Och ett hus…

| 10 kommentarer

Trafikverket har sina lyktstolpar. Sjöstan har sina hus. “Men var skulle vi annars ställt pelarna”?

Kanalen i sjöstan

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

10 Comments on "Och ett hus…"

Notify of
avatar
Linda Kummel
Guest

Usch vilken ledsam bild! Här har någon på SBK tänkt till ordentligt för att det skall vara snyggt: fina symboler i betongplattan, materialval som känns lite mer påkostat än vanlig kommunal asfalt toppat med ett stilrent staket. Och dessutom har denna någon tänkt att kanske kommer någon att vilja cykla “eftersom det ju faktiskt är en miljöstadsdel”. Och så blir det så fel.

Krister Isaksson
Guest

Titta även hur landfästet för gång- och cykelbron över Sickla kanal landar tvärs över delar av gc-banan på södra sidan. Några patetiska reflexer har monterats på landfäastet i efterhand. När ser vi något liknande på våra gator och vägar? Men gång på gång hanterar stadsplanerare, arkitekter, trafikplanerare mfl cykeltrafik på detta sätt, ett trafikslag på undantag…

Se även det blogginlägget jag gjorde om cykelparkering i denna “miljöstadsdel” – det finns ingen cykelparkering!: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar.htm

Går vi sedan igenom de senaste årens exploateringar i Stockholm så får vi ihop mängder av undermålig cykelinfrastruktur runt om i staden, här är några exempel på urusel cykelinfra:

GC-tunnel under Mikrofonvägen
GC-banor på Hägerstensvägen
GC-banor på Gamla Tyresövägen
Cykelbro/förbindelse Älvsjö station/torg
GC-banor på Telefonvägen
GC-banor på Sandviksvägen
GC-banor på Farstavägen
Och nu orkar jag inte räkna upp fler…

Anders Andersson
Guest

Oj – vad är problemet med Hägerstensvägen? Har cyklat där varenda dag i 15 år utan att någonsin ha haft minsta lilla problem. Har heller aldrig någonsin hör talas om någon som haft minsta lilla problem. Förutom de nyanlagda 300 m vid Axelsberg förstås – som är rejält dumt byggda – men det är lika dumt att generalisera och döma ut 4 km väl fungerande GC-bana på grundval av dessa 300 m. Det man möjligen kan anmärka på är att utformningen gör det svårare för snöröjningen – men det går att lösa och alternativet hade blivit en bra mycket fulare stadsdel.

Krister Isaksson
Guest

Om du läser vad jag skriver så är jag mycket tydlig och det står där “de senaste årens exploateringar” dvs den nya delen från Axelsberg. Jag generaliserar och dömmer inte, du som lägger dom orden i min mun och får det till att gälla hela sträckan. Här kan du läsa mer om bristerna på Hägerstensvägen (kommentarsfältet): http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar-del.htm

Anders Andersson
Guest

Ser vi en noggrann omläsning att du nog endast pratar om dessa 300 m – mea culpa – men det var inte särskilt tydligt utan snarare lätt att missa…

Som sagt – dessa 300 m är uruselt utformade – helt enig.

Tommy
Guest

Det finns en trottoar till vänster i bild… ypperligt läge att ha alla 3st trafikslag separerade.

Christian Gillinger
Guest

Inte bara det… Till höger om räcket finns en gångväg till. Så det hade lätt kunnat vara bara cykelbana där.

Jonas_Ryberg
Guest

@MagnusGustavsso @Cyklistbloggen Utmärkt sätt att bryta nacken på!

MagnusGustavsso
Guest

Trafikmaktordningen i praktiken @Cyklistbloggen: Trafikverket har sina lyktstolpar. Sjöstan har sina hus. http://t.co/N1jqapEQHv #cykla

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Och ett hus… http://t.co/yomOyqxLfm @Cyklistbloggen

wpDiscuz