Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Topp-3 skäl varför (australiensiska) cyklister kör mot rött

Publicerad den 18 augusti, 201222 januari, 2022

Topp-3 skälen varför australiensiska cyklister kör mot rött, enligt en undersökning bland 2000 cyklister (Australien har vänstertrafik):

  1. Cyklisten skulle svänga vänster (33%)
  2. Trafikljuset kände inte av cyklisten så att det blev grönt (24.2%)
  3. Det fanns ingen annan trafik (16%)

När det gäller den vanligaste skälet, skriver en av utredarna:

Det finns uppenbara säkerhetsvinster för cyklister att svänga vänster även om det är rött. De behöver då inte trängas i hörnet med andra fordon.

När det gäller punkt två:

Undersökningen föreslår att man ska visa med färg målad i gatan exakt var cyklisten måste vara för att få sensorerna att slå om från rött till grönt.  Det är otroligt frustrerande för cyklister som försöker följa lagen, när trafikljusen struntar i dem eftersom de inte är tunga nog, eller står på fel plats.

Intressant tycker jag. Jag brukar själv undra var de där sensorerna är när jag står och väntar.
Läs mer hos Gjel. Och läs mer om rödljus på Cyklistbloggen.
 

7 svar på ”Topp-3 skäl varför (australiensiska) cyklister kör mot rött”

  1. Ms_Xx skriver:
    20 augusti, 2012 kl. 12:45 e m

    Intressant att läsa. Stämmer väldigt bra för mig. Jag cyklar ofta mot rött när jag ska svänga höger vid stora korsningar, just för att slippa blandas med stressade bilister och samtidigt folk som har grön gubbe vid övergångsstället intill. Känns mycket, mycket säkrare.
    Kan lägga till att jag ofta cyklar mot rött när jag passerar folktomma övergångsställ. Fast den passar väl in under punkt tre förresten. Då gör jag det ofta för att hinna korsa till vänstersvängsfältet innan vägen är full av hetsiga bilar om jag ska svänga vänster (t.ex. St Eriksgatan vid Fridhemsplan).
    Tack för att ni finns förresten, var tvungen att kika in efter att ha läst de imbecilla cykelhatarkommentarerna på SvDs artikel idag om att cykelolyckorna ökar. Fick djupandas lite och tänka på nåt vackert (skönt att det finns folk som engagerar sig på ett positivt sätt mitt i allt negativt som skrivs om oss som cyklar).

    Laddar in …
  2. Richard skriver:
    18 augusti, 2012 kl. 10:57 e m

    Synnerligen dåligt bildval. Varningsskylten på bilden anger att personer med nedsatt syn är vanligt förekommande. Ytterst få cyklister stannar vid detta rödljus på Götgatan i Stockholm.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      19 augusti, 2012 kl. 7:49 f m

      Jag tycker den passar alldeles utmärkt i en post som handlar om hur man ökar respekten för rödljus jag.

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        20 augusti, 2012 kl. 3:45 e m

        Jag kan inte hitta någon passage i posten som pekar på att vi ska öka respekten för rödljus. Snarare tvärtom.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          21 augusti, 2012 kl. 5:39 e m

          Då var jag otydlig. Vi har skrivit flera gånger om rödljus, utgångspunkten kom i den här posten:
          https://www.cyklistbloggen.se/2012/06/cyklister-som-kor-mot-rott-foder-cykelhat/
          som också publicerades i SvD:
          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cyklister-som-kor-mot-rott-foder-cykelhat_7268423.svd
          Följer du länken i bloggposten hittar du alla inlägg.

          Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      20 augusti, 2012 kl. 12:38 e m

      Man får ju hoppas att de som cyklar ser bra i alla fall. På bilden är ingen fotgängare ens i närheten av rödljuset, och utifrån bilden går det inte att avgöra om cyklisterna hade saktat ner rejält före rödljuset. Det går att cykla mot rött på ett ansvarsfullt sätt, även vid rödljus där synskadade går. Sen om alla cyklister gör det, tja, knappast.

      Laddar in …
  3. Krister Isaksson skriver:
    18 augusti, 2012 kl. 7:43 e m

    Från Stockholm finns studien ”Att cykla i Stockholms innerstad” som bl a tar upp detta område och vad cyklister tycker och gör. Ni finner den här: http://www.stockholm.se/Global/Om%20Stockholms%20stad/Utrednings-%20och%20statistikkontoret/Uppdragsrapporter/2004/Att%20cykla%20i%20Sthlms%20innerstad.pdf
    Vill man veta mer om cyklar och trafiksignaler finns handboken ”Cykeltrafik och trafiksignaler”. Här finner ni den: http://www.movea.se/Movea_Cyklar.pdf.pdf

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d