Vintercykling en extremsport?

| 32 kommentarer

Viktor Barth-Kron tycks vara trött på Per Ankersjös utspel. Åtminstone verkar det som det i dagens DN. Och det kan man ju vara.

Men förutom att han använder ordet ”cykelmotorväg” så skrev han också:

Den naturliga ordningen råkar ju vara sådan att ett antal månader under det stockholmska året inte lämpar sig för cykling, annat än som extremsport.

Det är fan inget gry i innerstadskribenterna nuförtiden om man tycker att några minusgrader är ”extremt”. Särskilt inte efter en vinter som förra, när temperaturen sällan passerade under fem plusgrader.

Vad tycker ni?

Exxxtreeem!

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

32 Comments on "Vintercykling en extremsport?"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Glaslirare
Guest
Member

När man fram mot slutet av vintern drabbas av oplogad väg, osandad glansis (försöker du gå utan broddar glider du av vägen eftersom det lutar åt alla håll), och decimeterdjupa ”sjöar” med isvatten & snösörja (med glansisbotten) som sträcker sig från snövall till snövall i ena riktningen och en fem meter i andra börjar det väl likna extremsport? Och med ett par kilometer till närmaste (fungerande) gatljus som lök på laxen …

Johnny Rönnberg
Guest
Member

Enda gången jag har ställt cykeln de senaste två åren (sedan jag började cykelpendla) var strax före jul när jag hade 39 graders feber (då tog jag pendeln istället). Den undermåliga snöröjningen och halkbekämpningen sätter dock ens tålamod på prov.

Velo Håkan
Guest
Member

Jag har cyklat utomhus sen vintern -99 och då första snöfallet kom handlade jag ett par Nokian Extreme 289 med 300 dubb i varje däck till min MTB. De däcken har jag kvar fortfarande och cyklar till och från jobbet om det är ”extrem väder och underlag” dvs om man inte hunnit få bort snön och det är is under snön. Det mest extrema jag cyklat i är -18 från Huddinge till Norrtull (ca 22 km) och med rätt kläder så var det inga problem men det hör till undantagen, i regel går ju inte tempen ner under nollan ens i januari. Summa sumarum, det finns inget att skylla på, bara dålig utrustning!

Marcus
Guest
Member

Ärligt talat. Antingen har
Viktor Barth-Kron aldrig cyklat på vintern, eller så har han aldrig provat på en extremsport.

Johannes Westlund
Guest
Member

Jag cyklar utan dubbdäck året om, och det har aldrig någonsin varit ett problem på riktigt. Gjorde två eller tre riktiga vurpor under första säsongen, andra gick finfint. Bara man respekterar väglaget och det är snöröjt så är det helt odramatiskt att cykla vintertid om man har något annat än de absolut smalaste racer-däcken. Intressant att jag alltså nu bör kunna sätta ”extremsportare” på CV’t. Frågeställning är om det är ”extremsport” också att gå i kylan, skadefrekvensen är väl markant högre bland gående om jag inte minns fel? Springa måste ju anses som det också? I så fall så är ju stressade kollektivtrafiksresenärer också extremsportare. Jag undrar vad triathlon-deltagare har att säga om att de jämställs med vardagspendlare…

Erland Waldréus
Guest
Member

Promenad och Bilkörning hade också varit extremsport om det skedde snöröjning, sandning och fanns dubbdäck. Lite hönan eller ägget-problem. Färre cyklar för att det inte är snöröjt och få resurser läggs på vintercykling då det är färre som cyklar. Personligen tycker jag det är ganska roligt att cykelpendla när det är riktigt grisigt och stundtals svårt.

Anders Andersson
Guest
Member

Jag kan numera jämföra 10 års cykelpendling Lund-Malmö med 15 års Stockholmspendling. Inga Stockholmsvintrar de senaste 15 åren har kommit i närheten av de köldgrader en normalblåsig skånsk höstdag bjuder.

Stockholmare är tydligen av ett extra vekt och ömtåligt släkte…

Artur Hansson
Guest
Member

Hehe! Den var go Anders!

Jo visst kommer jag ihåg de blåsiga dagarna i Malmö. Tog cykeln stora delar av min tid i gymnasiet och på högskolan, i alla väder. För att inte tala om turerna ut till Tygelsjö. Som förskollärare och cyklist säger jag: Inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Och jag håller med Johannes att dubbdäck inte är ett måste då jag aldrig prövat det.

Men inte tala illa om våra Stockholmare 🙂 Utan starka viljor som vår kära blog här så tar det nog lite längre tid o få (cykel)styr på landet. Trots allt i 08-land som ledningen av landet sitter.

Jeroen
Admin
Member

Jag tror skepsisen mot vintercykling helt enkelt beror på att man inte provat. Som flera har skrivit: med ett par dubbdäck är vintercyklingen helt odramatisk, förutsatt att cykelvägarna snöröjts. Jag blev själv rätt förvånad om hur lite extra kläder man behöver på vintern. Dubbdäck och en bra lampa, sen är det bara att hoja på.

Artur Hansson
Guest
Member

Kanske off-topic, men lagom kruxigt för mig att välja kläder för vintercykling! Blir så varm i kläderna, men när man är framme vid målet (som ofta är utomhus) så behövs varma kläder. Svettigt värre ^^

Jeroen
Admin
Member

Kan man inte lösa det med en dunjacka eller förstärkningsjacka i väskan då? Att dra på dig när du väl är framme, menar jag. Man blir faktiskt fint uppvärmd när man cyklar, helt klart.

Erik Johansosn
Guest
Member

Dubbdäck kostar tid och pengar. Så Jag betalar hellre ett eller högst två månadskort, fast det är väl just på vintern som man ska ut och röra sig på cykel…

Johannes Westlund
Guest
Member

Jag håller helt klart med om att dubbdäck är för dyrt och för tidskrävande. Men som skrivs nedan så är ju kollektivtrafik (och även bil) ännu dyrare och dessutom mera tidskrävande. Min lösning blev att skippa vinterdäcken. Går utmärkt om det är någorlunda snöröjt och man har respekt för underlaget. Så inte ens ovilja att använda dubbdäck är skäl att inte cykla på vintern. Så enkelt är det.

Jocke
Guest
Member

Håller med – jag cyklade året runt till skolan innan någon hört talas om dubbdäck för cyklar och det gick alldeles utmärkt.
*grymtar lite à la Monthy Python-gubbar*

True Pension Geek
Guest
Member

Problemet med att lägga 1600kr på SL-kortet är att jag måste lägga ca 500 till för att kompensera för förlust av motion. Dubbdäck, lampa och bra vantar…plinga och kör:)

Krister Isaksson
Guest
Member

Det är fascinerande hur beredd man är att avslöja sin okunskap, även på en så central plats som en Lördagskolumn i DN. Viktor Barth-Kron nämner ju Köpenhamn som föregångsland för cykel och att man nu har byggt tunnelbana. Detta beror ju inte på vintern, att köpenhamnarna inte vill cykla i kyla och snö osv. Han nämner heller inget om att cykelandelen i stort sett är oförändrad under vintermånaderna! Och vad beror det på? Ja inte de ynka två graderna högre medeltemperatur utan på att staden förstår hur man ska snö och halkbekämpa cykelbanorna och prioriterar detta högt.

En annan stad som har hög cykelandel på vintern är Umeå, Viktor, här är det visst lite mer snö och kyla än i Stockholm! Vi kanske är lite vekare här i staden?

Att förändra samhällssystem så som Stockholms trafiksystem tar självklart tid och pengar. Det kräver även människor som vill åstadkomma något. Inte är det Viktor Barth-Kron vi hittar i täten av klungan…

Jon Jogensjö
Guest
Member

Alltså, när jag gick på högstadiet och gymnasiet i Dalarna cyklade vi året runt till skolan, hem igen och sen till kvällsaktivitet. 8-12 km per dag. Då var det ordentliga vintrar och i Dalarna snöar det på riktigt. Ingen hade då hört talas om ordet extremsport. Det DNs Viktor Barth-Kron beskriver är snarare extrembekvämlighet. Om det ens går att få ut något vettigt ur den förvirrade texten.

Nils Calmsund
Guest
Member

Gnället om vintercykling som extremsport beror väl till stor del på att underhållet med snöröjning oftast är urusel på cykelbanor. Men med ett par dubbdäck kommer man rätt långt ändå