NTF Jönköping: Det är fotgängarnas eget fel att de blir påkörda

| 76 kommentarer

Häromdagen blev en 17-årig kvinna överkörd på ett övergångsställe i Jönköping. Hon ligger nu på sjukhuset med allvarliga skador. Det skriver Jönköpingsposten och konstaterar att påkörningsolyckorna ökar i Jönköping.

Det stämmer ju till eftertanke. Eller inte. NTF’s starke man Åke Qvarnström kommer med sin standardteori, och skyller på fotgängarna själva:

(Från Jönköpingsposten 1 okt 2012):

– Skulden till det är zebralagen som kom 1998. Nu har gående fått för sig att de inte har några skyldigheter. Ett annat fenomen som påverkar är luvjackor och hörlurar som blivit vanligare. Även mobiltelefonerna gör att fotgängarna inte fokuserar på bilisterna.

Luvjackor och hörlurar – ett nytt fenomen alltså.  Qvarnströms, och därmed NTFs, patentlösning är enkel: Ta bort övergångsställena. Djupare än så är inte deras analys.

– Om de gående inte känner sig säkra kollar de sig omkring mer.

Om fotgängarna slipper det jobbiga med att bilisterna ska lämna företräde, så kommer de sluta bli påkörda eftersom då “ser de sig för”. Det gäller att få dem att känna sig osäkra.

Jag skulle vilja föreslå några alternativa lösningar till att plocka bort övergångsställena, men först lite bakgrundfakta.

Vi har skrivit om Qvarnström och NTF tidigare, så jag ska inte återupprepa hela det inlägget. Men en grej är värd att upprepa för tydlighets skull. När NTF i Jönköping 2007 undersökte hur väl bilisterna höll hastigheten i kommunen, blev resultatet att var tredje bilist körde för fort vid övergångsställena. Vid en plats var det så många som nio av tio bilister (länk).

Kan det ha med saken att göra NTF?

Jag går in på Jönköpings kommuns hemsida för att se hur de arbetar med trafiksäkerhet och hittar Jönköpings trafiksäkerhetsprogram (PDF-länk). Där kan man läsa:

Ungefär var tredje person, fler kvinnor än män, har svarat att bilarna sällan stannar när de ska gå över gatan på övergångställe. Andelen är störst i den äldsta åldersgruppen.

Är vi något på spåren här NTF?

Jag bor inte i Jönköping, men genom Google Maps hittar jag platsen där 17-åringen blev överkörd. Det handlar om en gata i tätort utan utmärkt hastighetsbegränsning, vilket borde betyda att hastighetsgränsen är 50 km/h. Det är också en huvudled, vilket innebär att alla fordon som kommer från anslutande korsningar ska lämna företräde för bilister som kör där.

Det är en lösning som till exempel VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, avråder från (PDF-länk):

Det finns dock skäl att förmoda att trafiksäkerheten blir lidande eftersom hänsynstagandet till anslutande trafik minskar och hastighetsnivån höjs på huvudleden.

Eller, bilisterna på Klostergatan i Jönköping har sin egen zebralag längs hela vägen och det gör att de glömmer att hålla koll på andra trafikanter. De är helt enkelt vana vid att få köra utan att behöva stanna. I kombination med att de enligt NTF själva inte håller hastigheten (dvs kör fortare än 50) så skulle man kanske kunna misstänka att det påverkar risken att bli påkörd vid ett övergångsställe, huvjacka eller inte.

Kan det vara så NTF?

Åke Qvarnströms förslag, att ta bort övergångställena är som genom en slump den lösning som är smidigast för bilisterna. De slipper sakta ner, de slipper stanna och de slipper ta hänsyn. När det gäller bilisternas egen zebralag är det inget snack om att bilisterna ska “känna sig osäkra”, eller att de “har fått för sig att de inte har några skyldigheter”.

En alternativ lösning hade såklart varit att slopa huvudleden, sänka hastigheten till 30 km/h och sätta vägbulor vid övergångsställena. Eller varför inte göra dem bevakade med rödljus? Det skulle kunna leda till att bilisterna tvingas fundera över högerregeln i varje korsning, att deras bromsträcka kortas väsentligt och att det blir svårt att köra för fort. Och att det blir lättare att röra sig i staden som fotgängare (och cyklist). Men det skulle såklart också göra att det blir lite meckigare att köra bil där och att bilisterna skulle få några minuters längre restid. Och hur skulle det se ut?

Samtidigt ligger en sjuttonåring på sjukhus med livshotande skador.

Läs mer:

Forskare: 30 km/h i stan sparar liv

Cyklister utmanar bilden av vem som får plats i trafiken

EDIT: Notera att övriga NTF inte är överens med NTF Jönköping och Åke Qvarnström. Så här skriver de:

Övergångsställen behövs. NTF anser att man istället för att ta bort övergångsställen ska se till att de blir utformade på ett säkert sätt. Detta kan åstadkommas genom avsmalningar, upphöjningar, hastighetsbegränsningar, bra belysning mm. Vi menar att vissa obevakade övergångsställen ska tas bort och det gäller de som finns på 70-vägar.

EDIT Nov: Nu har polisen i Jönköping uttalat sig också:

 Man ska sakta ner och visa företräde. Ibland kör man som man vill endast för att hinna före. Vi hade kunnat ta fler bilister om vi hade varit fler i dag. Nu var vi två stycken, en i varje körriktning, säger Rolf Högberg.

– En del gångtrafikanter är otydliga i sina avsikter, och det rapporterar vi också. Men bilisten ska sakta ner och när de inte gör det fungerar det inte riktigt. Som det är nu kommer bilisterna i alldeles för höga farter.

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

76 Comments on "NTF Jönköping: Det är fotgängarnas eget fel att de blir påkörda"

Notify of
avatar
trackback

[…] att övergångsställen tas bort eftersom de är farliga för fotgängarna som inte ser sig för och apropå att ”ingen annan grupp” än cyklister bryter […]

trackback

[…] ansvariga för att olyckor sker mellan fotgängare och fordon. Vi minns tex NTFs Åke Qvarnström som kommenterade en olycka där en 17-årig tjej blev påkörd […]

trackback

[…] Läs: NTF Jönköping: Det är fotgängarnas eget fel att de blir påkörda […]

trackback

[…] mer: ”NTF Jönköping: Det är fotgängarnas eget fel att de blir påkörda”och ”Onödiga olyckor i Jönköping fotgängarnas […]

trackback

[…] ”Bilkriget”? TV4-inslag? Arga blogginlägg med ”Bilistdjävlar”? Nej, såklart inte. Olyckor händer och fyraåringar är ju fyraåringar. De kan göra sånt plötsligt. (Och när det gäller just övergångsställen läggs skulden tvärtom ofta på fotgängarna) […]

Lena Augris
Guest

Hur korkad får man vara i Jönköping? Alltså ska en fotgängare som vill över gatan vänta tills det inte kommer några bilar alls, eller kasta sig över och riskera att bli påkörd? För om bilisterna inte stannar när de ska stanna lär de inte göra det när de inte måste. Den enklaste lösningen måste vara att ha trafikljus som fotgängarna själva kan aktivera när de vill gå över gatan.

trackback

[…] Läs mer om bakgrunden här. […]

trackback

[…] berättade tidigare att chefskonsulent Åke Qvarnström från NTF i Jönköping menar att det finns för många övergångsställen i Jönköping och att fotgängarna har största […]

trackback

[…] obevakade övergångsställen. Minns tex NTF’s starke man i Jönköping, Åke Qvarnström, som tycker att det beror på hörlurar och huvjackor på […]

trackback

[…] av bilar, ändå pratar man inte om något ”bilkrig” mot fotgängare (tvärtom, då är det deras eget fel) […]

Christian Gillinger
Guest

VTI gjorde en rapport 2004, där de skriver:

“Det är inte osannolikt att olyckor i större utsträckning än innan regelns införande anmäls till polisen. Polisen kan också vara mer konsekvent nu än innan regelns införande att rapportera olyckor och uppgifter om olyckor som inträffat på obevakade övergångsställen.”

Rolf Broberg
Guest

Det fina är att bägge parter har ett ansvar. Dubbel säkerhet ger mindre risk. Det dåliga är att vi just därför gärna tar chansen att strunta i vår egen bit och lägger över allt på motparten. Tänk om bägge parterna resonerar så? Det är nog ofta förutsättningen för att en olyckan verkligen ska hända.

Åke
Guest

Hej,

Vill minnas ,ev. felaktigt, att äldre personer (över 65) är överrepresenterade bland fotgängare som blir påkörda vid ett övergångsställe. 
Någon som vet? Länk som styrker eller falsifierar påståendet?

Rolf Broberg
Guest

I min artikel http://trafikistan.se/overgangsstallen-ar-farliga/ beskriver jag kort trafikforskare Lars Ekmans uppseendeväckande rapport från 1997 som avslöjade att fotgängare som korsar gatan på ett övergångsställe löper ungefär dubbelt så stor risk att skadas i en trafikolycka som de som korsar gatan på andra platser.

Jag länkar där även till Stockholms stads djupdykning 2008 i denna fråga. Den anger bl.a. på sid 20 att:

“Många fotgängare (särskilt äldre och barn) är oförutsägbara och kan snabbt ändra sin färdriktning”

“De äldsta äldre (>75) [tar] mer riskfyllda korsningsbeslut. Det verkar som om anledningen är en ökande oförmåga att bedöma riskerna.”

gon
Guest

Finns det några tester där övergångsställen kombinerats med kameror som kontrollerar om bilister stannar för gångtrafikanter? Systemet kan annars automatiskt skicka videoklippet vidare till personal som bedömer om det är ett trafikbrott. Det borde inte vara enormt tekniskt avancerat och intäkter från böter skulle troligen göra att det går ihop ekonomiskt för staten.

Christian Gillinger
Guest

Jag har aldrig sett det och utifrån debatten om kamerorna vid trängseltullarna i Stockholm och polisens uppsättande av kameror runt Medborgarplatsen så tror jag att det skulle bli svårt att få igenom. Integritetskravet väger väldigt tungt när det gäller allmänt riktade kameror.

Krister Isaksson
Guest

Ni som rör er i Stockholmstrafiken, ta en titt ovanpå en del trafiksignalstolpar och då särskilt vid större korsningar. Titta även på Trafiken.nu. Fullt av kameror! Och visst finns det studier om detta, LTH är nog de som forskat mest på området, även VTI. I snitt är det 40 procent av bilisterna som INTE väjer för gående vid övergångsställen, efterlevnaden är bättre ju lägre hastigheten är. Så jag överlåter åt er att dra slutsatsen vad som är nödvändigt att göra…

Christian Gillinger
Guest

Jaha! Jag tror det var tokkontroversiellt att ha kameror i just lagförande syfte. Då borde det ju gå att lösa.

Krister Isaksson
Guest

Kolla denna blogg http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-2.htm Redan på gång så det är bara att utöka! Tänk så rent det kommer bli på cykelbanan och i cykelfältet. Och alla stannar vid övergångsstället!

Tor Sandqvist
Guest

Att kliva ut på ett övergångsställe utan att se sig för är förvisso dåraktigt. Men man har inte rätt att döda dårfinkar bara för att man sitter bakom en ratt. Väjningsplikt är väjningsplikt.

Janne
Guest

Lagen är glasklar att även fotgängare har skyldigheter vid passering av övergångsställen! De har skyldighet att se sig för och att klart markera att man tänker gå över!Gör man det kan man INTE bli påkörd !!!

Sen zebralagen kom för 12 år sedanhar fotgängare “lärt sig” att bilar ska stanna och de bara kan gå över, sedan sitter denna reflex kvar och de bara går över utan att se sig för oavsett om det är röd gubbe eller inget övergångsställe alls!

Christian Gillinger
Guest

Jag vet inte om jag tycker den är så glasklar. Att fotgängare har skyldigheter är klart, men sen blir det rätt luddigt:

“Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. ”

Att ta hänsyn till avstånd och hastighet är svårt, särskilt i farter över 50km/h.

Johannes Westlund
Guest
Jag tycker personligen att den lagen är mycket lik hur cyklisters väjningsplikt vid cykelöverfarter är reglerad. Bilister har skyldighet att släppa över de som redan “är” på överfarten, antar att det inkluderar cyklister som är på väg ut på överfarten. Det är möjligt att om överfarten är mycket lång och tempot på bilvägen mycket högt att lagen faktiskt går att tillämpa men i vanliga fall så ser man trafik tillräckligt långt innan för att det ska vara möjligt att avgöra när överfart kan ske. Samma sak här. Bilisten kan förvänta sig att om denne redan är på väg över så skall fotgängare som kommer gåendes i fjärran väja (fotgängarna får gå mycket snabbt, rusa eller åka skejtboard med raketmotor). Dock om det kommer en fotgängare som kan tänkas gå över och bilisten är på väg MOT övergångsstället gäller att bilisten har väjningsplikt och alltså tydligt skall bromsa ner och stanna.  Jag hade önskat att polisen oftare kollade till den här typen av livsfarliga småbrottslighet. Det är många som tycker att det inte är så allvarligt att chansa vid övergångsställen, det är många som kanske tycker att ett par tre kilometer för fort inte är så farligt och så vidare. Det… Read more »
Ms_Xx
Guest

Det kan man väl visst bli. Man kan se upp och markera hur mycket man vill och ändå bli påkörd om/när bilisterna kör för fort och inte hinner/orkar stanna, vilket du säkert är medveten om händer då och då. Sen ska man såklart inte gå ut framför en bilist som inte vill stanna, men en del bilister är väldigt svåra att läsa av. 

Och i slutändan så har en bilist som kör på en fotgängare på ett övergångsställe alltid missat i sitt ansvar. 

Johannes Westlund
Guest

Lagen är också glasklar att bilisten har skyldighet att anpassa sin hastighet så att fordonet kan väja för väntade hinder. En fotgängare på ett övergångsställe är knappast oväntat.

Arne B
Guest

Därför vore det bra med max 30 km/h i tätorter. Då skulle fler bilar hinna stanna. Kom ihåg att det är bilen som skadar och dödar.

Joakim K Mejsel
Guest

Eftre att ha kollat på bilden över platsen, så bör det vara omöjligt för en uppmärksam gångtrafikant att bli påkörd.

Man, kan inte generellt skylla bilisterna för allt ont i samhället.

Christian Gillinger
Guest

Det är ingen som generellt skyller bilisterna för allt ont i samhället. Men den som utgör livsfaran är bilen, inte fotgängaren. Det gör ansvaret asymetriskt till fotgängarens fördel. 

Vid 30 km/h dör 10% av oskyddade trafikanter. Vid 50 dör 90%.

https://www.cyklistbloggen.se/2012/07/jag-missade-att-det-var-30-det-var-en-liten-lapsus/

Janne
Guest

FEL! en fotgängare som kliver ut framför en bil utgör en stor livsfara för sig själv !!!

Christian Gillinger
Guest

Ah. Lite som att den kvinna som går omkring på stan på kvällen utgör en stor våldtäktsfara för sig själv. 

Joakim K Mejsel
Guest

Så frågan är varför hon inte såg sig för? En bil kommer knappast uppdykande från tomma intet.

Christian Gillinger
Guest

Hon kan ju mycket väl ha varit halvvägs ut på övergångsstället och bilen kom från höger. Hon kan ha varit en meter ut. Det finns ju inget som säger att hon klev ut samtidigt som bilen passerade.

Men det har ju inget med blogginlägget att göra, ingen av oss har en aning om vad som hände i det här specifika fallet. Det gäller NTF-företrädaren också. Ändå uttalar han sig varje gång på samma sätt, felet är fotgängarnas, enda möjliga lösningen är att ta bort övergångsställena.

Arne B
Guest

Varför stannade inte bilen? En fotgängare kommer knappast uppdykande från tomma intet 🙂

Christian Gillinger
Guest

För att bilisten räknade med att störst går först? För att bilisten hade kört länge längs en huvudled och inte kunde tänka sig att någon annan trafikant skulle utmana hens rätt till väg? För att hen höll på och bytte kanal på bilstereon? För att hen pratade i mobiltelefonen? För att hen höll på och letade efter sina hemnycklar och var fokuserad på det?  För att hen var full? 

Arne B
Guest

Jag håller helt med. Jag ville bara vända på resonemanget för att det inte ska framstå som om det är flickans eget fel när hon blev påkörd.

Christian Gillinger
Guest

Ah, missförstod. Nu ser jag vad du menade! Som förlåt får du en “gilla”.

Christian Gillinger
Guest

Hon kanske såg sig för och räknade med att bilisten skulle följa lagen? 

Joakim K Mejsel
Guest

Tveksamt.

Joakim K Mejsel
Guest

Visst är det tragiskt när en person skadas i trafiken, men efter att ha sett hur en del ungdomar rör sig i trafiken, så kan man få förståelse varför det händer.

Johannes Westlund
Guest

Efter att ha sett statistik på hur “vuxna” rör sig så kan man få förståelse varför olyckor händer. Fortkörning vid övergångsställen är vanligt.

Christian Gillinger
Guest

Om bilen hade kört 30 hade skadorna med all sannolikhet inte blivit livshotande. Då hade det inte spelat någon roll “hur ungdomarna rör sig”.

Joakim K Mejsel
Guest

kanske, kanske inte. Sannolikheten är mindre, men livet är fullt av risker, och man man måste ta sitt eget ansvar.

som billist är bland det värsta jag vet folk som tvekar vid övergångsställen, det är skönt med folk som har mål i blicken och går, för då är det enkelt att stanna, eftresom man vet att de går. Värre är det med folk som bara står och glor.

Gaston Lagaffe
Guest

Står man vid ett övergångsställe och försöker se så färdig att gå över gatan som möjligt, så tvekar man antagligen i alla fall av ren självbevarelsedrift om bilen som närmar sig inte visar några helst tecken på att sakta ner (och den egna erfarenheten säger att de flesta bilister inte stannar). 

Ms_Xx
Guest

Hehe, och jag som oftare är fotgängare/cyklist än bilist tycker att det värsta som finns är bilister som tvärnitar vid övergångsstället trots att de sett en långt innan och hade kunnat markera i förväg att de tänkt stanna, genom att sakta ner. Vilket alla inblandade skulle ha sparat tid på. 

Gissar att den typen av bilister gör många fotgängare osäkra vid övergångsställen också, man vågar inte gå ut om man inte är säker på att bilisten tänker stanna.

Johannes Westlund
Guest

Jag avskyr den typen av bilister av många olika skäl, inte minst för att deras körstil förpestar miljön till stor del helt i onödan. Medan man möjligen kan argumentera för att vissa bilister faktiskt “måste” ta bilen så måste ingen bilist hålla på och tvärnita och accelerera. Jag förstår verkligen inte vad som är roligt med att dunderaccelerera för att få nöjet att stå extra länge vid ett rödljus, eller skippa mjuka och fina inbromsningar för att få stå extra länge vid ett övergångsställe. Det är ju helt uppåt väggarna!

Christian Gillinger
Guest

Enklast är väl att utgå från att personerna ska gå över och sakta in tillräckligt för att inte utgöra en fara?

Precis som man gör som bilist när man kommer till en vanlig city-korsning där man har bilar som kommer eventuellt kommer från höger gömda bakom byggnader?

Joakim K Mejsel
Guest

det är inte så enkelt, för då kommer vi båda att stå där till jorden går under, en del människor har fått för sig att de bara skall stå vid övergångsställena.

Ms_Xx
Guest

Och varje gång en fotgängare blir påkörd på ett övergångsställe blir de osäkra fotgängarna ännu mer osäkra, så för allas skull vore det bättre om alla bilister körde lite saktare vid övergångsställen, och skärpte sig vad gäller att lämna företräde. För nu är det rätt få som gör det, i ärlighets namn. Vilket, ja, skapar osäkerhet.

Christian Gillinger
Guest

Det är där “samspelet” kommer in. När jag cyklar söker jag alltid ögonkontakt med alla trafikanter. Samma sak när jag kör bil. Det brukar fixa det mesta av de där awkward moments. 

Anders Norén
Guest

Är det alltså fortfarande 50 i Jönköpings innerstad? Jag trodde att alla städer hade infört 30 vid det här laget. 50 + övergångsställe är ingen bra kombination.

Christian Gillinger
Guest

Nej bashastigheten är fortfarande 50. Trafikverket föreslår dock en sänkning till 40, inte 30:

http://www.cykelsmart.se/2012/06/08/gastblogg-trafikverket-sank-bashastigheten-till-30-km/

Anders Norén
Guest

Ojdå. Det var mer än tio år sedan jag bodde i en stad med 50-gräns i innerstaden. 50 känns så… nittonhundratal.

eriksandblom
Guest

Finns det någon länk till Åke Qvarnströms senaste uttalande?

Christian Gillinger
Guest

Tyvärr inte. Jag fick det direkt ur Jönköpingsposten. De finns inte på nätet av någon anledning. Jag kan maila en scan om du vill.

eriksandblom
Guest
Christian Gillinger
Guest

Ah, fast det är inte samma som jag utgick ifrån. Det där är en annan tidning.

Christian Gillinger
Guest

För transparens: Ändrade en formulering. Bilister på huvudled har inte företrädesrätt, det är fordonen på anslutande vägar som har väjningsplikt.

Arne B
Guest

Det enda säkra sättet att få bilister att respektera hastighetsgränser är fysiska hinder såsom bulor. Med nivåskillnader vid övergångsställen sänks hastigheten inför dessa.

Sedan kan man parafrasera Åke Qvarnströms uttalande: “Även mobiltelefonerna gör att bilisterna inte fokuserar på fotgängarna”

Joakim K Mejsel
Guest

Men, han har onekligen en poäng. det är dags för folk att lyfta upp ögonen från mobilen när man är i trafiken.

Arne B
Guest

Jag håller med helt och hållet. Mobilen har blivit en trafikfara för alla. Cyklister med mobil och öronproppar fulla av musik är inte heller någon höjdare.

Joakim K Mejsel
Guest

Bilister med mobiltelefon är inte heller det en hit.

Christian Gillinger
Guest

Eller bilister med bilstereo på. http://rideons.wordpress.com/2012/07/09/an-ear-on-the-traffic/

Joakim K Mejsel
Guest

det tror jag inte är det största distraktionsmomentet för bilister.

Christian Gillinger
Guest

Jag tror inte att lyssna på musik är största distraktionsmomentet för cyklister heller. Jag tror det är dåligt utformad infrastruktur med livsfarliga lösningar. Till exempel cykelbanor som slutar i intet, dåligt utmärkta banor, hinder i vägbanan, och de kombinerade cykel- och gångbanorna som gör att fotgängare hamnar i körbanan.

Jag tycker inte det är optimalt att cykla med musik i lurar, jag tycker man ska säkerställa  att så många sinnen som möjligt används. Men det gäller alla trafikanter.

Johannes Westlund
Guest

Jag hade älskat att kunna cykla utan öronproppar, men jag är mån om min hörsel. Så länge bilister envisas med att väsnas så dant (jag cyklar bl a precis bredvid en stor motorväg med tempo på ca 80km/h en lång sträcka) så ser jag det som nödvändigt att skydda min hörsel. 
Sen är musik inte ett stort problem generellt sett heller. Det är fepplandet med tekniska mojänger som är det stora problemet. Sätter jag på en radiokanal och kör på så har jag tillräckligt stor uppmärksamhet på trafiken sen. Sitter jag och söker kanal, byter CD, eller klickar på GPS så har jag inte det. Mobiltelefon funkar om man tar det lugnt. I alla fall som cyklist. Det är sjukt märkligt att vi som i stort sett enda land inte har headset-lag ännu. Med headset är händerna i alla fall fria, vilket borde vara en liten förbättring.

Christian Gillinger
Guest

Tyvärr missade han poängerna att det är dags för folk att följa hastighetsbestämmelserna, och respektera lagen.

Trafiksäkerhet kräver samspel. Då kan man inte lägga allt ansvar på bara den ena parten. Särskilt om inte den parten är den som betalar, ofta med sitt liv.

Joakim K Mejsel
Guest

Vilket även gäller för gångtrafikanter. att följa lagen

Christian Gillinger
Guest

Ja? Har någon sagt något annat?

eriksandblom
Guest

Även om man är blind?

eriksandblom
Guest

“bilisterna på Klostergatan i Jönköping har sin egen zebralag längs hela vägen”

Ha! Mycket träffande!

sahlena
Guest

Skulle ha varit spännande att höra NTF:s analys om det hade varit en sjuåring, inte en sjuttonåring.

eriksandblom
Guest

Ja eller blind eller döv eller berusad.

Krister Isaksson
Guest

Christian, vill höja ett varningens finger för att signalreglera övergångsställen. Trafiksignaler har mycket lite med trafiksäkerhet att göra. Deras främsta upgift är att fördela tid när människor får röra sig och inte röra sig. Du är helt inne på rätt väg när du föreslår att ta bort huvudled, införa 30 km/t, hastighetsdämpande åtgärder

Christian Gillinger
Guest

Ah, när du säger det har jag hört det ett par gånger. Jag tänkte att det var en rätt stark åtgärd eftersom den är rätt tydlig: rött ljus är svårt att ignorera. Det kan ju leda till irritation också, trafikljus där det inte kommer några bilar gör bara att fotgängarna får vänta i onödan.

eriksandblom
Guest

Instämmer, trafikljus är ett sätt att ta bort ansvaret från bilisterna. Då kan de säga “men jag hade ju grönt”. Bättre att ta bort huvudleden och bygga farthinder.

johann
Guest

En kompis blev påkörd förra året på Klostergatan, bruten arm och ben som resultat. Bilisterna bryr sig inte om övergångsställena. I Jkpg arbetar polisen aktivt med att sätta dit cyklister när de gör saker man inte får, bilisterna slipper ständigt undan.

wpDiscuz