Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Och ett hus…

Publicerad den 21 juli, 201312 januari, 2022

Trafikverket har sina lyktstolpar. Sjöstan har sina hus. ”Men var skulle vi annars ställt pelarna”?

Kanalen i sjöstan

10 svar på ”Och ett hus…”

  1. Linda Kummel skriver:
    22 juli, 2013 kl. 11:29 f m

    Usch vilken ledsam bild! Här har någon på SBK tänkt till ordentligt för att det skall vara snyggt: fina symboler i betongplattan, materialval som känns lite mer påkostat än vanlig kommunal asfalt toppat med ett stilrent staket. Och dessutom har denna någon tänkt att kanske kommer någon att vilja cykla ”eftersom det ju faktiskt är en miljöstadsdel”. Och så blir det så fel.

    Laddar in …
  2. Krister Isaksson skriver:
    22 juli, 2013 kl. 9:47 f m

    Titta även hur landfästet för gång- och cykelbron över Sickla kanal landar tvärs över delar av gc-banan på södra sidan. Några patetiska reflexer har monterats på landfäastet i efterhand. När ser vi något liknande på våra gator och vägar? Men gång på gång hanterar stadsplanerare, arkitekter, trafikplanerare mfl cykeltrafik på detta sätt, ett trafikslag på undantag…
    Se även det blogginlägget jag gjorde om cykelparkering i denna ”miljöstadsdel” – det finns ingen cykelparkering!: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar.htm
    Går vi sedan igenom de senaste årens exploateringar i Stockholm så får vi ihop mängder av undermålig cykelinfrastruktur runt om i staden, här är några exempel på urusel cykelinfra:
    GC-tunnel under Mikrofonvägen
    GC-banor på Hägerstensvägen
    GC-banor på Gamla Tyresövägen
    Cykelbro/förbindelse Älvsjö station/torg
    GC-banor på Telefonvägen
    GC-banor på Sandviksvägen
    GC-banor på Farstavägen
    Och nu orkar jag inte räkna upp fler…

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      22 juli, 2013 kl. 2:31 e m

      Oj – vad är problemet med Hägerstensvägen? Har cyklat där varenda dag i 15 år utan att någonsin ha haft minsta lilla problem. Har heller aldrig någonsin hör talas om någon som haft minsta lilla problem. Förutom de nyanlagda 300 m vid Axelsberg förstås – som är rejält dumt byggda – men det är lika dumt att generalisera och döma ut 4 km väl fungerande GC-bana på grundval av dessa 300 m. Det man möjligen kan anmärka på är att utformningen gör det svårare för snöröjningen – men det går att lösa och alternativet hade blivit en bra mycket fulare stadsdel.

      Laddar in …
      1. Krister Isaksson skriver:
        22 juli, 2013 kl. 2:53 e m

        Om du läser vad jag skriver så är jag mycket tydlig och det står där ”de senaste årens exploateringar” dvs den nya delen från Axelsberg. Jag generaliserar och dömmer inte, du som lägger dom orden i min mun och får det till att gälla hela sträckan. Här kan du läsa mer om bristerna på Hägerstensvägen (kommentarsfältet): http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar-del.htm

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          22 juli, 2013 kl. 3:23 e m

          Ser vi en noggrann omläsning att du nog endast pratar om dessa 300 m – mea culpa – men det var inte särskilt tydligt utan snarare lätt att missa…
          Som sagt – dessa 300 m är uruselt utformade – helt enig.

          Laddar in …
  3. Tommy skriver:
    22 juli, 2013 kl. 9:14 f m

    Det finns en trottoar till vänster i bild… ypperligt läge att ha alla 3st trafikslag separerade.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 juli, 2013 kl. 12:07 f m

      Inte bara det… Till höger om räcket finns en gångväg till. Så det hade lätt kunnat vara bara cykelbana där.

      Laddar in …
  4. Jonas_Ryberg skriver:
    21 juli, 2013 kl. 5:50 e m

    @MagnusGustavsso @Cyklistbloggen Utmärkt sätt att bryta nacken på!

    Laddar in …
  5. MagnusGustavsso skriver:
    21 juli, 2013 kl. 5:49 e m

    Trafikmaktordningen i praktiken @Cyklistbloggen: Trafikverket har sina lyktstolpar. Sjöstan har sina hus. http://t.co/N1jqapEQHv #cykla

    Laddar in …
  6. cykelbloggar skriver:
    21 juli, 2013 kl. 11:50 f m

    Cyklistbloggen: Och ett hus… http://t.co/yomOyqxLfm @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d