in …
  17. Fredrik Jönsson skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:35 e m

    Kartan undrar jag lite över. Jag ser inga tecken på sopsaltning vare sig längs Götgatan eller Skeppsbron iaf. Det känns som om de bara körs på sträckor man inte riskerar att ”sopa på någonting”, vilket kanske inte nödvändigtvis är de sträckor där det är viktigast. Långa, raka sträckor längs trafikleder som på bilden ovan känns t.ex för mig lite konstiga att prioritera, men det är väl enklare och sträckorna utökas kanske efter utvärdering.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      16 januari, 2014 kl. 12:40 e m

      Jag vet faktiskt inte exakt hur urvalet har gått till, men kartan är den kommunen presenterade på mässan.

      Laddar in …
      1. Ulrika skriver:
        16 januari, 2014 kl. 7:38 e m

        Innerstan sopsaltad inte eftersom det finns bilar där och sopsaltaren skvätter och kan skada dem.

        Laddar in …
        1. Fredrik Jönsson skriver:
          16 januari, 2014 kl. 10:02 e m

          Jo, det är väl det jag har gissat också. Stackars, stackars bilarna kan få märken i lacken, så kan vi inte ha det. Då är det bättre att de som cyklar skadar sig eller tvingas ut bland bilisterna, som är jättesura för att man inte använder det oanvändbara cykelfältet. Cykelstad? Inte mycket.
          Igen utgör inte små fungerande snuttar här och var sammantaget en infrastruktur.

          Laddar in …
          1. Ulrika skriver:
            16 januari, 2014 kl. 10:17 e m

            Ingen gissning, stadens representanter sa det när jag frågade på mässan.

            Laddar in …
          2. Fredrik Jönsson skriver:
            16 januari, 2014 kl. 10:30 e m

            Nej, det var bara jag som gissade menade jag :-).

            Laddar in …
  18. jwolfers skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:20 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla

    Laddar in …
  19. CLW_Everett skriver:
    16 januari, 2014 kl. 12:12 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stor succé för sopsaltaren http://t.co/qqKJFF7mxD #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d