Stockholm får 15000 nya cykelställ

| 30 kommentarer

I dagens DN står det att Stockholms kommun ska lägga pengar på 15000 nya cykelparkeringar. Det låter fantastiskt bra, vi har skrivit en del om hur usel parkeringssituationen är för cyklister i Stockholm. Det är ju så att varje cykelresa börjar och slutar med en stillastående cykel. Parkeringaplatser behövs. 15000 nya skulle alltså utgöra ett välkommet tillskott.

Men sedan läste jag DN:s text lite noggrannare:

I dag finns omkring 10.000 cykelparkeringar runt om Stockholm. 2018 ska de vara nästan 25.000.

Ah. Så det är först om fem år och ett kommunval de nya cykelparkeringarna ska vara på plats. Om planen fungerar kommer kommunen alltså anlägga 3000 nya parkeringsplatser per år. Enligt DN betyder det att vi 2018 har knappt tre parkeringar per hundra invånare, jämfört med Amsterdam som idag har en parkering per tre invånare.

Om det går. Först måste de hitta platser för ställen. Trafikkontoret säger:

– Det arbetet är vi inte riktigt färdiga med än, säger Mats Freij. Vi måste givetvis ta hänsyn till framkomligheten. Det blir lite råddigt och ta lite tid, men så är det alltid med den här typen av satsningar.

Men det är ett steg på vägen, vi är försiktigt positiva. Kanske slipper vi i framtiden den här synen:

 

Klassisk Stockholmsparkering

Tunnelbaneparkering

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

30 Comments on "Stockholm får 15000 nya cykelställ"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Ms_Xx
Guest
Member

Jag har en stark känsla att bristen på cykelställ bottnar i en motvilja mot alla kvarlämnade skrotcyklar som hamnar där. Problemet är ju att den enda som kan göra nåot åt dem är de som har hand om cykelställen, man måste rensa bort övergivna cyklar ibland, även de som är fastlåsta.

Det har ju börjat rensas ibland, men jag upplever fortfarande att man möter den attityden i byggprojekt, att det ”blir så skräpigt med cykelställ”. Jag försöker alltid få dit några i alla fall, men det är långt ifrån alltid som beställaren vill ha mer än bara några få cykelplatser.

Jag tror ju att det är tvärtom, att det oftast blir skräpigare om det är brist på cykelställ än om det finns tillräckligt.

Men jag är ju cyklist/cykelnörd också…

Ms_Xx
Guest
Member

Ja, de kan ju börja utanför Lindex vid Segles torg. Tre meter tom trottoar som skyddsremsa mot gatan, inga cykelparkeringar. De utanför Åhléns längre bort är alltid överfulla.

Alldeles nyanlagt är det också där, med flashiga målningar på marken. Gör om gör rätt! Man kan designa snyggt runt cykelställ också, det borde landskapsarkitekterna som har hand om det kunna fixa.

E
Guest
Member

Hoppas bara att alla cykelställen funkar att låsa fast ram och bakhjul med bygellås, och att man inte riskerar att repa cykeln på varken stället eller intillstående cyklar. Fast det senare är nog svårlöst eftersom det mer handlar om beteende. Sen kan man ju även hoppas att större parkeringar får någon form av övervakning. Och att de rycker långvariga skrotcyklar ännu snabbare.

Det är ju inte bara att kasta pengar på saker för att lösa problemen, det måste göras genomtänkt för att det ska bli bra… något som verkar vara svårt i Svedala.

Själv skulle jag vilja föreslå att man svetsar fast någon båge eller två på redan väl placerade lyktstolpar. Outnyttjade resurser. Det finns ju så många men de är tyvärr ofta för tjocka för bygellås.

Dmitri F.
Guest
Member

I Köpenhamn fanns nästan bara framhjulsparkeringar och de var alltid fyllda. När 30-40% av alla resor görs på cykel blir det mindre risk för att just din cykel blir stulen och de flesta cyklar jag såg där var dessutom generiska cyklar som nog inte kostar så mycket.
Jag menar inte att vi inte ska ha bättre parkeringar, men det är ändå något att tänka på.

Håller dock helt med om lyktstolparna. Det finns alldeles för mycket outnyttlade resurser i Stockholm.

KristerIsaksson
Guest
Member

@mikaelordenius @Cyklistbloggen Japp, och lösningen är KAMERAÖVERVAKNING: http://t.co/pXaTDtGk17

mikaelordenius
Guest
Member

@KristerIsaksson jo när det inte finns bilar där så funkar det, vilket är en gång på 10. Hårdare tag! @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Guest
Member

@mikaelordenius @Cyklistbloggen Om det inte vore för alla bilister som parkerar i cykelfälten så tycker jag fälten till stora delar är ok.

mikaelordenius
Guest
Member

@KristerIsaksson sjöstaden känns alltid som ett skämt när det gäller cykling! @Cyklistbloggen

JennieVictoria
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Stockholm får 15000 nya cykelställ http://t.co/d77aEnLgYE #cykla

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Stockholm får 15000 nya cykelställ http://t.co/WoZMaLN9ts @Cyklistbloggen

Anders Andersson
Guest
Member

DN anger 1 parkering per 3 invånare i Amsterdam – inte 3 parkeringar/invånare…

Sen är frågan – kommer Stockholmarna i likhet med Holländarna att acceptera att ställa ned sin cykel i ett stort garage och förvandla sig till fotgängare den sista kilometern. Jag skulle inte det – för mig är hela vitsen med cykeln att jag kommer ända fram till dörren, och att jag kan lasta på mina varor på cykeln direkt utanför butiksdörren.

KristerIsaksson
Guest
Member

@Cyklistbloggen Utan börjar planera och bygga stad på detta sätt istället: http://t.co/Jja0IYIDR2

KristerIsaksson
Guest
Member

@Cyklistbloggen Då får vi hoppas att staden slutar att planera och bygga stad på detta sätt: http://t.co/zavzr5HNiM