Det råder skyltkaos

| 112 kommentarer

Ni som liksom jag också kör bil vet att när man är ute i landet så ser vägar, vägmarkeringar och skyltar likadana ut. Och det är nästan alltid systematiskt välskyltat, målat och uppmärkt så att man hittar och förstår. När man cyklar däremot improviserar kommunerna fritt.

I Stockholm finns det till exempel asfalt belagd med röd färg:

"Arenaleden" på Götgatan.

”Arenaleden” på Götgatan.

Den betyder ingenting rent juridiskt och används bara i Stockholm, nyansen kallas till och med ”Stockholmsröd”. I Stockholm används också numera gul färg för att visa att cykelfilen är tillfällig under arbete:

Gul cykelbana bloggsiez

I Örebro däremot betyder nästan samma färg att det handlar om ett extra fint ”Huvudcykelstråk”:

Oxhagenleden Örebro

Foto: Fredrik Roos /Twitter

Om man undrar vart man ska cykla i Stockholm så är vägskyltarna svarta:

IMG_5979 mini

Skyltar i Stockholm

Det är de numera också i Umeå, men med ett annorlunda utseende. I Ystad däremot är de tydligen röda och både i Kalmar och i Halmstad är de vita med röd text. Och i Stockholms grannkommun Täby är de blå, liksom i Östersund. Men ser ändå olika ut.

Täby

Skyltning i Täby

Jag vet inte hur det ser ut i din kommun, men trots att jag cyklar dagligen och trots att jag bor precis bredvid den svarta skylten på bilden ovan så fick jag faktiskt leta ett tag för att hitta en. Det är inte som att man kan hoppa upp på cykeln, ge sig iväg och tro att man kan hitta till Centrum genom att följa cykelvägsskyltningen direkt.

Det här märket betyder förresten ”Cykelled”:

F38-1

Men jag har aldrig sett någon sådan skylt i Stockholm. Till exempel så använder ”Arenaleden” sådana här blå skyltar:

Och i Borlänge har de inte bara en färg, utan fem: blått, rött, grönt, gult och mörkblå, och kallas ”stråk” istället. Och det är okej, det står nämligen att ”märkets färgsättning kan variera”. Vilket såklart betyder att märkets uteseende kan variera. Till exempel se helt annorlunda ut.

Och som ni som läst noggrant märkt så är man inte ens överens om vad man ska kalla vägarna. ”Led” ibland, ”stråk”, ”regionalt cykelnät”, och som i Täby det för mig nya ordet ”Cykelstrada”. Det är som när Sverige inte hade en tidszon utan varje stad hade sin egen. Det är som att det handlar om olika länder.

Det man kan fråga sig är varför man gjorde sig besväret att standardisera vägmärken för bilar en gång i tiden. För att det var kul? För att man hade lust? För att det gick? Eller för att det kanske blir lättare att begripa då?

Har ni också märkt att av någon anledning är cykelskyltar alltid som små, små gulliga kopior av ”de riktiga” bilskyltarna? Miniversioner. Precis som övergångsställen över cykelbanor ofta också består av små smala minikopior av ”riktiga” övergångsställen. Det är som att cyklister kommer från landet Lilliput och far runt i en miniatyrkopia av bilinfrastrukturen.

När man kör bil, däremot, då är det på riktigt. Då måste vägnätet hålla en jämn och god nationell standard, och alla markeringar och skyltar se likadana ut så att det blir begripligt. Inget snack om färgmärkning som kan variera. Skyltningen är systematiskt genomförd och skyltarna är tillräckligt många så att de faktiskt går att använda.

Och det man kan fråga sig är om det faktum att vägmärken och skyltning för cyklister kan se ut lite hur som helst och dessutom också används lite hur som helst gör att det blir a) tryggare för cyklister och lättare att visa hänsyn, ta sig fram säkert och tydligt och minska risken för konflikter i trafiken eller b) Precis tvärtom.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

112 Comments on "Det råder skyltkaos"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Staden019
Guest
Member

@bjornsundin @violanders @Cyklistbloggen Självklart tar alla cykeln i Örebro för bussarna är ALDRIG I TID! Jag väljer bilen.

bjornsundin
Guest
Member

@Cyklistbloggen Har ni en aning om hur tufft det kan vara att som kommunal företrädare jobba för ökat cyklande? Har ni mött bilist-raseriet?

bjornsundin
Guest
Member

@Cyklistbloggen Det jag stör mig på är att ni ägnar er väl mycket åt att raljera, jämfört med förslag på hur vi faktiskt kan öka cyklandet.

bjornsundin
Guest
Member

@Cyklistbloggen Det är väl bra att kommunerna inte gör ”skyltsatsningar” för att öka bilåkandet?

bjornsundin
Guest
Member

@Cyklistbloggen Nationell standard för cykelskyltar vore bra, men ni raljerar de facto över insatser med ett enda syfte: att öka cyklandet.

Cyklistbloggen
Guest
Member

@bjornsundin Här utvecklar vi: http://t.co/ixHJZovAjC @EvaLiza @AnnaWindal @violanders

bjornsundin
Guest
Member

@Cyklistbloggen Intressant logik: i avsaknad av nationell standard raljerar ni över kommuner som går före? @EvaLiza @AnnaWindal @violanders

Cyklistbloggen
Guest
Member

@EvaLiza Yes,men vår poäng var mer att avsaknaden av standard förvirrar och gör det otydligt.http://t.co/ixHJZovAjC @AnnaWindal @violanders

jon
Member
Member
Tycker alla kommentarer innehåller kloka poänger. – Om navigering är viktigt: När jag flyttade till Sthlm 1990 och första gången skulle cykelpendla till jobbet var enda irritationsmomentet att navigation saknades. Det var så stor irritation att jag tänkte ”jag ställer cykeln här och tar taxi”. Således viktigt att det ska vara lätt att komma igång med cykelpendling. Idag är det fortfarande irriterande för det finns ingen smart app för cykelnavigering. De appar som finns är bara halvbra. App och skyltning kan och behöver samverka, tex att skylt bekräftar info i app att jag är på rätt ställe. Skylt behövs när batteri är slut, nätverk nere, telefonen hemma. Jag cyklar ofta nya rutter, och använder då app. Smartare app + skyltning ökar framkomligheten och lockar fler att ta cykel för att uträtta ärenden som kräver regional eller lokal cykling. Jag har orienterat mycket och tävlat, och älskar att läsa kartor. Ändå kan jag ibland inte memorera tillräckligt när jag ska uträtta ärende som kräver regional/lokal cykling. I skogen kan jag springa fågelvägen i vilken riktning som helst. Stadsmiljö är annorlunda organiserad än skog. – Prioritering av cykelförbättringar: Att bara jobba med en fråga i taget kommer inte vara effektivt. Alla förbättringsförslag… Read more »
Anders Andersson
Guest
Member

Stadsmiljö har stora likheter med skärgårdsnavigering – eller fjällorientering för den delen. Man måste lära sig att bortse från oväsentligheterna (som att veta exakt var du befinner dig hela tiden, veta var gatan du kör på befinner sig i förhållande till målet) och använda sig av uppfångare (stora trafikleder t.ex.). Då är det inga problem. Ta till vana att alltid ha telefonkartan med dig i ryggan så går det helt enkelt inte att cykla bort sig.

jon
Member
Member

Att locka fler att cykla med telefonkarta, fjäll och skärgård som bästa lockbete…det är inte ens någon som har telefonkatalog idag. Anders Andersson lever du över huvud taget i detta århundrade? eller är det bara ironi? Det går bara inte att ta dina argument på allvar.

De flesta människor har tyvärr inte erfarenhet av navigering i skärgård, fjäll, skog osv. De flesta människor är helt enkelt totalt ointresserade av tjusningen med orientering.

Jag har navigerat i skärgård, från Göteborg till Svalbard, gott om sjömärken. Samt fjällorienterat. Jag vill ändå ha skyltat kombinerat med riktigt smart cykelnavigering i app.

Jag älskar spänningen i orientering i alla dess former som fritidssysselsättning, men i cykelpendling vill jag åka exakt den smartaste vägen på en gång, gärna med de nya tekniska hjälpmedel som finns, och utan att stanna en endaste gång för att plocka fram olika kartor.

Anders Andersson
Guest
Member
Jag lever i högsta välmåga – men jag är helt ointresserad av att slänga ut miljarder bara för att få en skyltning som jag endast använder en enda gång under hela min livstid. Visst – app med snabbaste rutten är en kul idé och absolut genomförbar – men appar har ju dissats hårt i denna tråd – alla verkar ju vilja ha plåtskyltning och inser inte att förutsättningarna för bil- resp. cykelskyltning är TOTALT olika – En skyltning à la bil är meningslös för 99 % av cyklisterna (och finns f.ö. redan på plats i större delen av Stockholm) och att en meningsfull cykelskyltning kostar miljarder – se mitt inlägg nedan. – – – Men för dem som inte vill använda app, eller för oss som gillar att hålla inte bara benen utan också huvudet i trim så kommer här ett exempel: I fredags behövde jag cykla från Spånga station till Barkarby handelsplats för första gången. En snabbtitt på kartan ger: ”Följ järnvägens riktning förbi 2 större leder, vik höger på den tredje som kommer efter ett industriområde. Passera E18-komplexet och följ vägen tills den svänger västerut.” Voilá framme! Genaste vägen för 6,5 km memorerat i två meningar. Inga stopp… Read more »
jon
Member
Member
Jag hade själv en utriven telefonkatalogskarta 1990, det är 23 år sen. Jag vet ingen som har med sig papperskartor i väskan för sina vardagsresor idag. Jag ser heller ingen i min omgivning. Däremot över hälften av alla jag känner/ser använder app/GPS för vardagsnavigering. Om det var många som höll med dig att minnesträning som på 1990-talet är bästa sättet att få fler att använda cykel oftare, ja då skulle jag ta dina argument på allvar. Det är säkert väldigt bra med minnesträning, och det funkar uppenbarligen bra för dig. Den som cyklat långa okända rutter vet att den smartaste vägen inte ens går att finna vare sig i papperskartor, i GPS-app eller med dagens plåtskyltar. Även med kartkoll hemma och GPS-appen på styret måste man ständigt värdera och omvärdera vägval. Ibland stanna, värdera skyltar, fråga någon passerande. Cykla tillbaka och välja ny väg. För den som har gott om tid och ser spännande utmaningar i navigering alternativt har fotografiskt minne är detta inget problem. Då fungerar ju även metoden grovmemorering och papperskarta, eller t.o.m bara fråga sig fram. Problemet är att de som älskar spännande utmaningar med navigering inte är så många. Här är målet att den som cyklar… Read more »
Ms_Xx
Guest
Member
Nej. Det ska vara i alla fall i närheten av lika lätt att komma fram till större, välkända mål när man cyklar/går som när man kör bil. Självklart! Inte sjutton ska alla som cyklar vara tvugna att ha en gps för att kunna hitta fram i spegettitrasslet av cykel- och gångbanor som finns ute i förorterna på sina håll. Det måste finnas en vettig skyltning. Och nej, man måste inte sakna smartphone med kartfunktion och eller vara kartimbecill för att det ska vara svårt att hitta på nya ställen runt omkring Stockholm, jag jobbar med kartor/planer, är skitvan vid att läsa världen uppifrån i 2d, har en smartphone och har ändå ofta svårt att hitta. Vill inte gärna cykla med telefonen i handen och det är svårt att översätta skalan på skärmen till verkligheten. Därmed svårt att veta hur lång tid det tar att komma fram till den där korsningen eller vad det nu är man ska till. Och nej, jag tycker inte att man kan begära att alla ska ha en telefonhållare till sin cykel. Dessutom cyklar i alla fall jag även när det regnar. Men man kanske ska kräva att alla som ska cykla ska ha vattentäta telefoner… Read more »
Anders Andersson
Guest
Member

Men det hjälper inte: enda sättet att få det lika enkelt som för bilarna är att KRAFTIGT begränsa antalet möjliga cykelvägar – och det är ju det absolut sista vi vill – inte sant?

Cykel är som skärgårdssegling – du har ett oändligt antal vägar att välja på – men du måste kunna orientera.

Bil är som att köra Finlandsfärja – du har en välskyltad farled – men endast en eller två vägar att välja på. Varför vill du tvinga in oss i en sån modell?

Ms_Xx
Guest
Member

Där läste du min kommentar som fan läser biblen.

Man ska kunna ta sig mellan två orter, förslagsvis på den bästa (kortaste/bredaste/mest välskötta) av alla cyklingsalternativ (t.ex. den som finns med som föreslaget cykelstråk på kommunens cykelkarta) som finns utan att ha en smartphone med gps aktiv i handen och utan att ha exakt bildminne. Inte mer än det. Det kräver inte att man skyltar upp varenda villagata eller bygger om cykelinfrastrukturen till motorvägar eller fartygsleder med prickar var 100:e meter.

Liggist
Guest
Member
Ditt eget exempel visar att det inte finns någon motsättning mellan existensen av ett litet antal skyltade ”farleder” och en uppsjö med oskyltade möjligheter för den med lust och lokalkännedom (eller korrekt karta, GPS eller lokalsinne). På vilket sätt hindrar skyltade cykelleder dig från att välja en annan väg? På samma sätt som farleden till Finland hindrar dig att välja din egen väg bland kobbar & skär när du är ute och seglar? För egen del tar jag hellre en länge omväg än cyklar på gc-vägar genom villakvarter, gc-vägar som inte sällan går genom lekplatser och inte är avsedda att cykla en längre sträcka i ett högre (mer än joggingfart) tempo på. Detta efter 40+ års erfarenhet av dylika. Andra har andra preferenser. Frihet gäller visst bara om man har samma preferenser, prioriteringar och kognitiva & andra förmågor som Hr Andersson, eller? Alla är inte likadana. Fast det kanske bara är orienterare som bör cykla? Andra kan ta T-banan eller bilen. För övrigt är Trafikverkets leder till Kista skyltade genom såväl skogspartier som industriområden och en golfbana. Sverigeleden är skyltad genom industriområden, köpcentra, skogspartier, bondgårdar, villaområden, osv. Fungerande skyltning hade varit bra den gången min vanliga rutt hade försvunnit i… Read more »
Anders Andersson
Guest
Member

Mer muskler än hjärna alltså 🙂

Anders Andersson
Guest
Member
Vi tar exemplet det började med – skyltning till Kungens Kurva. Norrifrån till Kungens Kurva finns ett 100-tal rutter (kanske betydligt fler) – var och en är den bästa vägen för en cyklist, beroende på var han börjar sin cykling. 1. En inte obetydlig del av dessa rutter går genom villakvarter – där man varken vill skylta upp en led, eller någonsin kommer att kunna förhandla till sig tillgång till mark att sätta stolpar på. Andra delar kommer att gå genom skogspartier eller industriområden – heller inga rutter som man vill skylta upp. Alltså – för 99 % av cyklisterna kommer inte den bästa vägen att vara skyltad, utan skyltningen visar på en omväg, som kan vara ganska betydande. 2. Dessa 100-talet rutter är samtidigt till stora delar samma rutter som till Skärholmen, Vårby, Vårby Gård, Slagsta, Alby, Huddinge, Tullinge, Tumba, Södertälje, Gladö Kvarn etc etc. Om du ska skylta så att man inte behöver karta, måste samtliga dessa skyltar stå vid varje korsning. Rutterna kommer naturligtvis att konvergera så antalet skyltar det står Kungens kurva på blir färre ju närmare den destinationen du kommer, men samtidigt tillkommer nya destinationer. Resultatet blir ett oändligt antal skyltar. Eller så skyltar man… Read more »
tiinasarlin
Guest
Member

@Cyklistbloggen Det är väl ganska självklart att det kostar att designa nya skyltar. Lika självklart är det att skyltar används i trafiken.

CyklaHasselby
Guest
Member

@Cyklistbloggen Lärorik diskussion! Alla har viktiga poänger. Navigation är minst lika viktigt som väghållning. http://t.co/3nBQC8J3My

kuiper_pieter
Guest
Member

RT @CLW_Everett: ”Som cyklist får man vara glad för den skyltningen som finns. Bilister får ju kvadratmeter-stora…” — Pieter Kuiper http://…

ErikSandblom
Guest
Member

@Cyklistbloggen Skyltmotståndaren har en kompis med exakt samma åsikter här, under namnet Jonas http://t.co/KN736b0rMe

Robert Andersson
Guest
Member

Det enda som jag tycker det är okej med olika färger på är cykellederna. Detta då det kan bli ställen där ex. Sverigeledan blandas med andra.

Kommer allt för ihåg hur lätt det är att åka fel. Var ute på en längre cykelsemester och kom till Karlstad efter några dagar. Helt plötsligt så gick vägen upp på en motorväg, och där får man ju inte cykla (inte för att man vill det). Det visade sig att jag hade åkt fel på ett ställe och hamnade på fel sida E18. Tog ca 50 min innan vi var tillbaka där vi kom fel.
I alla fall där flera cykelleder blandas så kan det vara bra, om en är grön, gul och röd eller så.

(Sen kan man undra vem som lade sverigeleden genom Drottninggatan i Karlstad, vilken är mer som en gågata än något annat.)

CLW_Everett
Guest
Member

”Som cyklist får man vara glad för den skyltningen som finns. Bilister får ju kvadratmeter-stora…” — Pieter Kuiper http://t.co/O9rO2nVSAb

Cyklistbloggen
Guest
Member

Livlig debatt om det är bra eller dåligt med egendesignade cykelskyltning: http://t.co/px2XpNfTid

tiinasarlin
Guest
Member

Leksaksskyltar åt leksakstrafikanterna!

”@Cyklistbloggen: Det råder skyltanarki http://t.co/B86uhC4Wee #cykla”

UlrikaModeer
Guest
Member

RT @GabGjerswold: Tipsar om ett viktigt inlägg om skyltning för cyklister. Tack! @cyklistbloggen http://t.co/GFtTKXMGPP

Nybörjarpendlarn
Guest
Member

Jag tänkte på den där killen ni skrev om, som blev påkörd och sen fick böta för att han inte cyklade på cykelbanan. Hur håller det rent juridiskt om det inte finns någon enhetlig lag för hur cykelbanor ska markeras? Om cykelbanor markeras olika i hela landet kan det ju vara svårt att veta var man ska cykla…

Dmitri F.
Guest
Member

Cykelbanor ska ha påbudsmärke (blå rund skylt med cykel på) och då är det inte så komplicerat rätt juridiskt, ofast ligger cykelbanor avskilt från bilväg med trottoarkant eller annan separation.

Det är skillnad på ”cykelled” och ”cykelbana”. Cykelled är en påhitt och skyltar för cykelled (den gula som kan ha lite olika färger) är inte juridiskt bindande, den kan sitta varsomhelst, även längs med landsvägar, på gågator, torg etc. Finns det ingen påbudsskylt, då kan vi börja snacka.

Dessutom är det också skillnad på cykelbanor och cykelfält – det är inte tvång att cykla i cykelfält. Cykelfält är målade i gatan och har inget påbudsmärke.

Robert Andersson
Guest
Member

Nja, det kan vara tvång att cykla i cykelfältet. Då man alltid är skyldig ska välja fältet längst till höger, det kan exempelvis vara ett cykelfält, eller kollektivtrafik fält. Då är man på cykel hänvisad dit. Men det är en regel någon sällan bötfälls för. Man ser ju många bilar i vänsterfilen på motorväg, trots att de ej är under omkörning. Men det är ju klart, blir den en olycka, så kan en nitiskt polisman ge ordningsbot för att man ej cyklade i fältet längst till höger.

Anders Andersson
Guest
Member

Har du koll på vad som gäller vid Tegelbacken?

Robert Andersson
Guest
Member

Som det ser ut, så får man välja att cykla i högra fältet om man vill. Men cykelfältet är rekommenderat. Andra fordonsförare får enbart korsa cykelfältet.

hoj
Guest
Member

Haha! Vilken underbart skriven text. Kritisk på ett sakligt och underfundigt sätt på samma gång.

mikaelrenstrand
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det råder skyltanarki http://t.co/ihSlNFDvsM #cykla

GabGjerswold
Guest
Member

Tipsar om ett viktigt inlägg om skyltning för cyklister. Tack! @cyklistbloggen http://t.co/GFtTKXMGPP

ohennig
Guest
Member

@Cyklistbloggen bidrar med en Malmöskylt. Kan hittas på de mest oväntade platser (positivt menat). http://t.co/uoOOXhcfIk

Anders Andersson
Guest
Member

Vägmärken är 1900-tal och på väg bort. Låt oss slippa vandra samma dumlånga väg som bilismen och använda pengarna till vägunderhåll istället.

Finns heller ingen som helst anledning att gnälla över olika färgval i olika kommuner – det är inte samma färger i Calcutta heller. Variation förnöjer och likriktning fördummar. De ytterst få som pendelcyklar sträckan Örebro-Stockholm är smarta nog att ta reda på de lokala variationerna.

Pieter Kuiper
Guest
Member

Som cyklist får man vara glad för den skyltningen som finns. Bilister får ju kvadratmeter-stora konstruktioner som ska tåla stormar av orkanstyrka. Men cyklistråttan förväntas ha lokalkännedom och luktsinne för att navigera tunnellabyrinten…

kalle karlsson
Guest
Member

Det finns faktiskt ett sätt de använder för att bygga infrastruktur numera som handlar om att förvirra alla. Tanken är att om det inte riktigt ser ut som en väg och det är lite oklart om det är gångtrafik eller inte så ska alla ta det försiktigare. Däreigenom ska de få ned olycksfallen och hastigheterna. Dock är det ingen som pratar så mycket om det här, men det byggs så. Kolla lite på ”shared space”

eriksandblom
Guest
Member

Ja det var säkert så de tänkte. Skyltar vi fel så kommer folk se sig för lite extra. Det kallar vi shärd spejs. Vi ska snart införa växelvis vänstertrafik på motorvägarna också. Lite som 2+1-vägar, varje mil ska alla trafikanter byta plats och så med lite otydlig skyltning på det. Allt för trafiksäkerheten!

Robert Andersson
Guest
Member

Arena ledan är helt korrekt skyltat, då regeringen har bestämt att man väghållaren själva får bestämma färger. (Dock ej brun, det är endast vid intressanta mål för turister).

Transportstyrelsen har vidare bestämt sedan att cykelskyltarna ej får ha ljusblå botten, om det finns annan trafik på vägen. Samt endast orange vid arbeten.

Men i övrigt så får man ha vilken färg man vill.

Cykelledskyltar får även tryckas med ledens namn.

Se Vägmärkesförordning (2007:90) 19 §

och

Vägverkets föreskrifter om vägmärken och andra anordningar
(TSFS 2011:54). 9 kap.

Andy
Guest
Member

I Tyskland får alla cykelskyltar följa en standard I HELA LANDET – Grön för fritidscykling och Röd för pendlingscykling.

Se här: http://www.dambach.de/Produkte/Verkehrstechnik/Lösungen-für-Städte-Gemeinden/Radwegschilder

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Det råder skyltanarki http://t.co/3yNvCNKaf6 @Cyklistbloggen

Patrick Arkley
Guest
Member

Bilister förväntas väl åka från stad till stad och därför måste det se likadant ut. En cyklist cyklar bara i sin egen stad…

Lasse
Guest
Member

Oj då. Jag som har cyklat i Stockholm, Köpenhamn, ja en stor del av Danmark, Holland, Gotland m fl. Ursäkta att jag inte visste att jag bara skulle cykla i min egen stal
Glömmer aldrig Doorgan verkehr på skyltarna i Holländska städer. Svårt att hitta på kartan tills vi kom på lösningen – Genomfart! Och det var på cykelvägarna!!

Peter
Guest
Member

Helt enkelt en glimrande iaktagelse. Jag är ingen lilliput. Fasen t o m fotgängarna har ju större skyltar o de har ju inte ens ett fordon med sig och rör sig långsammare….

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det råder skyltanarki http://t.co/ihSlNFDvsM #cykla

CLW_Everett
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det råder skyltanarki http://t.co/ihSlNFDvsM #cykla