Stolpe ut för ny cykelbana

| 102 kommentarer

Under lång tid har de byggt helt ny väg ute vid Universitetet i Stockholm. Som brukligt nuförtiden med cykelmiljarder och annat så planerades också nya cykelbanor ordentligt så att cyklisterna ska komma fram. Extra fint med två filer så att cyklisterna kan mötas, precis som det stod i Cykelplanen!

Uppdaterat: Bygget är en del av Norra Länken och därför statlig. Det är inte Stockholms politiker som hittat på den här lösningen utan Trafikverket.

Men de glömde något.

– Lyktstolparna, gaddam, var ska de stå? De kan ju inte gärna stå där bilarna ska köra. Plus att vi måste ha någonstans att hänga upp bilarnas vägskyltar!

– Asch, ställ dem i ena cykelfilen vetja. Det går ju att köra runt. Om det blir trångt kan man ju alltid kliva av och leda runt cykeln.

Eller? Hur var det tänkt? Varför ens göra två filer när ena ändå ska fyllas med lyktstolpar? Det här inte en gammal cykelbana, den är ny. Det är så här det ska vara. Det här är cykelinfrastruktur 2013.

Tipstack till Marcus Wileen.

 Läs Trafikverkets svar här.

Foto: Marcus Wileen
Foto: Marcus Wileen

 

EDIT: DN skriver och Radio Stockholm

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

102 Comments on "Stolpe ut för ny cykelbana"

Notify of
avatar
trackback

[…] För det är ju inte första gången. Minns Trafikverket i somras: […]

trackback

[…] Isaksson lyckades få svar från Trafikverket om deras haveri till nymålad cykelbana vid Universitetet i Stockholm. Så här skriver […]

trackback

[…] I sommarens första skälvande månad fick vi se exempel på Trafikverkets planering för cyklister i arbetet med Norra Länken. Det var Marcus Wileen som tipsade om att de ställt lyktstolparna mitt i de splitternya cykelbanorna: […]

trackback

[…] påminns också om sommarens Trafikverketnyhet om Norra […]

trackback

[…] Stolpe ut för ny cykelbana […]

trackback

[…] är inte ensamma, det var samma mänskliga misstag som Trafikverket gjorde i somras. Vem skulle ha kunnat tro att lite stolpar kunde vara i […]

trackback

[…] möjligt på cykelbanorna och cykelfälten. Ett speciellt uppmärksammat fall tidigare i år var Trafikverkets stolpe ut vid den nyanlagda cykelbanan vid Norra […]

trackback

[…] För det första är det intressant att det endast är gående som hänvisas till “andra sidan” trots att man stängt av gång- och cykelvägen. Den tillfälliga gångbanan eller om det nu nä en gång- och cykelbana, skyltningen ger högst motstridiga besked, är inte heller något under av tillgänglighet eller något som en cyklist skulle vilja beträdda. Även som gångtrafikant är det ett minus då man prioriterat biltrafiken och anser att icke bilburna kan ta en rejäl omväg. Men då det är Trafikverket som är ansvariga så ska man kanske inte vara så förvånad. […]

trackback

[…] ni ihåg Trafikverket, de där som byggde en cykelbana utanför universitetet i Stockholm som de valde att placera lyktstolpar i? De tycker säkerhetsarbetet för cyklister är eftersatt i dagens […]

trackback

[…] vill ha en trafikmiljö som är utformad av folk som vet vad de gör – som inte, likt Trafikverket, ställer stolpar mitt i vägbanan och sedan säger […]

Jonas
Guest
marcus_wileen
Guest

@ekstromenator @Cyklistbloggen @Gillinger Absolut. Han ville höra den upprörda medborgarens syn på saken.

basic70
Guest

RT @palace: Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

urbanjo
Guest

RT @palace: Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

tigerbalsam1
Guest

RT @palace: Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

palace
Guest

Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

Bryggo
Guest

Något att skriva om? 🙂 @Fredrik_K_72 http://t.co/bLww95K5af

ekstromenator
Guest

@marcus_wileen @Cyklistbloggen @Gillinger Intressant, hur förhöll sig den som interjuvade i frågan. Hade dom förståelse för dålig lösning ?

RichardJohanss1
Guest

RT @marcus_wileen: Blivit intervjuad av Radio Stockholm idag om mina bilder av lyktstolparna i Frescati. Sänds imorgon. http://t.co/LkSjAkk…

Cyklistbloggen
Guest

RT @marcus_wileen: Blivit intervjuad av Radio Stockholm idag om mina bilder av lyktstolparna i Frescati. Sänds imorgon. http://t.co/LkSjAkk…

marcus_wileen
Guest

Blivit intervjuad av Radio Stockholm idag om mina bilder av lyktstolparna i Frescati. Sänds imorgon. http://t.co/LkSjAkkbWB @Gillinger

Marcus Wileen
Guest

Som stolt fotograf har jag nu blivit intervjuad av Radio Stockholm om haveriet vid Universitet. Ska tydligen sändas under morgondagen med kommentar av en berörd politiker (Ulla Hamilton?).
Stay tuned!

Krister Isaksson
Guest

Vi får väl hoppas att det INTE är Ulla Hamilton då hon på intet sätt är ansvarig för vad Trafikverket gör, bättre vore då infra.minister Elmsäter-Svärd

Marcus Wileen
Guest

Good point. Representant från TRV ska det rimligtvis vara b

Christian Gillinger
Guest

Jag berättade för kollegorna att det handlade om Trafikverket så jag hoppas de hittade rätt.

Inslaget verkar nu schemalagt till torsdag. När det kommer så lägger jag upp.

Krister Isaksson
Guest

Strålande!

Christian Gillinger
Guest

Inlagt nu.

Juan Salenko
Guest

Roliga är att de har gjort exakt samma grej i sundbyberg. Ställt stolpar mitt i cykelvägen…

Joakim Fors
Guest

Klent. I Lund ställer man brofundament mitt i GC-bana. 😛

http://albin.abo.fi/user/jfors/images/20130528_004.jpg

Anders Norén
Guest

Bron har stått där sedan 1936 och planeras att bytas ut inom några år, men det visste du säkert redan.

Joakim Fors
Guest

Jo, men det ändrar inte att de valt att dra GC-banan så den är trafikfarlig _nu_. Den blir inte mindre trafikfarlig _nu_ för att de kanske kommer att fixa det vettigare om några år heller. Kommer de också att fixa de dubbla 90° blindsvängarna längre fram vid järnvägsbron och blir de säkrare _nu_ för att de kanske fixas till någon gång i framtiden?

Anders Norén
Guest

Frågan är väl om situationen nu är farligare än förut? (Tryggare är den i alla fall, men som vanligt är trygghet och säkerhet inte samma sak.)

Alternativet
hade varit att vänta med att bygga cykelbanorna tills fyrspåret är
färdigt. Trots allt så har cyklisterna fått mer utrymme nu än de hade
tidigare.

Vad menas förresten med en “blind” sväng?

Joakim Fors
Guest
Det kanske känns säkrare nu men det är ju nerförsbacke från båda hållen vid den där avsmalningen. Gick förbi där idag och det är så smalt redan nu att en cyklist nästan tänkte smälla in i staketet utan att ha överdriven hastighet. Det går dessutom inte att mötas där om man har normalbredd på styret. Dessutom enormt skymd sikt. De kunde ha tagit 0,5-1m av ena filen på Ringvägen istället så hade det blivit mycket bättre. Med blind sväng menar jag att det är totalt skymd sikt där man ska ta sig under stickspåret till Alfa Laval. Man ska först upp en bit längs Stattenvägen för att sedan korsa den. Därefter blir det 90° skymd sväng in under järnvägsbron där det är mycket trångt. Kommer att ske ett och annat där. Förr kunde man iaf bränna på allt man orkade längs Ringvägen utan att behöva hålla bromsa in och ta det försiktigt överallt. Nu blir det ett antal ställen där det mycket lätt sker olyckor även om man själv tar det försiktigt. Går dessutom enormt mycket långsammare. Den imaginära säkerheten blir kanske högre men för vanare cyklister är det bara negativt. Här kan man se hur det är byggt för… Read more »
Jocke von Scheele
Guest

Det där väcker även en fråga som jag funderat på om och hur man ska ta upp: Ett hinder som befinner sig i “styrhöjd” behöver man mycket större marginal till än ett som befinner sig nere på marknivå. Alla som cyklar vet att man kan hålla mycket närmare en trottoarkant eller ett potthål än man kan en stolpe. Detta eftersom cykeln dels är bredare uppe vid styret, dels för att den psykologiska effekten av stolpen/trädet/hindret är mycket större när det är uppe i styr/ögonhöjd vilket får folk att hålla ut mer och dels för att konsekvenserna av att tjonga i något med styret eller kroppen oftast är värre än att cykla på något med framhjulet.

Vad jag vill komma fram till är att en cykelbana behöver en zon, eller “vägren” i vilken det inte får finnas några högre hinder än någon decimeter, som är bredare än själva cykelbanan. Det går alltså inte att räkna cykelbanans bredd från stolpen, utan från ca en halvmeter ut från stolpen.

Jag vet dock inte hur man ska få trafikplanerare att ta till sig detta resonemang. Någon som har idéer?

Sommarcyklisten
Guest

Om man inte har en trike (liggcykel, lastcykel, handikappcykel, eller annan) eller en cykelkärra som tvärtemot en vanlig cykel är bredast i navhöjd. Min numera sålda trike var ~85 cm över hjulbultarna – och var naturligtvis helt omöjlig att cykla på en del ställen (för smalt mellan betongsuggorna, cykelbanor som var smalare än cykeln, grindar, stolpar, och annat elände). Med en sådan cykel spelar det ingen roll om hindret är 10 cm högt eller 10 m högt: det är i vägen, punkt slut. Och man kan inte “skapa” extrautrymme genom att lägga sig precis vid (t.ex.) gräskanten som man kan med en tvåhjuling (och om det finns en kant med höjdskillnad kan att lägga ena framhjulet utanför ha vissa oönskade effekter …).

Trafikverket verkar å andra sdan nätt och jämt hört talas om dylika fordon, och åtminstone om trehjuliga liggcyklar har jag sett tjänstemän säga att se ser livsfarliga ut & borde förbjudas.

Krister Isaksson
Guest

Javisst, bara att följa handböckerna! T ex VGU, GCM-Handboken eller Cykeln i staden där detta finns upptaget, tom med måttkedjor. Men det verkar som en stor del av yrkeskåren inte är läskunnig när det kommer till cykel. Dock så klara de flesta i kåren av det när det gäller biltrafik, märkligt kan tyckas…

ErikSandblom
Guest

RT @malmolund: How is it possible, 2013, to #fail so much when building a new cycle path. It is almost a bit funny. http://t.co/oLJb2lAkxZ

KristerIsaksson
Guest

@elmsatersvard För din kännedom, så här bygger Trv cykelinfra 2013: http://t.co/lMxRnbtXct
Mer här: http://t.co/YOIT9Nkgw2

copenhagenize
Guest

RT @malmolund: How is it possible, 2013, to #fail so much when building a new cycle path. It is almost a bit funny. http://t.co/oLJb2lAkxZ

malmolund
Guest

How is it possible, 2013, to #fail so much when building a new cycle path. It is almost a bit funny. http://t.co/oLJb2lAkxZ #trafikverket

tiinasarlin
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

Kalle
Guest

Någon som kontaktat Trafikverket om det hela? Vad säger dom?

Krister Isaksson
Guest

Svar från handläggare på Trv:

“Jag lyckades komma i kontakt med projektet för Norra länken tidigare än förväntat. Olyckligtvis har belysningsstolparna placerats på cykelbanan vilket äventyrar cyklisternas framkomlighet och trafiksäkerhet. Trafikverket kommer att vidta åtgärder för att säkerställa att cyklisterna inte påverkas negativt av detta. Till en början kommer vi att sätta ut sidomarkeringsskärmar och fräsa bort linjemålningarna så att cyklisterna inte cyklar in i stolparna. Parallellt med detta arbete tar vi fram en justerad lösning. Tyvärr kan det dock ta ett tag innan detta har utretts samt byggts. Jag har tyvärr inte mer information att ge dig för tillfället och beklagar den felbyggnation som har skett. Du är välkommen att höra av dig till mig på nedanstående uppgifter om du har ytterligare frågor.”

Kalle
Guest

Ah, missade att du skrivit att du skickat iväg en felanmälan i tidigare kommentar. Sicken otur man måste haft när man tänkt. Då man i dagsläget inte kan ge någon tidsplan gäller det att ligga på Trafikverket så att det hela löses så snart som möjligt.

Fredrik Jönsson
Guest

Det sjuka är att det ju finns gott om plats. Varför så fruktansvärt smalt? Längs den äldre delen av sträckan är det stålbarriär, men nu ska det inte vara något alls? Funderade på om man har tänkt att enkelrikta när det är klart, men det känns inte som att man skulle måla så seriöst då.

Krister Isaksson
Guest

Det kan ju vara så att det finns andra begränsningar, sådana
som vi inte kan se ute i verkligheten men som finns på papper/kartor. I detta fall är det Kungliga nationalstadsparken. För att få till ett sk vägområde för att kunna bygga Norra länken har Trv valt att göra det så litet som möjligt, dvs. se till att lösa det bra för biltrafiken, gång- och cykel får som de får. Trv vill så säga inte ta striden för ett större ingrepp i nationalstadsparken för att skapa bra villkor även för gång och cykel för då hotas hela bygget. Ett annat alternativ kunde ju vara att ta ett eller flera körfält och fördela till gång och cykel, inte heller det är något Trv kan tänka sig. Så här arbetar vårt verk som har till uppdrag att arbeta för ett hållbart transportsystem och ett ökat och
säkert cyklande – minsta möjliga ansträngning. Kan läsa mer här:
http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen

Jocke von Scheele
Guest

Det låter som en rimlig förklaring till deras beteende. Just där, i höjd med statoilmacken, borde man dock inte behövt snåla med utrymmet – det finns ju ett flera meter brett impediment mellan cykelbanan och macken just där, som inte rimligen kan ha något större natur- eller kulturvärde. Där hade man kunnat både ställa stolpar och låta gång- och cykelbanan bre ut sig. Jag tror man bara varit dumsnåla och “ryggmärgskorkade” när man gjort en så smal cykelbana.

Krister Isaksson
Guest

Min erfarenhet är att ofta räknas ingreppen i kvadratmeter utan att en värdering görs av hur hur marken faktiskt är el kan användas. Ofta förekommer ju också en sk “grönkompenstation”, dvs man skapar ny grönyta på anna plats.

Mic Hussey
Guest

If Norra Länkan has the desired effect and the traffic volumes drop by 50% on Valhallavägen / Roslagstull then the road at that point is completely over-dimensioned. They could easily reduce it to one lane for cars plus a time-of-day limited bus lane (instead of the current 2 + 1). Leaving plenty of space for bikes and pedestrians.

Krister Isaksson
Guest

Javisst, hur enkelt som helst, gäller ju stora delar av Valhallavägen och också Lidingövägen, men vill man det?

Mic Hussey
Guest

Well if the traffic volumes go down and the road stays the same size then there will be a need for some “traffic calming” to help the motorists keep to the speed limit. Reducing the lane width would a good start 😉

Krister Isaksson
Guest

Och görs ingenting så kommer biltrafikvolymerna snabbt vara samma som idag.

Mic Hussey
Guest

Exactly! They need to halve the carrying capacity of Lidingövägen and Valhallavägen so that people will avoid them and use the tunnel. There would then be plenty of space for a full separated bike lane in both directions. In fact the bike lane should be in the middle of Lidingövägen and have priority.

Of course it will never happen. Just look at the difference between the “temporary” building materials store at Ropsten (lovely new asphalt everywhere) and the crap bike path that goes from Ropsten to Lill-Jans skogen (still no asphalt after 4 years and now they’ve ripped up part of it and replaced with very rough gravel).

Krister Isaksson
Guest

Trafikontoret håller på med en översyn av bl a Lidingövägen och Valhallavägen för att komma fram till hur man vill hantera dem i samband med Norra Länken. Lite sent påtänkt dock och jag är inte helt övertygad om att just cykeltrafiken kommer bli “vinnaren” av den översynen och ev. åtgärdsförslag. Men jag hoppas jag har fel och att Trafikkontoret följer Framkolighetsstrategin och Cykelplanen för då skulle det kunna bli väldigt goda förutsättningar för cykeltrafik på dessa sträckor.

knight22
Guest

Tur man inte tvingas cykla i Stockholm. Bilderna gör inte direkt nånting för att förbättra den bild av nollåttor som finns i min del av landet.

Greijus
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

Tor Sandqvist
Guest

En förbryllande sak med den där stolpen är ju det faktum att den inte är formgiven som ett långfinger. Eftersträvar inte Trafikverket tydlighet i sina signaler? Nå, det kanske var en konstnadsfråga.

Arne B
Guest

För att använda modernt mediaspråk: Fail!
Placeringen är riktigt illa. På vintern kommer det inte gå att snöröja på ett tillfredsställande sätt. Dessutom: Varför får cykelbanan ingen belysning?

bertil_i
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

Jocke von Scheele
Guest

Den där cykelbanan reagerade jag omedelbart på när jag cyklade där i förra veckan. Var tvungen att stanna och ta lite bilder när det kom cyklar så man verkligen ser hur trångt och fel det blir. Blir så trött.
Det är ungefär samma sak som vid den “tillfälliga” påfarten på E4:an vid Haga Södra. Där gick en cykelbana. Så valde vägbyggarna att ställa en stolpe precis mitt i cykelbanan när de byggde påfarten, så det blev farligt att cykla där. Efter ett tag såg jag att man skyltat om, så cykelbanan numera är en gångbana! Det var uppenbarligen enklare att bara ta bort cykelbanan än att åtgärda felet. Cyklarna kan väl cykla genom parken istället, en omväg med tvära knixar och skymda krön, resonerade man uppenbarligen.
Undrar hur lång tid det tar innan denna “cykelbana” tas bort och blir gångbana. Folk kan väl cykla på andra sidan Brunnsviken om de ska in till stan?

Taxisthlm74
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

KristerIsaksson
Guest

@yimbysthlm @perankersjo @Cyklistbloggen Som sagt, häng den som ska hängas: TRAFIKVERKET

KristerIsaksson
Guest

@mikaelordenius @Cyklistbloggen Helt klart o håller fullständigt med men nu fick du uppgiften från bloggen, inte din egen cykling…

yimbysthlm
Guest

Stolpe ut för ny cykelbana: http://t.co/JpffRsVEXr ping @perankersjo

mikaelordenius
Guest

@KristerIsaksson men för mig som vanlig cyklist bryr jag mig inte om det är VV eller kommunen. Cykelbana finns i sthlm. @Cyklistbloggen

mikaelordenius
Guest

@KristerIsaksson yes såg det. Det är såklart informationen ska vara så korrekt som möjligt. @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Guest

@mikaelordenius @Cyklistbloggen Som jag sa i min kommentar till blogginlägget Christian, se vad som händer när det är otydligt i inlägget…

mikaelordenius
Guest

@KristerIsaksson cykelvägen står i sthlm, jag som invånare vet väll inte vem som bygger vägen? STHLM får forwarda synpunkt @Cyklistbloggen

mikaelordenius
Guest

@KristerIsaksson jo helt sant. Men om SR gör fel i sin sändning i SVT så får väll SVT säga till SR i sin tur @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Guest

@mikaelordenius @Cyklistbloggen Jaha, så när SR gör fel ska SVT fixa det då? Varför inte rikta kritiken där den hör hemma?

mikaelordenius
Guest

@KristerIsaksson såklart det är trafikverkets fel eftersom det är deras väg. Men sthlm borde ju ha intresse av att fixa @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Guest

@mikaelordenius @Cyklistbloggen Som sagt, skjut den som ska skjutas: Trafikverket

mikaelordenius
Guest

En stad i världsklass (kass) RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/da82bciUjv #cykla @StockholmsStad

MicH
Guest

I’m not sure I’d like to ride towards the city there during morning rush hour. The edge is completely unprotected and you’re facing lots of oncoming traffic at 50 km/hr. I would be so easy to be pushed off the edge and end up dead.

Does anyone know what the plan is for the road through Lill-Jans Skogen when NorraLänken is opened? All I can find is that it will be closed to through traffic – but depending on how this is done there is the opportunity to create a great amenity for commuting cyclists and perhaps (whisper it) even somewhere close to town where the lycra monsters like me can train without annoying everyone…

Ms_Xx
Guest

Det där ser ju på riktigt farligt ut. Krock med stolpe och rakt ut i vägbanan. Hoppas att din felanmälan ger effekt, Krister.

Krister Isaksson
Guest

Det kommer den att få, kanske inte som vi önskar dock, det kan tex bli “madrasser” eller reflexskärmar runt stolparna och inte en flytt av dem…

Ms_Xx
Guest

Hoppas att de målar om linjerna också, så att det tydligt syns hur smal cykelbanan är i verkligheten. Och så att ingen bländad/ouppmärksam cyklist behöver cykla in i madrasserna runt stolparna…

Oskar_Ekman
Guest

@Cyklistbloggen Jag har mailat http://t.co/vlifGJPfFS via kontaktuppgifter på hemsidan. Finns även ett telnr. till byggledaren om man orkar

Oskar_Ekman
Guest

@Cyklistbloggen Kul, jag tänkte stanna och plåta dem imorse!! Så sjukt korkat, efter år av ombyggnad.. #universitetet #norralänken

Krister Isaksson
Guest

Christian, du är ofta mycket noga, du kräver det av dina journalistkollegor, staden osv. Tycker du ska förtydliga ditt inlägg mer än EDIT. I texten återfinns cykelmiljarden och Cykelplanen vilket är missvisande. Inget av detta gäller här då det är Trafikverket som bygger. Här gäller dock VGU och GCM-Handboken och de föreslår INTE stolpar i cykelbanan. Tvärtom talas där om skyddsavstånd, till stolpar/fasta hinder som att ha ett avstånd mellan cykelbanan OCH körbanan vilket helt saknas här. Blir inte så kul för cyklister när speglar från buss/LB sticker in i cykelbanan. Men varför följa dessa handböcker, Trafikverket gör ofta som de brukar:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen

Har felanmält detta till Trafikverktet den 19/6, fått meddelande att “de handlägger ärendet”. Har stött på ett antal gånger, inget mer svar dock. Hur länge, om det överhuvudtaget skulle ske, tror ni stolparna stått kvar i körbanan?

Christian Gillinger
Guest

Absolut, jag ville bara vara säker på att så var fallet innan jag ändrade helt. Nu är det förtydligat.

Krister Isaksson
Guest

Tack, detta är av stor betydelse om vi på sikt ska få bättre cykelförhållanden i Stockholmsområdet. I Sthlm kommun har Trafikverket inte många vägar/cykelvägar men i kranskommunerna är det fler och många av stor betydelse för cyklandet. Därför måste kritiken riktas där den hör hemma så alla inblandade kan ta sitt ansvar.

elisabetwimark
Guest

@Cyklistbloggen jag åkte förbi där häromdagen och hoppas fortfarande att det är en provisorisk lösning… men det är det väl säkert inte.

SvartKarin
Guest

@Cyklistbloggen alltså var de fulla när de byggde eller??

krenaud
Guest

@Kryptoblog Den här hade jag missat på @Cyklistbloggen tills nu. Helt underbar http://t.co/sx2lLgDikJ

Swede_Box
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

Pär
Guest

Bredderna är inte mycket skryta med heller. Trafikverket suck.

olavtorvund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

Kryptoblog
Guest

Välplacerat, jösses så farligt. http://t.co/c64cuhY7Md

Kryptoblog
Guest

@Cyklistbloggen @krenaud Jösses så farligt!

MagnusGustavsso
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

GustavSvaerd
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/87prcy873v @Cyklistbloggen

toresdotter
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

KristerIsaksson
Guest

@Cyklistbloggen @perankersjo T ex: http://t.co/YiaMFSr8XS

KristerIsaksson
Guest

@Cyklistbloggen @perankersjo Stopp, vem bygger här, en del av Norra Länken, kan det vara någon annan som ska ställas till svars?

gbgcyklaren
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

GabGjerswold
Guest

@Cyklistbloggen jag saknar ord.

GabGjerswold
Guest

Bra planerat? Not! “@Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/nzoIzYVJsf #cykla”

Cyklistbloggen
Guest

@perankersjo Hur tänkte ni här? Är det här nivån som ska visa hur cykelvägar byggs i #Sthlm nuförtiden? http://t.co/gQNTA07sPV

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

krenaud
Guest

RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla

wpDiscuz