Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu med vinterdäck

Publicerad den 7 december, 201220 januari, 2022

Jag fick en hint att det kanske var dags att ta tag i det där med att sätta på vinterdäck häromdagen:

Så, igår fick jag äntligen på splitter nya. 240 dubb fram, hälften så många bak:

De lär behövas för här hemma är i princip samtliga cykelbanor just nu dåligt skottade trottoarer. Vi får se när snösvängen jobbat ikapp, om det blir någon ändring på det eller om alla är nöjda och glada som det är. Som barnvagnsförare ser jag också fram emot att de tar bort vallarna från skottningen av bilvägen som gör att varje övergångsställe är en hinderbana, där det är lite touch-and-go om man kommer upp på trottoaren igen.

Om du fotar din cykelväg, släng gärna upp bilden på twitter/instagram och tagga med #plogat, eller lägg upp på vår Facebooksida. Jag tänkte försöka få till en post med bilder på hur det kan se ut i landet nu när de värsta snöstormarna (väl?) lagt sig.

Eller så gör man som Dave Peterson som tröttnade på att vänta och löste problemet själv:

Trevlig helg!

20 svar på ”Nu med vinterdäck”

  1. JohanJohnsson skriver:
    22 december, 2012 kl. 8:54 e m

    bytte idag framdäcket till ett med fler dubb än bakdäcket och jädrar vilken skillnad det var. mycket bättre gräpp i modden och mycket lättare att att cykla med lite fart

    Laddar in …
  2. Erik Johansson skriver:
    7 december, 2012 kl. 10:14 f m

    Vi får bilda; ”Frivilliga cykelsnökåren”, det är ju kört i innerstan men förort med cykevägar kan fungera..

    Laddar in …
    1. Arne B skriver:
      7 december, 2012 kl. 1:27 e m

      Den där plogen är så skön!!! Jag undrar när jag kommer bli erbjuden en fin, vit jacka med väldigt långa ärmar; redan när jag bygger den, eller när jag cyklar till jobbet.
      Kanske går det att starta som snöröjningsentreprenör och erbjuda sina tjänster till kommunen?

      Laddar in …
    2. Nina Hagman skriver:
      22 december, 2012 kl. 11:02 f m

      Genialisk uppfinning! Jag skulle gärna dra en sådan manick efter min cykel. Ser att plogen går att fälla upp så att den vilar på pakethållaren, fiffigt. Eftersom jag cyklar (åker) elcykel skulle det troligtvis inte bli så tungt med lite extrasläp. Mycket hellre det än som nu vara orolig för att njurarna ska skaka loss.

      Laddar in …
  3. Ulrika skriver:
    7 december, 2012 kl. 10:03 f m

    Varför bästa däcken fram? Drivet sitter bak, tappar bakhjulet fäste så försvinner det under dig. Om det är svårt att ta sig upp för en backe med snömodd, luta dig bakåt så bakdäcket får fäste och kör. Detsamma gäller våra fyrhjulade vänner, även framhjulsdrivna bilar bör ha bästa däcken bak. Ta en titt på den här videon på YouTube:
    http://www.youtube.com/watch?v=Nc0K2oRjQSc&feature=youtube_gdata_player
    Tror inte det finns så många vetenskapliga undersökningar om detta för cyklar men jag har alltid bästa däcket bak, i alla fall i början av säsongen, det slits snabbare.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 december, 2012 kl. 10:08 f m

      Alla råd jag fått var att om jag ska ha olika antal dubb, ska däcket med de flesta dubben vara på framdäcket. Skälet ska vara att tappat driv inte är så farligt, däremot är sladd i sväng det. Och för cyklister handlar det om tappat grepp på framhjulet – faktiskt precis det jag drabbades av i videon ovan.
      Jag stod och velade mellan att ta 120 dubb på bägge, men bestämde mig därför för att gå upp en storlek fram.

      Laddar in …
      1. Ulrika skriver:
        7 december, 2012 kl. 10:22 f m

        Men du höll balansen, med sladd på bakhjulet hade du troligtvis ramlat. Synd bara att det inte finns några bevis utan bara en massa tro.. 🙂

        Laddar in …
        1. Tomas Granditsky skriver:
          7 december, 2012 kl. 10:51 f m

           Personligen skulle jag nog hellre få sladd på bakdäcket än framdäcket:)

          Laddar in …
        2. Christian Gillinger skriver:
          7 december, 2012 kl. 11:19 f m

          Jag ska erkänna att jag inte la jättestor vikt vid det. Mitt mål vara att hålla nere antalet dubb för att få lättare cykling. Men jag har faktiskt aldrig fått bakhjulssladd förut. Kanske kör jag inte tillräckligt fort.

          Laddar in …
        3. Arne B skriver:
          7 december, 2012 kl. 12:13 e m

          Sladd på bakhjulet är inte så farligt, det har jag fått massor av gånger. De gånger framhjulet tappat greppet, har jag varje gång legat i backen innan jag hunnit reagera. Inte ens hunnit sträcka ut armen för att ta emot. Det har varit armbågen i backen, och det gör ont.
          Tror man inte på fram- respektive bakdäcksgrepp, kan man betrakta speedway. De klarar sig hyggligt med två hjul, drivning och sladd med bakhjulet. Framhjulsgrepp är helt nödvändigt.

          Laddar in …
      2. Ulrika Lind skriver:
        11 december, 2012 kl. 12:48 e m

        Tack alla! Då vet jag

        Laddar in …
    2. Krister Isaksson skriver:
      7 december, 2012 kl. 10:18 f m

      Man kan väl uttrycka det så enkelt som att sticker framhjulet har du sällan en chans att parera/hantera det, sticker bakhjulet är det klart enklare att parera sladden. Drivet har väldigt sällan med dubben att göra, mer med mönstret så en hel del cyklar odubbat och grovt mönster bak och dubbat fram.

      Laddar in …
    3. Joakim Fors skriver:
      7 december, 2012 kl. 12:08 e m

      Försvinner greppet på framhjulet är du i princip alltid körd. Försvinner greppet på bakhjulet sladdar man bara lite och kan ofta enkelt parera med att sätt ner foten. Vet sen inte vad du vill ha sagt med videon då en cykel inte är en bil. 😉

      Laddar in …
    4. W1F1 skriver:
      10 december, 2012 kl. 10:32 e m

      Den generella rekommendationen på en cykel är att montera det minst slitna däcket fram.   Detta av tre anledningar.
      1. Du har bäst bromsverkan med frambromsen, även på vinterföre. Ett bra däck är dock en förutsättning för det.
      2. Har redan nämnts. Tappar du väggreppet vill du göra det med bakdäcket, inte med framdäcket.
      3. Det är mer sannolikt att ett slitet däck punkteras än ett mindre slitet. Smäller däcket så att du omedelbart tappar trycket vill du att det ska ske med bakdäcket, inte med framdäcket.
      Bakdäcket slits vanligen snabbare än framdäcket. Vissa skiftar därför fram- och bakdäcket för att vara ekonomisk. Det kan tyckas vara en bra idé, men gör INTE det.
      På en bil gäller andra förutsättningar och kan därför inte användas som en liknelse vid cykelsammanhang. Där rekommenderas det att de minst slitna däcken monteras bak. Tappar bilen väggreppet vill man att den ska vara understyrd, inte överstyrd. Vid en kollision är resenärerna bättre skyddade som fronten träffas. Dessutom är sannolikheten att bilen välter lägre om bilen bäring och färdriktning är densamma.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        11 december, 2012 kl. 11:20 f m

        Intressant. Så för oss med fotbroms är det kanske inte lika självklart att montera dubbdäcket fram. Jag får i princip bara sladd när jag bromsar, dvs. sladden kommer alltid på bakdäcket, och har därför tyckt att det känns ologiskt att sätta dubbdäcket fram, trots alla rekommendationer. Kanske inte helt fel känsla alltså… man bromsar ju rätt mycket oftare än man får punka, och om jag är tvungen att tvärbromsa vill jag helst inte få sladd (brukar få det ibland när det är vått på vägbanan, läskigt).

        Laddar in …
        1. W1F1 skriver:
          11 december, 2012 kl. 2:15 e m

          Att sakna frambroms ser jag som en större säkerhetsrisk i sig än slitna däck. Särskilt om man bara har en klassisk fotbroms som i princip är ”av” eller ”på”. Att få stopp på sin cykel då man kommer utför en backe i 30 knyck med enbart en fotbroms är som att bromsa ett pendeltåg. Men om man är medveten om fotbromsens begränsningar och cyklar långsamt är det inga problem.
          Jag skulle nog fortfarande montera det bästa däcket fram om jag hade en fotbromsad cykel av anledning 2 & 3 ovan, men det är som sagt bara en generell rekommendation. Det passar inte alla cyklar och cyklister.

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            11 december, 2012 kl. 2:27 e m

            Min fotbroms i alla fall är allt annat än ”av-på”, och effektiv, så bromseffekten är det inga problem med, inte ett dugg mer än med handbromsar. Men jag har haft den inne på service, många fotbromsar har nog aldrig fått den lyxen.
            Det enda är just det att bakhjulet tenderar att åka lite åt sidan ibland när jag måste tvärbromsa när det är halt, och på is/snö utan dubbdäck där bak, njaej, inte bra.
            Jag har som tur är två dubbdäck, ej ännu monterade, men det ena är rätt mycket nyare än det andra. Tror att jag sätter det bak i alla fall…

            Laddar in …
          2. Jocke skriver:
            28 december, 2012 kl. 12:01 e m

             Problemet med bakbroms är att fysikens lagar gör att den mesta tyngden hamnar på framhjulet vid kraftig inbromsning, vilket gör att bakhjulet låser sig om du bromsar för kraftigt, oavsett hur bra själva bromsen är. Racingmotorcyklar, som ju bromsar mycket kraftigt, använder i princip enbart frambromsen av den anledningen. Och en vanlig cykel lyder under samma fysikaliska lagar som en racingmotorcykel. Dvs vill du ha bra bromsverkan måste du använda framhjulet.

            Laddar in …
          3. Ms_Xx skriver:
            28 december, 2012 kl. 6:48 e m

            Å andra sidan har jag gjort en volt över styret när jag av misstag bromsade mest med frambromsen på en lånad cykel med bra bromsar. Gick bra som tur var, fick bara skrubbade handflator.
            Tror att fotbroms vs handbromsar säkerhetsmässigt handlar mer om vana än om att det ena är säkrare än det andra.
            Men med fotbromsad cykel tänker jag ha det bättre dubbdäcket bak, för att undvika att tappa fästet vid kraftiga inbromsningar.  

            Laddar in …
  4. G_Smurfen skriver:
    7 december, 2012 kl. 9:11 f m

    @Cyklistbloggen Klok åtgärd. Studsade fram över snömodden på mina Ice Spikers med 304 dubb imorse – cykelpendlingen blev faktiskt roligare.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d