Stopplinje eller inte stopplinje, det är frågan

| Inga kommentarer

Skall väjas för

 

I går skrev jag om situationen vid Kungsträdgården i Stockholm. På vintrarna fastnar ofta bilister och lastbilar mitt på övergångsstället och de kör gärna förbi även när fotgängare och cyklister fått grönt. Nu fick jag (blixtsnabbt) förtydligande från Åklagarmyndigheten/Utvecklingscenter Malmö, som för ett par år sedan skrev en promemoria (PDF) om just det här:

Trafikförordningen 3:60 reglerar denna situation. Där står det:

”Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.”

På rätt sätt i första stycket ska tolkas som att den gående har gått för grön gubbe. Denna paragraf är straffsanktionerad när det gäller motordrivna fordon i 14:3 och cyklister 14:6 i Trafikförordningen. Jag hoppas att detta är svar nog! Annars får du återkomma.

Mvh

Johan

Utvecklingscentrum Malmö

Glasklart! (och nu lovar jag att släppa det här)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz