Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelbanan – en utmärkt busshållplats

Publicerad den 30 oktober, 201227 januari, 2022

I morse när jag som vanligt cyklade längs cykelbanan på Strandvägen hade SL placerat två stolpar mitt i ena körfältet. Det var nya hållplatser för busslinje 69.
 

Utmärkt hållplats

 
Om man för en stund bortser från att det plötsligt står en betongklump mitt i banan precis när vi bytt till vintertid så att det är beckmörkt när man cyklar hem, så undrar jag lite över hur SL har tänkt att av- och påstigning ska gå till. Busspassagerarna som ska kliva av har ju ingenstans att ta vägen, eftersom det går ett järnräcke mellan kajen och cykelbanan.
Men hey, cykelbanan schmyckelbana, de ser ju ut som trottoarer så då är de trottoarer. Eller hur? Och cyklister och fotgängare, det är typ samma sak det också.
Stockholm – en cykelstad i världsklass.
 
EDIT: Jag fick frågan på Twitter vad mitt förslag till lösning var. Här är fem:

  1. Gör om banan till trottoar och låt cyklisterna använda en av de två vägbanorna
  2. Gör om till trottoar, programmera om övergångsställena så att cyklister får prio och led över dem i cykelfälten i allén.
  3. Led ner cykelbanan på kajen och gör om cykelbanan till trottoar.
  4. Avstå från hållplats och låt bussen köra parallellgata istället.
  5. Det minsta man kan begära är ordentlig avspärrning med reflexförsedda vägmarkeringar.

11 svar på ”Cykelbanan – en utmärkt busshållplats”

  1. Ms_Xx skriver:
    1 november, 2012 kl. 3:35 e m

    Ja, man kan bli rätt förvånad över vilka superkrafter de som planerar trafiken i stan verkar tro att vi som cyklar besitter. Extra bra mörkerseende är väldigt poulärt, vid sidan om nio liv då.
    Undrar apropå det varför belysningen under bron till Riddarholmen ALLTID är släckt, trots att den fungerar (den var tänd EN kväll förra vintern). Vet folk som inte vill cykla där för att det är så läskigt.
    Betongklumpar mitt i mörka cykelbanor är extra läskigt.

    Laddar in …
  2. Karl Bergkvist skriver:
    31 oktober, 2012 kl. 11:04 f m

    Hej, har kollat upp vad det handlar om, så just den här gången är det inte någon större fara:
    Hållplatsen
    är en ersättningshållplats för ordinarie hållplats. Trafikeras endast kvällar
    och nätter mellan klockan 23.00-06.00. Detta på grund av underhållsarbeten på
    spåren under denna tid. Arbetet skall vara klart på fredag klockan 06.00.

    Laddar in …
    1. Krister Isaksson skriver:
      31 oktober, 2012 kl. 11:55 f m

      ”…inte någon större fara”, på vilket sätt utgör inte en betonggris och stolpe i cykelbanan ingen fara? Varför inte i så fall ställa betonggris och stolpe ute i körbanan? Om du studerar länken: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/avskyr-sl-cyklister.htm så verkar detta vara ett vedertaget tillvägagångssätt hos SL och deras entreprenörer. Att sedan som du komma med förklaringen ”just den här gången” är ju inte direkt trovärdigt

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      31 oktober, 2012 kl. 1:45 e m

      Fast det ändrar ju inte faktumet att de ställt två betongklumpar mitt i en fordonskörbana precis när vi ställt om till vintertid och det är beckmörkt när pendlingscyklisterna kör hem…
      Sen förstår jag inte. Buss 69 går inte på nätterna. Eller missar jag något?
      http://sl.se/ficktid/vinter/v69.pdf

      Laddar in …
  3. DSennerstrand skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 9:12 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail

    Laddar in …
  4. Krister Isaksson skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 5:51 e m

    Här finns ännu fler hårresande exempel: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/avskyr-sl-cyklister.htm
    SL har väl inte den bästa relationen till cyklister, ser man på bilderna och omfattningen så kan man ju nästan tro att de avskyr cyklister och inte annat vill än skada dem…

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      30 oktober, 2012 kl. 7:11 e m

      Det är inte första gången SL gjort så här, inte ens på den sträckan.

      Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      1 november, 2012 kl. 3:57 e m

      De kanske vill bli av med konkurrensen om de trafikanter som inte vill/kan köra bil (får verkligen hoppas att det inte är så!).

      Laddar in …
  5. henke skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 5:05 e m

    @Cyklistbloggen @jwolfers Hur tycker ni man ska lösa det?

    Laddar in …
  6. jwolfers skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 4:47 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail

    Laddar in …
  7. johannnyman skriver:
    30 oktober, 2012 kl. 4:46 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d