Hur nära en cyklist får man köra?

| 23 kommentarer

I flera stater i USA finns minimikrav på hur långt avstånd motorfordonsförare ska hålla till cyklister när de kör om. I Kalifornien bestämdes precis att man måste hålla 3 fots avstånd, eller en knapp meter.

 

its-the-law

I Florida finns sajten 3feetplease.com, och där informerar systrarna Selena Glass och Genvieve Almodovar, vars mamma kördes ihjäl, så här:

och sajten Zmotion.org säger så här i kampanjen “Ride right, drive right”:

I Australien lobbyar the Amy Gillett foundation för att bilister ska hålla minst en meters avstånd till cyklister under rubriken “A meter matters“:

Men vad gäller i Sverige?

Trafikförordningens 3 kap, 33§:

Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Bötesbeloppet i Sverige är 1000:- för en bilist som bryter mot regeln.

Samtidigt, också i USA, föreslår Chicagos borgmästare att nuvarande bötesbelopp på 500$ för bilister som öppnar dörren framför cyklister så att de skadas, ska dubblas till 1000$. I svensk lag står det (3 kap 50§):

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Vad jag vet finns det inget tydligt satt bötesbelopp för att dörra en cyklist i Sverige I Sverige kostar det 1200:- i böter att dörra någon men när jag pratat med andra bilister om det så är få medvetna om att det är förarens ansvar att se till att dörren öppnas säkert. Och jag har aldrig sett några kampanjer riktade till bilförare för att upplysa om vikten av att hålla avstånd till just cyklister, både när man kör om och när man öppnar dörrarna.

I korthet nämns egentligen inte cyklister i svensk lag, utan de ryms in under begreppet “fordon”. Samtidigt är det såklart stor skillnad på effekterna av att hålla för litet avstånd mellan en bil och en cykel och en bil och en bil. För att inte tala om skillnaden i förlopp om en bilförare öppnar dörren framför en cyklist och framför en annan bilist…

Vad tycker du, skulle vi behöva en tydligare lagar kring avstånd till cyklister i Sverige?

Titta mer på CBS Chicago.

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

23 Comments on "Hur nära en cyklist får man köra?"

Notify of
avatar
velonavia
Guest

RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla

felix reychman
Guest

Jag tycker att reglerna i princip är bra, men en upplysnibgskampnj riktad mot bilister, och tydligare statuernde, uppmärksammade (pressmeddelande från polisen t.ex) riktade insatser, likt den mot rödljuscyklande vore på sin plats.

Jag är emot specialregler. Regler ska vara lätta att förstå, och få. Med specialregler följer också lätt en degradering. Att ha specialregler för cyklister tror jag automatiskt gör dem/oss till andra klassens trafikanter i ännu större utsträckning.

cykelfakta
Guest

RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla

PutteB3
Guest

@CyklaHasselby @Cyklistbloggen något att tänka för alla bilister som tutar när man kör om en annan cyklist.

Jonas
Guest

Denna omkörning tycker jag var lite väl tight: http://youtu.be/D6AypkMJ9wE

Jag kör i 32 km/h på en 50-väg (Västberga allé i Stockholm). Lastbilen kör minst 50 km/h…
Med ett lagstadgat minimumavstånd gör det lättare att göra en polisanmälan, för troligtvis tyckte lastbilschauffören att hen lämnade ett “betryggande avstånd”…

Even
Guest

Det där var horribelt nära. Det är synd att föraren i kabyssen antagligen är en sådan idiot att han inte förstår att han med denna omkörning inte menade hota dig till livet – för då hade det kanske kunnat passa med ett år för olaga hot. Man kan undra hur idioten själv skulle uppleva om någon berusad höll en kniv för hans strupe – vilket jag tycker detta nästan är jämförtbart med. Det är bedrövligt vad vissa kommer undan med.

delveien
Guest

RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla

henrikenberg
Guest

@ekstromenator @Cyklistbloggen Plus i kanten för ikonografin också.

Greijus
Guest

RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla

Jon Jogensjö
Guest

En meter mellan styrändarna är väl minimum när medcyklande kör om varandra eller möts. Betydande många cyklande kör dessutom om på fel sida, vilket ökar riskerna. I krypfart kan ju avstånd mellan styren minska, och i höga farter ökas till kanske 2m? I de flesta fall i Stockholm är dessvärre dubbelriktade cykelbanor så smala att 1 meter mellan styren inte är möjligt, vilket innebär att hastigheten måste begränsas till kanske 15 km/t eller i vissa fall 5-10 km/t för att bibehålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.

CyklaHasselby
Guest

@Cyklistbloggen Medcyklande: 1m mellan styren och på¨rätt sida i omkörning och möte. Mindre i krypfart och ökat avstånd i höga hastigheter

Christian Gillinger
Guest
Bike sporter
Guest
Det tycker jag är bra rekommendationer. Cyklister behöver vingelutrymme. Det finns en lag som säger att cyklister ska hålla sig så nära högerkanten av vägen som möjligt men den gäller inte enbart cyklister och det är ingen lag som gäller strängast cyklister. Alla fordon ska hålla sig så nära högerkanten som möjligt, det är inget särskilt påbjud mot cyklister. Det finns ingen anledning till att cyklister ska hålla sig längre in mot högerkanten än vad bilister gör i liknande situationer. Det finns däremot anledningar till att cyklister INTE ska göra det, en av dem är att det provocerar vissa bilister till att köra om cyklister på farliga sätt som att köra om med bilen med bara några enstaka decimeters marginal från cyklisten. Det hände mig också när det kom mötande trafik och jag cyklade alltför nära högerkanten. Det misstaget gör jag aldrig mer om. När jag höll ett tillräckligt bra avstånd från vägkanten (1-1,5 meter som författaren för en av mina cykelböcker rekommenderar) har de flesta bilister kört om mig med säkra marginal mellan sina egna bilar och mig själv. Men det finns tyvärr sådana bilister som har dålig förståelse för cyklister, de kan köra ut framför cyklister i rondeller… Read more »
fredrik karlsson
Guest

Sådanna specifierade regler kanske inte behövs men cykeln måste få egna regler eller behandlas som någon av de andra. Såsom nu när väldigt få kan specialreglerna för cykel funkar inte. Jag skulle säga att man borde uppgradera cykeln att ha samma regler som för bilar. (och därmed kunna uppta lita stor plats, tex. så man får köra i bredd.)

KentStrahlen
Guest

@cykelbloggar @Cyklistbloggen Inser hur bra det är att äga högestyrd bil. Kör aldrig om cyklist för nära och omöjligt att dörra dem.

Jens
Guest

Att öppna en bildörr så fara uppstår har ett bötesbelopp på 1200:-

Att lasta/lossa o-bra ger 1000:- i böter

http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_001_183_juli_2007%5B1%5D.pdf

Christian Gillinger
Guest

Lysande! Som jag letade efter den! Uppdaterat inlägget nu.

Robert Andersson
Guest

Den länken är ifrån 2007, Riksåklagaren är bättre att kolla hos.

http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/

Just det här beloppet verkar dock vara 1000 kr även nu.

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/K5NKXbMm1a @Cyklistbloggen

Nicklas Ljungström
Guest

Att ha en bestämmelse utan mått tror jag är det bästa. En meter på 90-väg är på tok för lite framförallt om det är en lastbil som kör om. Däremot på en 30-väg kan det vara helt ok. Däremot behöver polisen se till att lagen efterlevs.

Christian Gillinger
Guest

Kanske det skulle räcka med informationskampanjer med just det innehållet?

Kim Halderot
Guest

Visst vore det tacksamt om det fanns tydliga regler kring vad som gäller vid att hålla ut. Men angående detta med bilister som öppnar dörrar. Allt för ofta vid denna typ av olyckor tycker jag mig se rubriker i tidningar i stil med ”Cyklist körde in i bil”. Nej! En mer korrekt rubrik vore definitivt något som inte skuldbelägger cyklisten.

Fast denna vinkling kanske inte är konstig när jag för bara någon vecka sedan såg en dekal bak på en bil som uppmanade cyklister att hålla ut minst 1,5 meter från bilen så att det skulle gå att öppna bildörren.

ekstromenator
Guest

@Cyklistbloggen Visar ett exempel från Spanien där man rekommenderar 1,5m avstånd ! http://t.co/GZsBIvVNNL

wpDiscuz