Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i

| 18 kommentarer

Jag recenserade härförleden de nya cykelbanorna längs Nynäsvägen. De är helt nyanlagda men innehåller ändå massor av rent trafikfarliga fel. Ett par politiker från Miljöpartiet har tagit upp fallet i Trafik- och renhållningsnämnden och här är svaret från Trafikkontoret:

Cykelplanen är inget regelverk utan är ett hjälpmedel i planerandet av cykelåtgärder. Kontoret eftersträvar i alla projekt att följa de rekommendationer och riktlinjer som finns, men i befintliga miljöer finns det även andra intressen som kontoret måste ta hänsyn till.

Någon mer än jag som läser citatet som “Vi tar oss friheten att skita i Cykelplanen när det passar oss”?

Men ändå imponerande att de hittade en av de två korrekt placerade stolparna att ta med på sin bild i sitt svar. Så här ser det ut i övrigt, om jag får friska upp minnet med några exempel:
nynäs_stolpe_1_500

nynäs_stolpe_2_500

nynäs_stolpe_3_500

nynäs_stolpe_4_500

Läs hela dokumentet på Insyn Stockholm.
Är du med i vår Facebook-grupp Cyklistbubblan? Där pågår diskussionen också just nu.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

18 Comments on "Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i"

Notify of
avatar
Robert Andersson
Guest

Skyltar som står över cykelbanor ska ha en fri höjd under skylten på minst 2,5 meter. Utrymme bredvid stolpen ska vara 0,5-4 meter. Samma marginal i sidled om det är gångbana, men då räcker det att höjden är 2,1 meter.

På vid bilväg så ska skylten vara 0,3-4 meter bredvid vägen. Höjd 1-2 meter, räknat ifrån vägen. På bilväg får ej skylt finnas. (Om det inte är tillfällig så får skylt finnas på bilväg om det är utan fara).

Trevligt att reglerna gör det tillåtet att ha 50 cm bubbelriktad område bredvid en stolpe.

Man kan ju undra hur vägverket bedömde när de kom med föreskrifterna. Fast de kanske inte tänkte så mycket på de som ska använda cykelbanan.

(Vägverkets föreskrifter om vägmärken och andra anordningar)
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2007:305

André
Guest

Cykelbanor är inte till för cyklisterna, cykelbanor är till för bilisterna. Hela poängen med cykelbanorna är att få bort cyklarna från vägen så att de inte stör bilarna. Så länge cykelbanorna är tillräckligt bra för att folk ska använda dem finns det ingen mening att förbättra dem.

Micke
Guest

Nej, nej nej. Det finns ingenting som heter “tillräckligt bra” cykelbanor. Så länge en domstol kan övertygas om att en viss markyta på ett korrekt sätt har blivit uppmärkt som ‘cykelbana’ så har stan sitt på det torra, för då är det en fråga för trafikpolisen och “varför lyder inte cyklisterna lagen”-insändare, inte för staden.

JohanJohnsson
Guest

beslut om trafikkontorets svar är tillräckligt tas i trafik- och renhållningsnämndens sammanträde nästa vecka, så det finns ju en mikroskopisk chans för oss att påverka politikerna i sagda nämnd

b
Guest

“En cykelstad i Världsklass”

arne
Guest

glöm inte
“En skola i Världsklass”

E
Guest

“En diskrepans mellan slogan och verklighet i världsklass”
#världsklass

zeraien
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

Greijus
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

Dmitri F.
Guest

Dessutom tycker jag det ser ut som att lösningen är tämligen enkel – flytta parkering till andra sidan och ta bort “skyddsremsan” mellan bilväg och cykelbana, då får man nästan 50cm extra bredd. Innovationstänket lyser med sin frånvaro.

Dmitri F.
Guest

Galet att man inte har berört stolpar, brunnar, rännor och korsningar alls, bara bredden… man verkar inte ens vara medveten om att stolpar i en bred cykelbana är värre än en väl utformad smal cykelbana.

Richard
Guest

Vilket regelverk följer TK när skyltar placeras i själva cykelbanan (sista bilden)?

Vad är poängen med en cykelplan om den ändå inte följs? Finns det något värre än stats- och kommunalarbetare som inte inser att de ska utföra en samhällsservice som vi betalar dem via skattsedeln?

Lite mer ödmjukhet skulle inte skada! TK skulle aldrig klara sig på en konkurrensutsatt marknad. De är arroganta klåpare!

Robert Andersson
Guest

De följer vägverkets rekommendationer ifrån 2007 om hur vägmärken bör vara placerade. Typ icke på bil väg. Cyklarna/mopederna/gående får akta sig. 🙂

Buster
Guest

Nej – tvärtom! De skulle klara sig oerhört bra på en konkurrensutsatt marknad. Marknaden vill inte ha cyklister. Cyklister är en liten marginaliserad grupp, lika ointressant som bridgespelare, EPA-traktorförare eller andra lajvare. Varför skulle marknaden bry sig om dem?

JonasThrnqvist
Guest

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i http://t.co/xo1N7oE48M @Cyklistbloggen

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i http://t.co/xo1N7oE48M @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

wpDiscuz