Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Strömbron: Ta med flytväst (felanmält)

Publicerad den 10 oktober, 201323 januari, 2022

I över två år har de fixat med kajen vid Strömbrons fäste och i våras blev det äntligen klart. Bara ett problem: det verkar som att de glömde avloppet. Så här såg det ut i tisdags:

1391630_10151888481394214_1751386450 mindre
Foto: Fredrik Hedlund


Notera knappen som man måste trycka på för att få grönt – inget grönt utan att ha passerat pölen. Och så här såg det ut i morse, två dagar senare:
 

Strömbron
Kanske ta med en kanot?

 
Det här är ju en plats som samlar stora mängder cyklister, och fotgängare, så jag felanmälde. Återkommer när jag hör något.
EDIT: Det finns faktiskt två dagvattenbrunnar. De ligger på högsta stället, där det är torrt:
dagvatten Strömbron

29 svar på ”Strömbron: Ta med flytväst (felanmält)”

  1. Dmitri F. skriver:
    16 oktober, 2013 kl. 2:10 f m

    Uppdatering:
    Cyklade precis förbi simbassängen, nu har man tagit ett helt körfält på Strömbron och spärrat av till förmån för cykeltrafik, i svängen vid själva bassängen har man gjort en ”betongkorridor” och även där har ett helt körfält tagits i anspråk.
    Imponerande!? eller drömde jag bara det hela?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      16 oktober, 2013 kl. 4:40 e m

      De verkar hålla på med något arbete där just nu. Vet inte vad det är dock.

      Laddar in …
  2. Anders Andersson skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 4:46 e m

    Hur felanmäler ni? via hemsidan?
    Om ni vill att det ska ta skruv så skicka in ett mail till registrator och begär diarienummer med vändande post. Då blir det ett ärende som registreras i diariet och måste besvaras (eller möjligen läggas ad acta). Om många anmäler om samma geografiska plats så registreras detta också på samma objekt och på detta sätt har ärendet större chans att bli uppmärksammat vid den årliga JK-granskningen av myndigheter. Undviker tjänstemannen att göra något i ärendet hamnar han på JK-listan och får sträng upptuktan och föreläggs att omedelbart åtgärda – vilket iofs kan betyda svara den klagande – men fint det…
    Felanmälan via hemsidan är ett sätt att slippa diarieföra – vilket kan vara smart om allt funkar som det ska, då slipper vi skattebetalare att betala för en massa administration. Men om inget händer och vi inte får återkoppling på varför – ta den formella vägen!

    Laddar in …
    1. Thomas Egrelius skriver:
      11 oktober, 2013 kl. 6:24 e m

      Men nu får man ju iaf ett ärendenummer tillbaka man kan följa upp. Kanske inte samma sak men iaf bättre än tidigare när felanmälan gick in i ett svart hål.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        11 oktober, 2013 kl. 7:38 e m

        Det märkliga är att jag hela tiden får olika sorters svar. Ibland är de manuellt skrivna, ibland verkar de skapta automatiskt. Ibland får jag en kopia på vad jag anmälde, ibland inte. Jättemärkligt

        Laddar in …
  3. jwolfers skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 1:49 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykla vid Strömbron? Ta med flytväst [Uppdaterad]: http://t.co/x7rvSzhlg2 #cykla

    Laddar in …
  4. zeraien skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 1:41 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykla vid Strömbron? Ta med flytväst [Uppdaterad]: http://t.co/x7rvSzhlg2 #cykla

    Laddar in …
  5. G_Smurfen skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 9:56 f m

    @Cyklistbloggen ännu ett exempel på hur bra kvalitetssäkringen blir med offentlig upphandling?

    Laddar in …
  6. CyklaHasselby skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 9:54 f m

    @Cyklistbloggen spännande i minusgrader…

    Laddar in …
  7. Cyklistbloggen skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 9:48 f m

    Cykla vid Strömbron? Ta med flytväst [Uppdaterad]: http://t.co/x7rvSzhlg2 #cykla

    Laddar in …
  8. Fredrik Jönsson skriver:
    11 oktober, 2013 kl. 5:43 f m

    Det finns åtminstone en dagvattenbrunn, den borde synas längst till höger på cykelbanan på den nedre bilden (men jag lyckas inte zooma på telefonen). Den ligger på det högsta stället…

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      11 oktober, 2013 kl. 2:34 e m

      Jag tog ett foto i morse och uppdaterade posten!

      Laddar in …
  9. UrbanBikeWear skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 11:02 e m

    RT @zeraien: Trots felanmälningar blir det fortfarande simbassäng vid strömgatans cykelöverfart http://t.co/wtnppNzRI0 @StockholmsStad #imp…

    Laddar in …
  10. cykelbloggar skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 9:46 e m

    Cyklistbloggen: Strömbron: Ta med flytväst (felanmält) http://t.co/s8vpuoEQci @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  11. Jens skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 9:41 e m

    Och eftersom oceanen även drabbar brukare av övergångstället så går och cyklar alla huller om buller. Byggdes det inte om här nyss? Asfalten är ju ny iaf.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 oktober, 2013 kl. 9:59 e m

      Japp. Jag tror till och med att det är en effekt av att det byggdes om.

      Laddar in …
  12. Dmitri F. skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 9:19 e m

    Följdfråga: Finns det ingen sensor där???

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 oktober, 2013 kl. 9:23 e m

      Vet faktiskt inte. Det är knappar åt både cyklister och fotgängare, möjligen är de autoanmälande på dagtid.

      Laddar in …
  13. zeraien skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 9:18 e m

    Trots felanmälningar blir det fortfarande simbassäng vid strömgatans cykelöverfart http://t.co/wtnppNzRI0 @StockholmsStad #imponerarinte

    Laddar in …
  14. Dmitri F. skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 9:12 e m

    Jag har felanmält platsen flera gånger under flera månader.
    Min plan är att felanmäla varje gång det ser ut att vara pöl (ska dra iväg och felanmäla nu faktiskt).
    Intressant bit av fakta från Trafikkontoret:
    ”Strömbron är den plats där flest cykelpassager uppmäts, totalt 220 005 cykelpassager under maj månad.”
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/moderaterna-stockholms-stad-lan/pressrelease/view/ulla-hamilton-m-naestan-1-miljon-cykelpassager-och-1-mil-nya-cykelstraak-visar-vaarens-cykelbokslut-882148

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 oktober, 2013 kl. 9:22 e m

      Jag felanmälde häromdagen också. Det funkar ju inte att det blir en insjö så fort det duggar lite.

      Laddar in …
      1. Dmitri F. skriver:
        10 oktober, 2013 kl. 9:30 e m

        Det är verkligen sjukt hur det ser ut där, och att det har fått göra det så länge!

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          11 oktober, 2013 kl. 7:04 e m

          Så här har det sett ut i botten på dalen där cykelvägen korsar tvärbanan – dvs man får upp bra fart i nedförsbacken – hamnar i detta hie (om det inte är helt tydligt: allt detta är fruset till stenhård is – inte längre slask), faller och blir liggande precis på spåret. Felanmält första gången vintern 2000-2001, därefter ett par gånger årligen – men endast via webben. Återkommer när jag fått erfarenhet av hur bra riktig anmälan funkar…

          Laddar in …
          1. Erik Johansson skriver:
            11 oktober, 2013 kl. 9:21 e m

            Jag såg att Marievik spårvägskorsningen var anmält på cykelrapporten också, men då för det där alldeles för för mycket glapp när man kör över rälsen. Riktigt hårda dunkar kan det bli.
            http://cykelrapporten.se/melding/615/storningar-i-cykelbanan
            Det där ser snarare ut som ett snöröjningsproblem, jag antar att bättre avrinning skulle kunna förhindra detta, eller cykelbro(!) så slipper man övergångsställen också.

            Laddar in …
          2. Anders Andersson skriver:
            11 oktober, 2013 kl. 11:24 e m

            Det är ett avrinningsproblem.
            Det samlas 1 dm vatten i en 2 m bred pöl tvärsöver hela cykelvägen – som blir till is under kalla nätter – livsfarligt halt – som blir till issörja under dagen – som sen blir spårig issörja – som sen fryser. Går naturligtvis att snöröja under vissa timmar under dagen – men det rinner till nytt vatten från backen ovanför – som fryser – som blir till issörja etc

            Laddar in …
          3. Erik Johansson skriver:
            12 oktober, 2013 kl. 12:03 f m

            Eftersom man ser sådant där rätt ofta så undrar jag om regn pölar är problem där (jag har nämligen aldrig sett något sådant).
            Det jag menar är att man lägger snö på ett ställe avsides som sedan smälter och sprider sig till parkvägen man cykelpendlar på. Alltså även om det finns avrinning så skiter det sig för att det blir för att hantera med snömodd och is som stoppar den naturliga avrinningen.
            Jag är mest intresserad över varför detta händer eftersom jag såg minst 3 sådana här ställen i Västerort förra vintern. Min teori då var att om man planerar snöröjning och snöhögs placeringen lite bättre så kanske man kunde slippa bygga om. (Vilket väl kan bli dyrt antar jag).

            Laddar in …
          4. Anders Andersson skriver:
            12 oktober, 2013 kl. 5:10 e m

            Just där är det absolut ett problem – varje gång det regnat står det 1 dm vatten där – tills det avdunstar. Det har inget med snöröjning att göra just där.

            Laddar in …
  15. Jocke von Scheele skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 9:06 e m

    Haha! Humor!

    Laddar in …
    1. X skriver:
      12 oktober, 2013 kl. 4:25 e m

      Tycker mest det är tragiskt att staden anlitar långsamma och usla aktörer för att rita och bygga våra vägar. Det är hur många arbeten som helst i staden just nu – samtliga långsamma, många dåligt designade och/eller utförda. De måste tjäna multum och antagligen tar/får de fler jobb än de kan klara av inom rimlig tid. Staden suger uppenbarligen på att skriva avtal och det skulle inte förvåna om de är så dåligt skrivna att skattebetalarna tom får stå för korrigeringarna också.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d