Vintercykling – dubbdäck eller inte?

| 24 kommentarer

Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Twitter.

Smart med dubbdäck även på cykeln. Foto Adam Franco på Flickr.

Mjukare gummi för bättre grepp

Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.

För dig som pendlingscyklar i stads- och förortsmiljö skulle jag rekommendera dubbdäck med något färre än de mer icracingbetonade off-road-däcken med 240 eller fler isgreppande dubbar i varje däck.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.

Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje, och det tycker jag är en perfekt balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste tre åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt och jag tycker att den här dubbmängden är en utmärkt pendlingslösning.

När ska man byta däcken?

När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.

Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

24 Comments on "Vintercykling – dubbdäck eller inte?"

Notify of
avatar
trackback

[…] säg bara ”så många jag behöver”. Vill du vara mer ambitiös läser du: Vintercykling – dubbdäck eller inte?  Och läs för all del Testfaktas dubbdäckstest från förra vintern: Bästa cykeldäcket för […]

trackback

[…] Det man ska tänka på när man köper dubbdäck till cykeln är hur många dubb man kan tänkas behöva. Vet man att det alltid kommer att vara väldigt isigt så är det läge att ha fler dubb på däcken. Det man dock får betänka då är att det kommer att bli betydligt tyngre att trampa. Kommer cykeln att användas på underlag som endast är fläckvis eller mindre ofta isiga, då rekommenderar vi att välja dubbdäck med färre dubb av ovanstående anledning. […]

trackback

[…] Men hur är det med dubbdäck på cykeln? Behövs det? […]

KajsaLisa
Guest

Det viktiga är att man har dubb över hela slitbanan, ända upp i kanterna. Gjorde misstaget för några år sedan och satte på däck som bara var dubbade i mitten. Lade ner cykeln lite försiktigt i en kurva och marken under mig bara försvann. Dubbdäck anser jag vara nödvändigt på vintern. Dubbarna kompenserar även för gummiblandningen. Kört med dubbdäck som varit så gamla att det var torrsprickor i dom, men det fungerade i alla fall.

trackback

[…] att det fortfarande är varmt och skönt just nu. Vi har skrivit om dubbdäck tidigare, bland annat här och här. Jag, och flera med mig, har redan satt på dubbdäcken för att vara beredda när frost, […]

trackback

[…] Jag cyklade helt utan dubbdäck förra vintern, som var väldigt mesig i Stockholmsområdet. Jag kör fortfarande odubbat, men jag cyklar i innerstadsmiljö, där vägbanan ofta är rätt varm och eftersom jag cyklar i princip samma väg varje dag så vet jag ungefär var det är risk för isfläckar. Annars är dubbdäck bra och enklaste sättet att fixa är att gå till en cykelverkstad och säga ”Här är min cykel, kan ni fixa på dubbdäck?”. Det kostar någon hundralapp per däck och några hundralappar för montering. Jag har haft samma dubbdäck sedan -04 och förutom lite rost så funkar de alldeles utmärkt. Nackdelen med dubbar på barmark är att det blir lite tyngre. Jeroen har skrivit om dubbdäck här. […]

Paul Lernmark
Guest

Helt onödigt, men cykelhandlarna skall väl ha något att göra i vinter.

Henrik Lindholm
Guest

Jag kör med 240 dubb fram och 106 bak. Fortfarande inte fallit på vintern på 10 år. 🙂

JakobStar
Guest

“Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje, och det tycker jag är en perfekt balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk.”
Vilket märke använder du? Hur bra rullar den på vanlig asfalt?

Jeroen Wolfers
Guest

Tidigare körde jag Nokian Hakkapellitta W106. De rullade lite trögare, men var förutom dubben också märkbart grövre. Nu har jag köpt ett par Scwalbe Winter med 120 dubbar i, men inte lika grovmönstrade. Jag har inte fått på dem än, men hinner kanske ikväll. Jag återkommer med rapport!

Nokian: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29405 Schwalbe: http://www.cykloteket.se/schwalbe-winter-dubbdack-35-622/27272200/artikel.html

Johannes Westlund
Guest

Jag har personligen inte behövt dubb ännu. Jag ska utmana ödet ännu en vinter och se hur det går. I år har framdäcket rullat över 2000 mil och är minst sagt slitet. Det ska bli spännande!

Tommy Leandersson
Guest
Jag har kört med Nokian 106 (tror den heter så med 106 dubb), i år så åker de på en kompis cykel som funderar på om han ska köpa dubbdäck till sin pendlingshoj. Jag har kört med dessa på vintern i Stockholm och de funkar kanon när de är is eller packad snö. Kommer man till asfalt och moddig snö så suger det enormt. För min del så skulle jag vilja att beställaren av snöröjning av GC-banor var vintercyklist, eftersom jag inte tror på den modellen som används idag är den otipmala. GC-banor som har stora vattenpölar ska man ut och spreja och låta kommunerna bygga bort så att det inte blir vattensamlingar. Detta hindra stora isfläckar som man halkar runt på eller den fina spårisen som bildas när temperaturen pendlar och man kör genom pölarna. Vatten som hamnar på GC-banan mellan vallar måste kunna ta vägen någonstans, annars har vi det här fina ishinnan som ligger på och blir förädisk. Salt smälter snö och is på dagen, men får man inte bort vattnet så fryser det till på natten och vi har is på nytt dagen efter. Mera salt som smälter och fryser på… Tycker det ser ut som om den första… Read more »
PerErikHahn
Guest

RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

DSennerstrand
Guest

RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

Jacob Hamacher
Guest

Jag kör med dubbdäck i Stockholm sedan en vecka tillbaka. Vet inte hur många dubbar jag fick av verkstan, men känner mig väldigt glatt överraskad. Så mycket tyngre tycker jag att det inte är.

Elin
Guest

Jag har hört att man gärna ska montera dem lite innan snön kommer, så de får “gå in sig” lite!

W1F1
Guest

Ja, det stämmer bra det. Några mil asfalt bör man ge vinterdäcken varje höst.

På nya däck för att trampa fast dubben. På äldre däck för att mjuka upp gummit.

Erik Sandblom
Guest

Har man flera cyklar kan det vara praktiskt att sätta dubbdäck på en av dem, så kan man välja cykel beroende på väglaget.

Magnus
Guest

…väldigt basic tips men ändå tänkvärt för nya vintercyklister; man behöver inte alltid slänga på dubb både fram och bak – ibland räcker det med framdäcket om man vill kompromissa. Det är ju oftast framdäcket man vill ska greppa om man hamnar på halt underlag.

Jeroen Wolfers
Guest

Bra tips! Tackar!

Elin
Guest

True that, min kära mor t.e.x. byter bara ut framdäcket. Kanske bästa tipset för att få nybörjarvintercyklisterna att känna sig stabila ute på vägarna.

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

Fial8tta
Guest

RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

Gillinger
Guest

RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Cyklistbloggen tipsar: http://t.co/5HNjM0VD #cykla #dubbdäck #vinter

wpDiscuz