Copenhagenize tips till trafikplanerarna

| 13 kommentarer

How cities should be designed. bild: Copenhagenize Design Co.

How cities should be designed. bild: Copenhagenize Design Co.

Fler grymma bilder hittar du i Copenhagenize Flickr-set.
Ha en skön helg allihop!

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

13 Comments on "Copenhagenize tips till trafikplanerarna"

avatar
  Subscribe  
Notify of
GeviMariaClemes
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna:
http://t.co/ydbhe5PNUK #cykla #trafikplanering

zeraien
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna:
http://t.co/ydbhe5PNUK #cykla #trafikplanering

serlu
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna:
http://t.co/ydbhe5PNUK #cykla #trafikplanering

Richard
Guest
Member

Jag gillar den här eftersom den är så sann: cyklisterna har inte ens en sammanhängande färdväg.

A Short History of Traffic Engineering  - by Copenhagenize Design Co.

Billös
Guest
Member

Bra serie med bilder. ”!950 – present” en utsökt illustration. Men är inte en cykelled någonstans där man ska leda cykeln? 🙂

Om det bara var trafikplanerare som tänkte på detta 1950-talsvis: även t.ex. vissa DN-krönikörer och ”Bilen har kommit för att stanna” på SvD Opinion (obetalbar kommentar till denna: ”Cykel är ett transportmedel för u-länder”).

JosephTR
Guest
Member

När jag läser kommentarsfältet till ”Bilen har kommit för att stanna” inser jag hur svårt det kommer vara att ändra folks attityder gentemot trafik. Det känns tom uppgivet…

knight22
Member
Member

När det gäller parkeringsplatser så kan de användas till vilket fordon som helst. I min erfarenhet är det en mycket effektiv metod att hyra parkeringsplatse designade för bilar men parkera cyklar på dem, det retar gallfeber på brf:er och hyresvärdar och får dem att utöka den för cyklar avsedda parkeringsytan.

taliz
Guest
Member

Det har till stora delar att göra med att någon på SVDs externa bolag som modererar kommentarerna godtyckligt tar bort kommentarer som kritiserar bilismen. Dvs de kommentarer som blir kvar är från bilister.
Jag har klagat hos SVDs kundombudsman, då jag anser det är riktigt illa att de tillåter sådan censur och godtycklig radering av inlägg. Det får ju folk som läser kommentarerna att tro just att alla vill ha ökade satsningar på bilismen.

taliz
Guest
Member

Tydligen bryr sig inte SVD. ”Nej, jag har inte tid till fortsatt diskussion nu.” är svaret jag fått från dom. De struntar alltså fullkomligt i att deras externa modereringsbolag har lekstuga.

JennieVictoria
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna:
http://t.co/ydbhe5PNUK #cykla #trafikplanering

JennieVictoria
Guest
Member

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna http://t.co/OL8N8CAGj8 @Cyklistbloggen

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna:
http://t.co/ydbhe5PNUK #cykla #trafikplanering

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Copenhagenize tips till trafikplanerarna http://t.co/OL8N8CAGj8 @Cyklistbloggen