Event: Hövdingkrasch på Stureplan

| 9 kommentarer

Jag har skrivit en del om svenska airbag-hjälmen Hövding och har även testat den. Däremot har vi aldrig fått några siffror över hur många som ramlat med en Hövding. I april återkallades alla hjälmar på grund av ett produktionsfel, sedan gav Folksam hjälmen gott betyg i sitt hjälmtest.

Nu har Hövding visat upp sig på stan i ett litet gerilla-event på Stureplan i Stockholm där ett par stunt-människor kraschar med Hövding-hjälmar på sig. Skulle du känna dig säker med en Hövding-hjälm?

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

9 Comments on "Event: Hövdingkrasch på Stureplan"

Notify of
avatar
Tobias Gustavsson
Guest

Jojo, kul att den löser ut men precis som Martin Hoppe redan skrivit så är det ingen av de som drar i backen. Därmed har jag förbrukat min hjälm utan att den fyllt sin funktion- Förutsatt att den inte är återanvändingsbar men även då måste jag väl skaffa en till patron. Då tar jag hellre en plastkruka.

Anders Norén
Guest

Hjälmens rörelsedetektorer är inställda så att den inte ska lösa ut i vardagliga stoppsituationer, på samma sätt som en bils krockkuddar inte löser ut i onödan. (Det är bara i humoristiska reklamfilmer som krockkuddarna löser ut för att en gammal dam bankar på motorhuven.) “Försökspersonerna” i videon är professionella stuntmän från Svenska Stuntgruppen som vet hur man i en kontrollerad situation faller utan att slå sig. Det hade antagligen inte gått lika bra för en vanlig cyklist.

T G
Guest

Må så vara men “problemet” med produkten kvarstår, den löser ut utan att jag har slagit i huvudet vilket innebär att jag brännt 4000 utan anledning. Med en tradhjälm så behöver jag  bara köpa ny om den faktiskt varit med om en smäll (eller blivit gammal) inte om jag varit nära…

Christian Gillinger
Guest

Ja, den hade defintivt löst ut när jag dörrades i våras. Jävlar vad arg jag hade blivit i så fall.

Jocke
Guest

Det som får mig att tveka inför att skaffa en hövdign är att man, såvitt jag förstår, måste  ha en plastig anordning rätt tajt runt halsen. Dvs lika varmt som en halsduk, som är ekvivalent med en tröja ungefär. Och jag blir svettig av att cykla i t-shirt så länge det är varmare än 5º.
(Ja, jag avstår vanlig cykelhjälm för att det är varmt och obekvämt.)
När det kommer ett komfortabelt alternativ så kommer jag att vara mycket intresserad.

En fördel med hövdingen jämfört med en traditionell, hård hjälm är att den rimligen skyddar bättre mot de hjärnskador som uppkommer av kraftiga accelerationer hos skallbenet, och inte bara mot skallskador.

Martin Hoppe
Guest

Ingen av de två hjälmarna nuddade dock marken, som så oftast vid cykelolyckor. Knä- armbågs- och handledsairbags behövs nog mer…
Kul att se att Hövdingen verkar fungera, dock.

Patrick Johansson
Guest

Rolig marknadsföring. Glädjande att se hur bra “hjälmen” (airbag:en?) faktiskt fungerar. Men kritiken som Jeroen framförde när han testade hjälmen är kvar. 

Trots det gläds jag innerligt åt att det finns en utveckling av cyklisters säkerhetsutrustning. Den här är till skillnad från skumgummi-jackan en (nästan) lätt och bekväm lösning som jag inte skulle lida av att bära.

Priset är än så länge för högt dock. Men när jag blir rik! Då rackarns ska jag ha hövdingar.

Jon Jogensjö
Guest

Det coolaste skulle kanske vara att åka med den uppblåst som default. Fast i snygga färger och belyst inifrån på kvällen. Eller kanske projicera filmer / stillbilder från miniprojektor på insidan. Och kanske väljer man då XXXL storleken, 70cm i diameter. 

Nils Calmsund
Guest

Ser lite väl tillrättalagt ut för att bli riktigt trovärdigt. Men har man magneter i styret så kan det nog vara vettigt med huvudskydd.

wpDiscuz