Cykelmiljarden börjar få konturer

| 34 kommentarer

I förra veckan skrev vi om hur Stadshuset lanserat konceptet “Cykelmiljarden” 2011 och hur väl det fungerade för att lyfta fram bilden av en storsatsning på cyklisterna. Men samtidigt som konceptet har fått stor medial uppmärksamhet har det pratats mycket mindre om konkreta planer och resultat.

I ett pressmeddelande i förrgår började investeringarna få lite mer kontur.

Storsatsning

Dagens Nyheter uppmärksammade det under rubriken “Storsatsning på cyklister” och där framgår att det handlar om ett första steg för att börja använda 468 miljoner, alltså knappt hälften av hela miljarden. Men precis som när miljarden lanserades för två år sedan så ska man hålla i huvudet att tidsperspektivet är långt. 400 av miljonerna handlar om planer fram till 2018. Och 2018 är också året då hela miljarden, enligt hela konceptet med “Cykelmiljarden” ska vara slut.

Vi noterar också att förra året skulle 180 miljoner kronor (eller 120 miljoner, beroende på vem man frågar) användas av miljardbudgeten, men i verkligheten blev det bara 85 miljoner. En miljard fördelat på de år som planerna gäller ger ett snitt på 143 miljoner per år för att hinna klart till 2018.

Men det är såklart oerhört bra att “miljarden” nu äntligen börjar få lite mer kontur och att de styrande börjar tydligare kommunicera vad den faktiskt går till. Cynikern i oss konstaterar att det som en slump tog ända till valåret 2014, men vardagscyklisterna i oss gläds åt att det kanske på allvar börjar röra på sig. Det är riktigt, riktigt roligt.  Och vi säger också till cynikern i oss att det är bra att Stockholmspartierna vill skryta om sina cykelsatsningar, eftersom det betyder att cykling är något att skryta med.

Guldcykel 500px

Snart är cykelvägarna lika fina som den här guldcykeln

I det korta perspektivet kommer en satsning på nya cykelparkeringar. Idag finns bara runt 500 i Stockholm, till exempel i Järnhusparken som vi skrev om förra onsdagen, men 2014 ska det anläggas 2000 nya. Här är vår förhoppning att framtidens parkeringar görs rätt, så att man faktiskt kan låsa fast cykeln ordentligt.

Cyklistbloggen glädjs också åt att centrala delar av stan får lite uppmärksamhet:

– Där Strömbron möter Kungsträdgårdsgatan är det lika många cyklar som bilar och det är en väldigt stökig korsning. På Götgatan söder om Medborgarplatsen åker få bussar och bilarna har mycket stort utrymme. En del av det ska vi ta för att göra det säkrare för cyklister och gående, säger Ulla Hamilton.

Just Strömbron/Kungsträdgårdsgatan har vi skrivit mycket om, det är en central plats som passeras av stora delar av de cyklister som pendlar mellan södra och norra delarna av stan. Den har varit begränsad av flera års stora gatuarbeten när den blev nästan klar i höstas och även utan vägarbete är det en usel passage för cyklister. Nu verkar det alltså som att det blir ytterligare lite mer tid under skopan, men förhoppningsvis med betydligt större fokus på cyklisterna.

Götgatsplanerna är inget nya, det var något vi skrev om i oktober förra året, men det är en otroligt välkommen förändring av gatan. Götgatan är ett stort pendlingsstråk för cyklister och har länge varit en vagel i cykelnätets öga.

Nu väntar vi bara på att få titta på hur de faktiska planerna ser ut. Pengar är bra, men det viktigaste i slutändan är hur det blir i verkligheten.

Här hittar du Trafikkontorets redovisning av cykelåtgärder för 2014.

Vad tycker du om Stockholms planer för att göra det bättre för cyklisterna i stan?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

34 Comments on "Cykelmiljarden börjar få konturer"

Notify of
avatar
trackback

[…] frågade Per Ankarsjö (c) på twitter om det var ”på riktigt” när han tweetade om en cykelplan som skulle fastställas. När jag relaterade till cykelmiljarden var han helt oförstående; det […]

Ms_Xx
Guest

Ja, den där miljarden. Kollade lite på vad de samtidigt investerar i parkeringsgarage i Stockholm, tre stycken (Stigbergsgaraget, Torsplansgaraget och ett planerat garage i nya Hagastaden): sammanlagd beräknad kostnad 956,5 miljoner kronor (källa Fastighetsvärlden).

En miljard bara på parkeringsgarage inne i stan alltså, när man negligerat cykling under decennier. Känns lite snett. Även om det är brist på p-platser i stan.

Jag hoppas naivt att miljarden kommer att utökas. Det behövs.

Anders Andersson
Guest

Det var väl ändå en konstig jämförelse. Garageinvesteringen får de ju snabbt tillbaka pengarna på (en garageplats kostar upp till 5.250:-/mån enligt garagekoll.se) – så det kan få kosta rejält i investering.

Sen är det väl inte pengar det handlar om egentligen, det cyklisterna behöver kostar nästan inget – det handlar mer om att få planerarna att tänka cykel

Erik Johansson
Guest

Ett garage på Södermalm kostar 1300-2700kr/mån (lätt att få billiga), även om det inte är en inte eller fråga så är det mycket pengar att plöja ner i garage, mycket lånade pengar.

Ms_Xx
Guest

Jo, det finns mycket bättre exempel än just p-husen, det håller jag med om (även om jag tvivlar på att det går SÅ fort att få tillbaka den investeringen trots dyra p-platser). Det KAN ju dessutom vara så att det tas bort p-platser på gatorna där det behövs för att få plats med t.ex. cyklister och gatuträd när p-platserna sen har byggts ut i garagen. Platsskiftning.
MEN, det blir fånigt med allt skryt och alla propaganda kring cykelmiljarden så fort som man jämför den med vad vägprojekt för fordonstrafik får kosta. Och DET är ingenting som framhävs i media, alla hundratals miljarder som läggs på bilvägar/tunnlar/garage. Lite snett tycker jag. Ska man göra en satsning att skryta med i media ska den vara en riktig satsning, med ett rejält innehåll.

Anders Andersson
Guest

Garage tycker jag är dum jämförelse – de är ett sätt att plocka bort gatuparkeringar och bilar som åker runt och letar ledig plats – dvs de är lika mycket en investering i vår miljö. Framför allt finansierar de sig själva (3 garage à gissningsvis 200-250 platser x 3000-5000 kr/mån x 12 månader = uppemot 40-45 miljoner kr intäkt/år). Likaså har ju varken tunnlar eller förbifarten med saken att göra – det är ju Vägverket som gör reklam för sina bebisar och vill få acceptans och mer pengar till SIN verksamhet.

Och som sagt – det är ju inte så mycket pengar som behövs egentligen… mer att få planerarna att tänka cykel….

Jag tycker det är bra att de slår på stora trumman åt att det ska bli lättare att cykla och svårare att köra bil på de här platserna. Även om det kanske retar upp en eller annan cykelhatare, så får det säkert andra att tänka till och fundera på om de ska byta till cykel eller T-bana. (fast som jag sagt så många gånger tidigare – endast ca 6 % av personresorna i innerstan sker med bil – så det finns inte så himla mycket bilar att plocka bort…)

Ms_Xx
Guest

Eh, alltså, jag skrev ju precis det där med gatuparkeringar i inlägget som du kommenterar?

Kan för övrigt inte hålla med om att det inte behöver läggas några pengar på cykelsatsningar. Det behöver läggas massor av pengar.

Man behöver utbilda de som utformar cykelmiljöer så att de slutar rita omöjliga, tvära svängradier och livsfarliga korsningslösningar. Man behöver ha en cykelsamordnare, på samma sätt som man har t.ex. tillgänglighetssamordnare.

Att bygga om gator, flytta om ytor, kostar pengar både i projektering och bygge. Även om det bara handlar om att flytta på målade linjer.

Man måste även lägga pengar på att utbilda trafikanterna. Om man t.ex. tillåter cykling mot körriktningen måste den kunskapen ut bland bilisterna, det räcker inte att ändra skyltningen. Det vet alla vi som cyklat på Replslagargatan och mött bilar som försökt stoppa oss genom att köra på (rakt mot) oss i stället för att släppa förbi oss. Och då stod det ndå en del om just den gatan i media.

Jag tycker att Per Anckarsjö gör ett fantastiskt jobb kring cykling, men en miljard på fem år (eller vad det var) i hela storstockholm räcker inte.

Richard
Guest

Lösningen Repslagargatan / St Paulsgatan är som en huvudvärkstablett som löser bara ett akut problem (trafikkonflikt på Götgatsbacken) men inte själva orsaken (det finns ingen långsiktig hållbar cyklismplanering).

Det är stoppförbud det första kvarteret på St Paulsgatan. Ändå står det bilar här varje dag utan att bli lappade. När jag sedan cyklar (mot trafiken) tutar bilar på mig fast det är de som har hindret på sin sida och borde således vänta in mig (särskilt lastbilarna).

Lagar efterföljs bättre de är konsekventa (cyklister tillåts cykla på alla enkelriktade gator), är tydligt markerade (målade cykelfält samt ordentlig skyltning – inga klistermärken på asfalten tack) och förändrad utbildning på körskolor som Ms Xx föreslår.

Samordning mellan Tk, polis och parkeringsvakter är önskvärt med en nollvision mot fulparkering.

Ola Nyström
Guest

“Kontoret ska också ta fram förslag på fler gator där cykling mot motsatt körriktning kan tillämpas, detta görs i avvaktan på att det är juridiskt möjligt att införa cykelfartsgator.”
Vad är cykelfartsgator? Någon som kan peka på mer info?

Erik Johansson
Guest

Gbgcyklaren har en video, det är rejält sämre än cykelbana men mycket bättre än cykelfält. (enligt cykelsmart)

Ms_Xx
Guest

Det borde vara ganska enkelt att hitta såna gator, jag hittar dem överallt :-). Har väldigt svårt att förstå varför/att acceptera att man inte ska få cykla åt båda håll på en gata bara för att den är för smal för två bilar att mötas, eller för att det finns en vilja att minska motorfordonstrafiken i området.
Inte logiskt. Bara bortglömt/negligerat.

Dmitri F.
Guest

Jag tycker det är rätt fult att man snackar om storsatsningar. Inga nya pengar som inte har lovats tidigare har ju dykt upp, det är fortfarande samma cykelmiljard som man tar pengarna ifrån.

Hade den här nya satsningen gått utöver cykelmiljarden, då hade man kunnat stoltsera, men nu är det bara politiska poäng som ska plockas… Låt er inte luras 😉

En bättre rubrik är: “Cykelmiljarden fortsätter användas.”

Christian Gillinger
Guest

Det var ju DNs val, inte vårt… Att journalister skriver så har att göra med att det låter otroligt mycket med “en halv miljard”. De missar att det är utspritt på flera år och de missar att sätta det i ett perspektiv med andra satsningar.

Just det långa intervallet är ju lite som att kalla det för “mångmiljonsatstning” att skaffa barn. Visst, det kostar, men det är utspritt på minst 18 år.

Dmitri F.
Guest

Jag störde mig framför allt på att det lät som om det skulle vara en ny satsning “out of the blue”… Nu handlar det ju bara om att de håller vad de lovar… 😉

Christian Gillinger
Guest

Ja, men samtidigt så har ju tex vi här på Cyklistbloggen krävt att de ska börja redovisa vad de pysslar med. Och det är ju svårt att göra det utan att det verkar som nya satsningar. I det här fallet tycker jag faktiskt att det inte är politikernas fel, utan redigerare med känsla för det säljande…

Anders Andersson
Guest
Anders Englesson
Guest

Borde inte lilla Västerbron betalas av entreprenören som gjorde ett dåligt första arbete eller är det ett helt nytt jobb?
Annars verkar varje delprojekt väldigt dyra för de korta snuttar det gäller.
Bällstavägen är nog dryga km och ska kosta 20 milj kr. Vilka åtgärder för biltrafiken är inlagda där?

Richard
Guest

Ännu värre är “satsningen” av cykelbana/målat cykelfält på Folkungagatan. Vi snackar ETT kvarter! Kostnad: 2 miljoner. Låter som ett hittepåpris.

Dmitri F.
Guest

Det är nog andra sidan som menas här, man gjorde ju bara en sida och sen tog tiden slut…

Richard
Guest
Jag anser att miljardsatsningen inte är en satsning över huvudtaget. Åtgärderna är både få som små och cyklisternas säkerhet eller antal kommer inte att ökas genom dessa spridda nedslag. En satsning värd namnet är att riva upp trottoarer, flytta busshållplatser, minska bilparkeringar, såga ner träd och plantera sedan nya. Cykelbanor ska vara lika säkra och förutsägbara som bilvägar. En riktig cykelbana ska ha en höjdskillnad från trottoar och parkerade bilar samt så klart en ordentlig säkerhetszon från öppna bildörrar. En cykelbana ska just vara en cykelbana under en lååång sträcka. I mina ögon ska den sträcka sig över en hel stadsdel, helst från tull till tull. Dessa cykelbanor skulle vara cykelleder. Ta t.ex. Sveavägen. Den som cyklar här får åka slalom: en bit cykelvana, ut i trafiken och sedan cykelbana igen. Ömsom cykelfält, busshållplatser, lastplatser och man känner sig som Ingmar Stenmark. Motortrafik får åka rakt. Gångtrafikanter får gå rakt. Varför måste cyklister alltid få åka slalom? Stockholm Stad måste skapa ett nytt kontor eller en ny avdelning som enbart håller på med infrastruktur för cyklism. Inte en person utan många. Sedan måste regelverk ändras så att ingenting får planeras eller genomföras utan att de kontaktas först. Alla som jobbar… Read more »
Fourteen Islands
Guest

“Koppling mellan Årstabron.” låter trevligt, men vad betyder det?

knight22
Guest

Bra artikel! tycker dock ordet “cykelparkering” är problematiskt. Eftersom cykeln juridiskt är ett fordon får det lov att parkeras på vilken generell parkeringsplats som helst, även de som slentrianmässigt mest används av bilister. Det är fullt tillåtet att ställa sin cykel på en vanlig p-plats så länge man har löst biljett.(om vi cyklister gjorde så mer, skulle det nog snabbt bli fler bra cykelställ så bilisterna fick ha “sina” platser i fred)

Anders Plato
Guest

Jag har varit med och genomfört en sådan aktion i Helsingborg med Fältbiologerna för länge sen. Vi betalade och ställde cyklarna på parkeringsplatserna i centrala Helsingborg en lördag. Det är helt klart ett bra sätt att visa på hur mycket plats bilar tar även när de är parkerade.

Emil Vikström
Guest

Det brukar vara svårt att låsa fast cykeln på bilparkeringar. Annars hade jag hållt med dig!

Christian Gillinger
Guest

Precis. Ställ cykeln i en ledig parkeringsficka så är jag övertygad om att när man kommer tillbaks är cykel bortlyft. Eller snodd. Tyvärr.

knight22
Guest

Finns ofta några fickor som ligger intill kundvagnsskjul etc som går att använda för att låsa fast i.

Peter
Guest

Rebellen i mig säger att många är starka tillsammans. Om ni är ett gäng cyklister, lås ihop cyklarna i ett “nät” o parkera alla i en ruta. Om man får parkera flera fordon i en ruta är dock kanske mer tveksamt. Om det räcker med en biljett “per ruta” är också mkt tveksamt skulle jag tro…

Erik Johansson
Guest

Det mesta på hjul får man väl parkera, såg någon från Mejan som ställde ett piano framför Gallerian. Pianot placerade på en plattform med hjul under.

Så det ska nog gå att producera en laglig mobil cykelpakerings platform. Lite dyrt bara med tanke på att lykstolpen brevid är gratis.

Christian Gillinger
Guest

Exakt, det är lite det jag skrev i förra inlägget om Järnvägsparken – att problemet inte är avsaknaden av platser att ställa cykeln, utan platser att ställa cykeln där den går att låsa fast.

non
Guest

Och jag tycker lite synd om gående ibland, De nya cykelparkeringarna som staden har gjort (tex på hornsgatan) tar ca 1.5 meter av gångbanan och lämnar ytterst lite plats för övrig aktivitet. Förstår inte varför inte bilplatserna tas för sådant istället. Det är ju ändå “promenadstaden” och “cykelmiljarderna” som ska prioriteras i “staden i världsklass”

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cykelmiljarden börjar få konturer: http://t.co/cgzhDw3O0F #cykla

Cykelpendlare
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cykelmiljarden börjar få konturer: http://t.co/cgzhDw3O0F #cykla

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Cykelmiljarden börjar få konturer http://t.co/wTtgmIW5Zc @Cyklistbloggen

wpDiscuz