Förarlösa bilar på riktigt

| 13 kommentarer

Google har hållit på länge med att försöka ta fram en bil som kör utan förare och nu har har deras testbilar rullat åtskilliga mil i USA. Så bra går det faktiskt att Google stolt påstår att robotbilarna kör bättre än mänskliga förare.

Och i Dagens Nyheter häromdagen stod det om att Volvo och Göteborg tillsammans ska testköra förarlösa bilar:

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd anlände till pressträffen i Kungsträdgården i en självkörande bil, tillsammans med Volvo cars vd Håkan Samuelsson.

Hon inledde presskonferensen med att berätta att projektet inte bara är bra för trafiksäkerheten utan också miljön.

– Med ett säkrare trafiksystem kan vi göra bilarna lättare. Det tjänar miljön på, säger Elmsäter Svärd.

Även där lyfts trafiksäkerhetsskälet fram. Datorer kör bättre än folk helt enkelt.

Då tänker jag, att om man kan göra en bil som både kör själv och säkrare än en vanlig förare, så borde det rimligtvis vara ännu enklare att bygga en lastbil som klarar av att svänga utan att köra ihjäl cyklister. Betydligt effektivare än att bara sätta dit ett klistermärke

EDIT: Det finns såklart ett jätteproblem med förarlösa bilar: det kommer göra det omöjligt att köra för fort. Det finns redan ett system för det, kallat ISA. Men det gillar inte till exempel Storbritanniens transportminister, som menar att systemet kan skapa en “storebrorskänsla” i trafiken. Eller som kommenteraren Niko uttrycker det hos tidningen Automotorsport (länk tidigare i texten):

Är det nån jävla politikers idé? De dummaste idéerna brukar komma från miljöpartister, liberaler osv.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

13 Comments on "Förarlösa bilar på riktigt"

Notify of
avatar
Ingen bakom ratten
Guest

Med förarlösa bilar kommer nyhetsrapporteringen om “xx påkörd av bil” att stämma.

Västtrafikhataren
Guest

Hur vet du det? Jag tror inte att bilarna kommer att köra på någon. Jag tror att bilarna kommer att följa alla regler bättre än mänskliga bilförare.

Björn Stenberg
Guest

SL tror också på klistermärkens helande kraft. Men i det här fallet har jag ärligt svårt att förstå vad de menar. När jag står vid lappen ser jag förarens ögon i hans backspegel. Varför ser han då inte mig?

Någon som vet hur de tänkt?

Robert Andersson
Guest

Tror det är tänkt att man ska stanna med cykeln bakom, och sedan vänta och se var bussen ska någonstans. Körriktningsvisare är inget som behöver användas då.

Björn Stenberg
Guest

Fast den där klisterlappen sitter på bussens högersida i höjd med framhjulet. När man ser den är det lite sent att vänta bakom.

Erik Johansson
Guest

Det är väl tänkt i ett utbildande syfte, så slipper man vara med om nära döden upplevelser till höger om bussar innan man lär sig. Klistermärket förenklar problemet mycket men den är nog inte tänkt som en brasklapp för chaufförer så de slipper ansvar.

Bike sporter
Guest
Jag tycker att det är ett bra projekt med självkörande bilar. Det finns chaufförer som pratar i mobilen samtidigt som de kör bil vilket är tillåtet enbart i Sverige. En gång har jag råkat ut för att jag väntade på en extrainsatt buss med linje 371 som skulle gå i riktning mot Överlida den 5 juni 2013 och den skulle avgå vid 11:15 från hållplatsen Kunskapens hus. Det kom buss 371 också men i riktning mot Holsljunga där inte jag bor. Det kom då ingenting i riktning mot Överlida och jag blev tvungen att vänta på nästa buss i ytterligare två timmar! Där hade jag tur att den kom för fem gånger har jag väntat på bussar som sen inte kommer på rätt plats vid rätt tid och uteblir helt. Det här med förarlösa bilar är alltså ett suveränt projekt för skulle det finnas nu och jag skulle råka ut för sakerna som dessa med uteblivna bussar så hade jag kallat på en bil som ska komma och hämta mig från en plats till en annan. Den gången fick jag försöka istället med att ringa min mamma för att hon ska hämta mig med bilen själv men jag har en… Read more »
Robert Andersson
Guest

Ja, med transponder i fordonen så skulle nog de kunna känna av andra fordon. Eller allra helst kanske trafikstyrning ifrån central där man måste lämna in färdplan en stund innan avfärden. 🙂

Gällande mobiltelefon så är det förbjudet att använda det när man kör motorfordon, om det menligt inverkar på framförandet av fordonet. Detta sedan i söndags.

Senaste förordning om ändring i Trafikförordningen av Regeringen:
4 kap.
10 e § /Träder i kraft I:2013-12-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Förordning (2013:779).

Det är även straffbelagt med penningbot.

Bike sporter
Guest

Just det, det där glömde jag att man nu inte längre får prata i mobiltelefon i Sverige när man kör bil. I alla fall så tycker jag att det är bra att man inte längre får prata i telefon samtidigt som man kör bil för man kan ju inte göra flera saker samtidigt. Jag hörde talas om en forskning från Chalmers där de påstod att det inte är farligt att använda mobiltelefon samtidigt som man kör bil men att forskarna ändå avråder från att SMS:a vid bilkörning. Konstigt det där med att det är ofarligt att prata i telefon samtidigt som man kör bil enligt den där forskningen, tycker jag. Och ännu tidigare har jag tittat på en film där de har visat en chaufför inne i en simulator där man låtsas köra bil på en väg och han som trodde att han kunde göra flera saker samtidigt fick prata i mobiltelefonen och säga rätta ord in i den, då hände det honom att han sa fel ord och rentav att han “kraschade in i övriga bilar”. Det säger en hel del om hur mobiltelefonerna stör fordonsförarna i trafiken.

Budet
Guest

Med ditt resonemang så måste konsekvensen bli att alla samtal i bilen, inkl med passagerarna borde förbjudas eftersom detta “stör fordonmsförarna i trafiken”. Det förstår alla att det är orimligt att förbjuda. Att samtal i mobilen via handsfree borde inte vara förbjudet enligt den logiken.

Bike sporter
Guest

Nej, inte menade jag handsfree eller samtal med övriga passagerare utan jag menade samtal i mobiltelefon när man kör bil eller annat fordon.

olavtorvund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Förarlösa bilar på riktigt http://t.co/qNzVZt8ros #cykla

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Förarlösa bilar på riktigt http://t.co/qNzVZt8ros #cykla

wpDiscuz