Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i

Publicerad den 3 december, 201317 januari, 2022


Jag recenserade härförleden de nya cykelbanorna längs Nynäsvägen. De är helt nyanlagda men innehåller ändå massor av rent trafikfarliga fel. Ett par politiker från Miljöpartiet har tagit upp fallet i Trafik- och renhållningsnämnden och här är svaret från Trafikkontoret:

Cykelplanen är inget regelverk utan är ett hjälpmedel i planerandet av cykelåtgärder. Kontoret eftersträvar i alla projekt att följa de rekommendationer och riktlinjer som finns, men i befintliga miljöer finns det även andra intressen som kontoret måste ta hänsyn till.

Någon mer än jag som läser citatet som ”Vi tar oss friheten att skita i Cykelplanen när det passar oss”?
Men ändå imponerande att de hittade en av de två korrekt placerade stolparna att ta med på sin bild i sitt svar. Så här ser det ut i övrigt, om jag får friska upp minnet med några exempel:
nynäs_stolpe_1_500
nynäs_stolpe_2_500
nynäs_stolpe_3_500
nynäs_stolpe_4_500
Läs hela dokumentet på Insyn Stockholm.
Är du med i vår Facebook-grupp Cyklistbubblan? Där pågår diskussionen också just nu.

18 svar på ”Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i”

  1. Robert Andersson skriver:
    4 december, 2013 kl. 10:35 f m

    Skyltar som står över cykelbanor ska ha en fri höjd under skylten på minst 2,5 meter. Utrymme bredvid stolpen ska vara 0,5-4 meter. Samma marginal i sidled om det är gångbana, men då räcker det att höjden är 2,1 meter.

    På vid bilväg så ska skylten vara 0,3-4 meter bredvid vägen. Höjd 1-2 meter, räknat ifrån vägen. På bilväg får ej skylt finnas. (Om det inte är tillfällig så får skylt finnas på bilväg om det är utan fara).

    Trevligt att reglerna gör det tillåtet att ha 50 cm bubbelriktad område bredvid en stolpe.

    Man kan ju undra hur vägverket bedömde när de kom med föreskrifterna. Fast de kanske inte tänkte så mycket på de som ska använda cykelbanan.

    (Vägverkets föreskrifter om vägmärken och andra anordningar)
    http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2007:305

    Laddar in …
  2. André skriver:
    3 december, 2013 kl. 6:26 e m

    Cykelbanor är inte till för cyklisterna, cykelbanor är till för bilisterna. Hela poängen med cykelbanorna är att få bort cyklarna från vägen så att de inte stör bilarna. Så länge cykelbanorna är tillräckligt bra för att folk ska använda dem finns det ingen mening att förbättra dem.

    Laddar in …
    1. Micke skriver:
      4 december, 2013 kl. 9:42 f m

      Nej, nej nej. Det finns ingenting som heter ”tillräckligt bra” cykelbanor. Så länge en domstol kan övertygas om att en viss markyta på ett korrekt sätt har blivit uppmärkt som ’cykelbana’ så har stan sitt på det torra, för då är det en fråga för trafikpolisen och ”varför lyder inte cyklisterna lagen”-insändare, inte för staden.

      Laddar in …
  3. JohanJohnsson skriver:
    3 december, 2013 kl. 4:59 e m

    beslut om trafikkontorets svar är tillräckligt tas i trafik- och renhållningsnämndens sammanträde nästa vecka, så det finns ju en mikroskopisk chans för oss att påverka politikerna i sagda nämnd

    Laddar in …
  4. b skriver:
    3 december, 2013 kl. 4:58 e m

    ”En cykelstad i Världsklass”

    Laddar in …
    1. arne skriver:
      3 december, 2013 kl. 6:44 e m

      glöm inte
      ”En skola i Världsklass”

      Laddar in …
      1. E skriver:
        3 december, 2013 kl. 8:14 e m

        ”En diskrepans mellan slogan och verklighet i världsklass”
        #världsklass

        Laddar in …
  5. zeraien skriver:
    3 december, 2013 kl. 4:21 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

    Laddar in …
  6. Greijus skriver:
    3 december, 2013 kl. 3:48 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

    Laddar in …
  7. jwolfers skriver:
    3 december, 2013 kl. 3:16 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

    Laddar in …
  8. Dimo Fedortchenko skriver:
    3 december, 2013 kl. 3:12 e m

    Dessutom tycker jag det ser ut som att lösningen är tämligen enkel – flytta parkering till andra sidan och ta bort ”skyddsremsan” mellan bilväg och cykelbana, då får man nästan 50cm extra bredd. Innovationstänket lyser med sin frånvaro.

    Laddar in …
  9. Dimo Fedortchenko skriver:
    3 december, 2013 kl. 3:10 e m

    Galet att man inte har berört stolpar, brunnar, rännor och korsningar alls, bara bredden… man verkar inte ens vara medveten om att stolpar i en bred cykelbana är värre än en väl utformad smal cykelbana.

    Laddar in …
  10. Richard skriver:
    3 december, 2013 kl. 3:08 e m

    Vilket regelverk följer TK när skyltar placeras i själva cykelbanan (sista bilden)?

    Vad är poängen med en cykelplan om den ändå inte följs? Finns det något värre än stats- och kommunalarbetare som inte inser att de ska utföra en samhällsservice som vi betalar dem via skattsedeln?

    Lite mer ödmjukhet skulle inte skada! TK skulle aldrig klara sig på en konkurrensutsatt marknad. De är arroganta klåpare!

    Laddar in …
    1. Buster skriver:
      3 december, 2013 kl. 5:53 e m

      Nej – tvärtom! De skulle klara sig oerhört bra på en konkurrensutsatt marknad. Marknaden vill inte ha cyklister. Cyklister är en liten marginaliserad grupp, lika ointressant som bridgespelare, EPA-traktorförare eller andra lajvare. Varför skulle marknaden bry sig om dem?

      Laddar in …
    2. Robert Andersson skriver:
      4 december, 2013 kl. 10:37 f m

      De följer vägverkets rekommendationer ifrån 2007 om hur vägmärken bör vara placerade. Typ icke på bil väg. Cyklarna/mopederna/gående får akta sig. 🙂

      Laddar in …
  11. JonasThrnqvist skriver:
    3 december, 2013 kl. 3:03 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i http://t.co/xo1N7oE48M @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    3 december, 2013 kl. 2:56 e m

    Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i http://t.co/xo1N7oE48M @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. KristerIsaksson skriver:
    3 december, 2013 kl. 2:40 e m

    RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret: Cykelplanen kan man strunta i: http://t.co/sBsWahyWAw #cykla #08pol

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d