Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm ska bli cykelstad (igen) och Mp vill ha 30km/h

Publicerad den 9 oktober, 201228 januari, 2022

Stockholm ska bli en cykelstad skriver de i SvD idag. Paradoxalt nog samma dag som DN toppar med att sia om framtidens bilköer:

Att inte cykla är att sitta i bilkö idag och i morgon! Så tillvida du inte åker kommunalt. #dn #08pol #cykla pic.twitter.com/F024mKio

— Viktor Ögren (@ViktorOgren) October 9, 2012

Vi har ju hört det ett tag nu, så det är väl  inte så att man direkt håller andan. Vi minns ju till exempel vårens förslag att stänga Kungsgatan för trafik och förra årets löfte att kommunen skulle utbilda lastbilsförare att inte köra ihjäl cyklister, varav inget hände. Men det intressanta med artikeln i Svenskan är att det börjar bli lite konkret.

Det här är tydligen vad den regerande Alliansen vill införa i Stockholm nästa år:

Cykeljourstyrkan

Cykeljourstyrkan är bilar som åker omkring och fixar saker åt cyklister. Glassplitter i cykelfälten. Hål. Cementesäckar. Kanske parkerade taxibilar? Det ska bara vara att ringa cykeljourstyrkan. Förutom att det känns lite avigt att använda bilar så är det är ett välkommet tillskott. Men det skulle såklart underlätta för framtidens cykeljourstyrkor om befintlig infrastruktur fixades först. Det finns en del att göra när det gäller det vanliga underhållet.

TV4 Stockholm tar till exempel upp Cyklistbloggens käpphäst, att ingen jävel bryr sig om cykelbanan när det ska grävas, byggas och lagas. Om man kan stå ut med 30 sekunders reklam så är det första inslaget i den här sändningen (som ska vara inbäddad härunder, men TV4 är inte Youtube direkt om man säger):

TV4Nyheterna%20Stockholm%2009:33

Stockholms egen cykelmessias, Per Ankersjö (C) säger såhär:

Danskarna har som mål att man ska kunna cykla med en kopp kaffe i handen utan att spilla – dit har vi en bit kvar i Stockholm.

Indeed. Och när det väl går kommer man ändå få skit för att man inte håller bägge händerna på styret utan är memilskoffeinist.

Cykelgator

Nu är det tydligen dags att införa de här cykelgatorna som det pratades om förut. Det är alltså typ parallellgator där cyklisterna ska vara norm:

… där hastigheten för biltrafiken minskas till 20 kilometer i timmen. Cykelgatorna ska fungera som komplement till huvudgatorna, och avlasta dem, vilket också föreslås i en pågående statlig utredning.

Det här är, som det mycket riktigt poängteras, något rent symboliskt. Säkert jättefint för de som bor där, men mindre intressant ur ett cykelpendlingsperspektiv. Och på twitter finns skepsis:

Cykelgatorna låter som en bra idé. Men vem kommer att respektera dem om polisen skiter dem? Vilket de faktiskt kommer att göra. #08pol

— Magnus Orest (@G_Smurfen) October 9, 2012

Och vi tycker att alla från och med nu pratar om ”bilgator” när det handlar om gator som inte är cykelgator.

Cykeltal

Cykeltal, eller c-tal, innebär att varje nybyggnation ska ha med antalet cykelparkeringar per bostad.

I morgon läggs budgeten och (C) aviserar 200 miljoner till cykling för 2013.

Samtidigt (nåja, för några veckor sedan skriver Expressens ledarsida om (Mp)s förslag:

Vi föreslår 30 km/h som bashastighet i tätort http://t.co/8cLXkpO3

— Miljöpartiet (@miljopartiet) October 4, 2012

Vi håller med.

En annan cool grej är att alla tweets här ovan är inbäddade med WordPress nya …. bädda in funktioner. Vill man tex svara är det bara att klicka på alltså.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}