Alltid lampa på för cyklister?

| 44 kommentarer

I dagens DN skriver en insändare:

insändare

 

Faktum är att Stockholms hyrcyklar alltid har lamporna på och de syns grymt bra, även på dagtid mitt i sommaren. Det är inte en helt dum idé att ha lamporna på även när det inte är mörkt, tycker jag. 

Skillnaden mot bilisternas lampor är att cyklar inte har särskilt bra elsystem. Jag har testat massor av dynamolösningar men aldrig fått dem att funka. Dels verkar de vara av usel kvalitet, dels så innebär dynamo att lampan slocknar när man står still – och det är inte sällan då den behövs bäst.

Och de batterilampor jag testat drar hysteriska mängder batterier.

Så, vad tycker ni? Är det en bra idé att alla har lamporna på jämt precis som bilisterna? Och finns det några riktigt bra cykellysen därute?

EDIT: Tydligen har det forskats på det här och det ska vara så att cyklister med lysen löper mindre risk att vara med i olycka. Tipstack till Krister Isaksson.

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

44 Comments on "Alltid lampa på för cyklister?"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Niklas Johansson
Guest
Member

Jag köpte mina Reelights från http://cykellykta.se/ innan vintermörkret slog till. Aldrig mer att jag köper batteridrivna cykellampor som du glömmer eller att batterierna tar slut.

När du väl fått fast dem sitter de dag och natt och lyser alltid.

Gäst
Guest
Member

”Finns det några riktigt bra cykellysen därute?” Ja – navgenerator plus LED-belysning är riktigt bra. Det trögar obetydligt (jag tror faktiskt inte man skulle märka det överhuvudtaget om man inte visste att lamporna var tända), inga problem med att de slirar vid regn, de slår på och av automatiskt, lamporna håller i evighet. Jag har cykelpendlat ett par mil om dagen i ett par år med en cykel som har sådan belysning, och det fungerar verkligen riktigt bra.

Ms_Xx
Guest
Member

Var nära att köra in i ett par mörkt klädda fotgängare igår när jag blev helt tokbländad av en man med starkt, blinkande framlyse på den trånga, mörka cykelbanan vid Serafimerparken (mittemot Stadshuset, vid kanalen). RIktigt otäckt!

Vore juste om alla som kör med blink/strålkastare framåt kunde kolla hur de ser ut egentligen. T.ex. genom att byta cykel med en kompis och provcykla mot varandra.

Frej
Guest
Member

Ja usch. Sådant är otäckt. Förresten, får framljuset ens blinka? Jag tolkar det som att det bara är bakljuset som får blinka. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Cykel/

Ms_Xx
Guest
Member

Nej, de får inte blinka (enl. den här bloggen, som jag tror har koll). Många argumenterar dock för att ju bättre man syns desto bättre. Men i just det fallet tror jag att de har fel. Man ska inte förvilla sina medtrafikanter…

eriksandblom
Guest
Member

Ska fotgängare också ha lysen? De blir lättare att se. Nä, tumme ner för kapprustning. Satsa på nedrustning istället.

Anders M
Guest
Member

Jag har bestämt mig för att byta upp mig till en Sigma Lightster fram, som jag kommer att använda när jag tycker att den behövs. Förutom att den är ljusstark har den även en skärmad ljuskägla, så att jag slipper vara en av de bländande glada cyklister man möter som har en tokstark offroadlampa eller billig kines-LED riktad i nyllet på en, och så gärna pannlampa på det…

Bakåt har jag en CatEye nånting, med fast sken.

Frej
Guest
Member

Bra val. Jag har använt en Sigma Lighster i två månader nu och tycker att det är en riktigt bra cykellampa för stadscykling. Man syns väldigt bra och bländar inte andra om man riktar ljuset nedåt så den lyser på marken några meter fram.

Hanna
Guest
Member

Lampa i skymning och mörker är ju toppen, men hur stark behöver lampan vara för att den ska synas i dagsljus? En sån liten knog lägger man väl inte märke till på 100 m eller?

E
Guest
Member

Precis. Lampa på i dagsljus på en cykel är poänglöst. Dagsljuset dränker de flesta cykellampors sken. De enda lampor man lägger märket till dagtid är de som riktas rakt i ens ögon. Så dagtid är alla påslagna lampor jag påträffat i en av två kategorier, meningslösa eller störande. Enda fallet då jag kan se att de har någon nytta är om de lyckas blända en bilförare som ska backa på en eller högerkroka en, och därmed påkalla hans uppmärksamhet. På cykelbanan är det bara störande.

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Alltid lampa på för cyklister? http://t.co/Fn5pPbRVo5 @Cyklistbloggen

sadel
Guest
Member

Om det finns en risk att ett fordon (bilar) kör på och skadar andra trafikanter (cyklister= så bör vi i första hand lösa problemet genom förändringar av det fordon som utgör hotet mot andras liv och hälsa. Så istället för lampkrav på cyklisterna så borde vi undersöka krav på att alla bilister mörker monterar någon form av detektorsystem som bättre signalerar till bilföraren att det finns cyklister (och fotgängare) i den blandade trafikmiljön.

Hans
Guest
Member

Jag har en cykel med navdynamo och baklykta med kondensator som gör att lampan fortsätter att lysa cirka fem till tio minuter efter att man har slutat trampa. Det funkar ypperligt. Aldrig mera batterilampor för min del.

Jag vet inte om det är en bra idé med cykellyse på hela tiden, även om det kanske låter vettigt i första instans. Rent intuitivt gillar jag egentligen inte heller att bilar ska ha belysningen på dygnet runt.

Robert Andersson
Guest
Member

Jag har en lykta som jag köpte på biltema för en billig peng. Kopplat på navdynamon.

Största problemet är förstås om man stannar till. Men jag har börjat fundera på att köpa en kykta med en kondensator så att ström kan lagras utan batteri. Exempelvis denna:

http://www.rosebikes.se/artikel/b–m-lumotec-iq-cyo-rt-senso-plus-40-lux/aid:457404

Någon som har testat liknande?

Erik
Guest
Member

Såg något referat till forskning som visade att oskyddade trafikander lever säkrare i länder där man inte har obligatoriskt halvljus. Halvljuset gör förarna lata, lyset är lätt att upptäcka och avsökning efter annat görs mindre noggrant. Många har säkert noterat detta när man svänger in på en väg och möter en bil utan lyse som kör längs kanten, man ser inget lyse och tänker att den är parkerad till man noterar rörelsen.
Alla ”se mig, se mig” uppmärksamhetsknarkare borde ta det lite lugnare. Man behöver inte reflexväst om man bara kör på cykelbanor, inte heller blinkade strobs och strålkastare. Vi får den trafikmiljö vi formar, vi vill inte ha Delhi där man istället för blinkers låta alla andra tuta så man vet om nån är i närheten…

eriksandblom
Guest
Member

Österrike avskaffade sin lag om sk varselljus (halvljus) för bilister dagtid av denna anledning. Halvljus dagtid gjorde att bilister syntes bättre medan mjuka trafikanter, som inte har lika kraftiga strålkastare, syntes sämre.

Jag skrev om det här: Bilar med mörk färg oftare inblandade i olyckor

bjornstenberg
Guest
Member

@KristerIsaksson @Cyklistbloggen Fascinerande, med tanke på att 75% av cykelolyckor är singeldito. Hjälper daglyse mot hål i vägen?

vortexsurfer
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Alltid lampa på för cyklister? http://t.co/03penEpHXM #cykla

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Alltid lampa på för cyklister? http://t.co/03penEpHXM #cykla

KristerIsaksson
Guest
Member

@Cyklistbloggen Färre olyckor med konstant lyse på cykeln: http://t.co/I2NiiOXFvW
#Cykla

Ms_Xx
Guest
Member

Jag kör med Reel-lights, de lyser alltid och drar inga batterier. Funkar fantastiskt bra tycker jag, de lyser dock inte jätte-jättestarkt (har en tidig version), så jag kompletterar med en enkel reflexväst när det är riktigt busväder (som igår).

Behöver inte direkt lysen för att se, men vill verkligen synas.

Lysen som är på dygnet runt är bra i skymningstimmarna då det är svårt att veta hur bra man syns för andra, man ser ju bra själv då. Tycker dock att en lag på lysen dygnet runt vore overkill, bättre att upplysa om att man faktiskt inte syns bara för att man ser.

felix reychman
Guest
Member

Det finns många moderna LED-lampor som jag tycker lyser alldeles vansinnigt mycket per batteri, och jag kan hålla med om att det inte är dumt att ha ofta i den mörka årstiden

Björn Stenberg
Guest
Member

Det aldrig fel att synas, men det är inte bra att sträva efter att allt man kan behöva ta hänsyn till i trafiken måste lysa och oupphörligen skrika på uppmärksamhet. Det blir lätt en kapprustning: Om hälften av trafikanterna blinkar och lyser gör det den andra hälften mer utsatta.

Trafik i stadsmiljö är full av av saker att ta hänsyn till som inte lyser. Det kräver lugnt tempo och hög uppmärksamhet. Staden måste ha plats för människor och deras liv, inte bara trafik.

I mörker är dock obligatoriskt lyse en självklarhet.

felix reychman
Guest
Member

De ska inte ersätta varandra, utan komplettera.
Själv tycker jag att det, när det börjar mörkna, är vansinnigt svårt att se cyklister utan lampor, och då är jag ändå själv van cyklister, och letar efter dem.

Björn Stenberg
Guest
Member

Men nu pratar vi inte om när det börjar mörkna, utom om fullt dagsljus sommartid.