Topp-3 skäl varför (australiensiska) cyklister kör mot rött

| 7 kommentarer

Topp-3 skälen varför australiensiska cyklister kör mot rött, enligt en undersökning bland 2000 cyklister (Australien har vänstertrafik):

  1. Cyklisten skulle svänga vänster (33%)
  2. Trafikljuset kände inte av cyklisten så att det blev grönt (24.2%)
  3. Det fanns ingen annan trafik (16%)

När det gäller den vanligaste skälet, skriver en av utredarna:

Det finns uppenbara säkerhetsvinster för cyklister att svänga vänster även om det är rött. De behöver då inte trängas i hörnet med andra fordon.

När det gäller punkt två:

Undersökningen föreslår att man ska visa med färg målad i gatan exakt var cyklisten måste vara för att få sensorerna att slå om från rött till grönt.  Det är otroligt frustrerande för cyklister som försöker följa lagen, när trafikljusen struntar i dem eftersom de inte är tunga nog, eller står på fel plats.

Intressant tycker jag. Jag brukar själv undra var de där sensorerna är när jag står och väntar.

Läs mer hos Gjel. Och läs mer om rödljus på Cyklistbloggen.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

7 Kommentarer på "Topp-3 skäl varför (australiensiska) cyklister kör mot rött"

Låt mig veta när
avatar
Ms_Xx
Gäst

Intressant att läsa. Stämmer väldigt bra för mig. Jag cyklar ofta mot rött när jag ska svänga höger vid stora korsningar, just för att slippa blandas med stressade bilister och samtidigt folk som har grön gubbe vid övergångsstället intill. Känns mycket, mycket säkrare.
Kan lägga till att jag ofta cyklar mot rött när jag passerar folktomma övergångsställ. Fast den passar väl in under punkt tre förresten. Då gör jag det ofta för att hinna korsa till vänstersvängsfältet innan vägen är full av hetsiga bilar om jag ska svänga vänster (t.ex. St Eriksgatan vid Fridhemsplan).
Tack för att ni finns förresten, var tvungen att kika in efter att ha läst de imbecilla cykelhatarkommentarerna på SvDs artikel idag om att cykelolyckorna ökar. Fick djupandas lite och tänka på nåt vackert (skönt att det finns folk som engagerar sig på ett positivt sätt mitt i allt negativt som skrivs om oss som cyklar).

Richard
Gäst

Synnerligen dåligt bildval. Varningsskylten på bilden anger att personer med nedsatt syn är vanligt förekommande. Ytterst få cyklister stannar vid detta rödljus på Götgatan i Stockholm.

Ms_Xx
Gäst

Man får ju hoppas att de som cyklar ser bra i alla fall. På bilden är ingen fotgängare ens i närheten av rödljuset, och utifrån bilden går det inte att avgöra om cyklisterna hade saktat ner rejält före rödljuset. Det går att cykla mot rött på ett ansvarsfullt sätt, även vid rödljus där synskadade går. Sen om alla cyklister gör det, tja, knappast.

Christian Gillinger
Gäst

Jag tycker den passar alldeles utmärkt i en post som handlar om hur man ökar respekten för rödljus jag.

Richard
Gäst

Jag kan inte hitta någon passage i posten som pekar på att vi ska öka respekten för rödljus. Snarare tvärtom.

Christian Gillinger
Gäst

Då var jag otydlig. Vi har skrivit flera gånger om rödljus, utgångspunkten kom i den här posten:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/06/cyklister-som-kor-mot-rott-foder-cykelhat/

som också publicerades i SvD:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cyklister-som-kor-mot-rott-foder-cykelhat_7268423.svd

Följer du länken i bloggposten hittar du alla inlägg.

Krister Isaksson
Gäst

Från Stockholm finns studien “Att cykla i Stockholms innerstad” som bl a tar upp detta område och vad cyklister tycker och gör. Ni finner den här: http://www.stockholm.se/Global/Om%20Stockholms%20stad/Utrednings-%20och%20statistikkontoret/Uppdragsrapporter/2004/Att%20cykla%20i%20Sthlms%20innerstad.pdf
Vill man veta mer om cyklar och trafiksignaler finns handboken “Cykeltrafik och trafiksignaler”. Här finner ni den: http://www.movea.se/Movea_Cyklar.pdf.pdf

wpDiscuz