Tjockt i fälten idag!

| 12 kommentarer

Jag har egentligen inte så mycket att säga mer än att jäklar vad tjockt det var i fälten idag! Underbart! För första gången sedan jag började pendla 2004 var det kö ända upp på Strömbron. Det var jäklarimig inte så här många cyklister ens i maj. Solsken var det också. Visst, det är inte kul med kö, men jäklar vad kul det är att få sällskap!

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

12 Comments on "Tjockt i fälten idag!"

Notify of
avatar
trackback

[…] av våra kommenterare, Mattias, skrev så här förra månaden som kommentar till inlägget ”Köbildning i cykelfälten idag” (Det […]

Arne B
Guest

Notera också skåpbilens position samtidigt som det slår om till grönt för cyklisterna. Och laglydigheten bland tvåhjulsförarna.

Elin
Guest

Härligt! Härligt att se så stor variation på cykelfolk också – ett säkert tecken på cykelvänlighet!

Elin
Guest

(blir seriöst lite rörd av att se denna bild)

Jon Jogensjö
Guest

Jag mailade Motormännen:
Hej!Idag är det extra många som cyklar till jobbet, se härhttps://www.cyklistbloggen.se/2012/09/tjockt-i-falten-idag/Men på Motormännens hemsida uppfattar jag att det är i princip en omöjlighet.”Man kan inte ta sig till arbetet, lämna barn på dagis eller storhandla utan bil”http://www.motormannen.se/om_oss/Antingen är bilden ett montage, och statistiken om cykling är överdriven.Eller så lever Motormännen i en bubbla skild från verkligheten. Eller är Motormännens grundval medvetet vilseledande för att … ja varför?Det är ju så uppenbart fel. Och då sjunker trovärdigheten för hela organisationen om själva grundvalen är överdriven.Naturligtsvis finns det människor som bor på landet som måste komplettera med bil, men väldigt många bor i tätorter, och där är det nästan alltid fullt möjligt att lösa de flesta transporterna utan bil.Och visst väljer väldigt många människor bil i tätorter också, trots de goda alternativa möjligheterna. Men det är stor skillnad mellan: – att välja bilen som transportmedel, där det finns goda alternativ- eller att som Motormännen påstå att det är i princip omöjligt att klara sig utan bilen, till i princip alla transporter.Jag tror inte Motormännens grundval och retorik gynnar er medlemsutveckling på sikt, och jag tror inte det gynnar förtroendet för Motormännen.

Daniel Kvist
Guest

Hel fantastiskt 😀

Mattias Krantz
Guest

Iofs inte så konstigt heller att det är kö just i den korsningen eftersom den är oerhört tveksamt utformad. Om man ska rakt fram (och kommer från Gamla Stan) så ska man då egentligen upp på en ganska liten yta till höger och samsas med fotgängare. Och om man ska höger? Ja då ska man tråckla sig genom hela kön för att sedan sticka ut cykeln genom ett litet hål i betongmuren, samtidigt som man ska hålla koll på att det inte kommer några bilar (eftersom man kommer mitt ut på vägen). Sen ska man också se till att man inte blir överkörd av högersvängande taxibilar mot Grand Hotel som kommer med ganska god fart.

Men bortsett från det är det väl en alldeles utmärkt korsning… för bilisterna. Skulle vara intressant att räkna hur många som passerar den korsningen cyklande eller gående respektive bilåkande och sen relatera det till vem som har mest plats och bäst möjligheter att passera korsningen. 

Christian Gillinger
Guest

Jag håller med om att det är en av Stockholms sämst utformade och sämst doserade cykelpassager, men jag vet inte om jag skulle ta mig upp på trottoaren om jag skulle svänga hgöer.
Lagen säger att man ska cykla i cykelfältet, men att:”1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II [får] använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, “Det skulle jag tolka som att cyklister som ska höger kör i körbanan bland bilarna. Dvs att man redan på Strömbron, innan cykelfältet blir heldraget, lägger sig i bilfilen

Mattias Krantz
Guest

Jag brukar välja det som passar bäst för tillfället, dvs. vägen ibland och cykelvägen ibland. Men faktum kvarstår ju att “cykelvägen” pekas upp på trottoaren. Den finns ingen cykelbox, vilket gör att det inte finns något ställe att stanna på som cyklist (om man inte nu ska stanna precis där cykelbanan pekas upp på trottoaren, vilket sällan är lämpligt).

Men hey, bortsett från korsningen Götgatan-Horngatan är det väl bara en av de mest cykeltrafikerade korsningarna i stan, så vad kan man begära? :-/

Jon Jogensjö
Guest

Den där bilden måste vara ett montage, Läs motormännens grundval
“Man kan inte ta sig till arbetet, lämna barn på dagis eller storhandla utan bil.”
http://www.motormannen.se/om_oss/

Anders Norén
Guest

Enligt en kundundersökning som Trivector har gjort vid fyra köpcentrum/gallerior i Lund (Nova) och Malmö (Burlöv, Entré och Mobilia) är det bara 12 % av kunderna som handlar så mycket att de behöver bil för att frakta hem varorna. Lite fler i köpcentrum med livsmedelsbutik, lite färre i köpcentrum utan. 44 % av kunderna köper så lite att varorna ryms i ficka eller väska, 44 % behöver en kasse.

Storhandlar man underlättar det förvisso med bil, men bara en åttondel av alla inköpsresor är av typen storhandling…

Tomas
Guest

 Jag och min sambo köpte varsin “Dramaten” för storhandling, visst var det skämsigt i början men det funkar ju utmärkt i kollektivtrafiken.

wpDiscuz