Dagens pendlartips: Tagga ner

| 17 kommentarer

Det är just nu gott om människor som väljer att ta cykeln till jobbet, riktigt roligt. Stämningen upplever jag oftast som god, men i morgonstressen brister det, liksom i trafiken i övrigt, ibland.

Jag blev uppriktigt nedstämd över en konversation på Twitter imorse. Dels att en cyklist skadats på det urusla cykelstråket innaför Stadsgårdskajen (där två personer mist livet under 2000-talet), utanför Fotografiska Muséet, men också att ambulanspersonalen nästan likställer arbetet på cykelbanor med att arbeta på motorväg.

Ambulans på Sveavägen, Stockholm. Foto: David Hall/Flickr.

Ambulans på Sveavägen, Stockholm. Foto: David Hall/Flickr.

Att inte sakta ned när det är utryckningspersonal på eller i närheten av vägen är, oavsett vilket fordon du sitter i eller på, förbannat nonchalant, egoistiskt och hänynslöst, som Christian skrev tidigare i veckan.

Det förstämnda, med den urusla cykelvägen, är något vi försöker påverka i alla kanaler, men vi har bland annat ett gäng politiker som bromsar. Den andra grejen kan vi göra något åt på en gång.

Så du som hojar, ta ett andetag till, släpp in lite luft mellan dig och cykelkollegan framför, lyft blicken och slå av på tempot när det blir lite extra rörigt och särskilt när någon, särskilt utryckningspersonal, står på eller i anslutning till cykelbanan. I slutändan sumpar du några sekunder på din restid, småpotatis.

Jag vet, tro mig, att det ofta känns surt, att vi cyklister kommer i sista hand med ett hinder var 118:e meter i snitt i våra färdvägar. Jag blir också uppgiven, irriterad och arg. Men medmänsklighet och värdighet måste vi upprätthålla.

Du behöver inte le och vinka, men ibland måste man bara tagga ner.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Dagens pendlartips: Tagga ner"

Låt mig veta när
avatar
trackback

[…] är det bara att långsamt glida förbi arbetet och försöka ignorera 70-skylten som står i cykelbanan precis efter vägarbetet […]

Tomas Granditsky
Gäst

Lite kass liknelsen med motorväg annars håller jag med fullt ut.

Erik Johansson
Gäst

Jag kallar allt som inte känns anpassat för gående eller cyklister för motorväg. Jag försöker att sluta med det, men jag vet inte vad jag annars ska kalla det. Det är samma tänk här, jag menar du har ju inga marginaler om du kör mer än 18 km/h i Stockholm.

Prokke
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

arkley16
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner http://t.co/ghUs5HuG6u @Cyklistbloggen

Greijus
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

souljens
Gäst

@Cyklistbloggen Den tid som tjänats in på att hets-cykla förloras nästan alltid vid nästa rödljus ändå. Så lika bra att cykla lugnt i stan.

souljens
Gäst

@Cyklistbloggen Det är bättre att komma fram lite sent än inte alls.

serlu
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

ambssk
Gäst

RT @jwolfers: RT: @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EFBmm9UUKw #cykla #säkerhet Ping: @ambssk (Fotocred @moonhous…

CLcrille
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

JennieVictoria
Gäst

RT @jwolfers: RT: @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EFBmm9UUKw #cykla #säkerhet Ping: @ambssk (Fotocred @moonhous…

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner http://t.co/ghUs5HuG6u @Cyklistbloggen

Jon Jogensjö
Gäst

Bra fokus att föraren alltid måste anpassa körningen, oavsett om infrastrukturen bara tillåter begränsat trafikflöde. När jag frågade personal som arbetade med märkning längs cykelhuvudled västerort sa de samma sak. Ca 50% av trafikanter på cykel har otillräckliga säkerhetsmarginaler. Tyvärr saknas detta perspektiv helt i den stora utredningen om cykelsäkerhet som trafikverket startar nu. Och inte ens Cykelfrämjandet driver något liknande arbete. Läs mer här: http://cykelpendlahasselby.blogspot.se/2013/09/dialog-med-trv-om-cykelsakerhet.html

taliz
Gäst

Tyvärr är det ju så att med nuvarande infrastruktur så finns det ofta inga marginaler. Dvs man kan knappt cykla i gångfart utan att det blir riskabelt på många ställen. Och skall man behöva cykla så sakta så är cykeln tyvärr inget alternativ, därav cyklar många med allt för dålig marginal.
I min mening är det bättre att folk cyklar även om det är farligt, än att inte göra det alls. Annars kommer det aldrig hända något med infrastrukturen.

erikssou
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

jwolfers
Gäst

RT: @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EFBmm9UUKw #cykla #säkerhet Ping: @ambssk (Fotocred @moonhouse )

wpDiscuz