Är det svårt att lämna städer på cykel?

| 12 kommentarer

Ring P1 tweetade ut det här i början av veckan (i går alltså, inser jag nu):

Och jag inser att jag aldrig tänkt på det på det sättet. Jag försöker fundera på hur jag skulle cykla söderut från Stockholm, men inser att jag inte har en aning om hur jag skulle göra. För bilar finns rejäla utfartsleder ordentligt skyltade. Herrejösses, för bilister börjar skyltar mot Oslo dyka upp redan i innerstan.

Det var alltså Martin som hade ringt in (gå gärna in och kommentera där), så här lät det:


På vår Facebooksida höll flera med.

Anna-Sofia skriver:

Det där känner jag igen. Det är likadant överallt. Jag och min kompis cyklade till Grekland för några år sedan. Och jisses vad vi fick leta för att komma in rätt och komma ut rätt i flera städer.

Julia:

När jag hade cyklat till Västervik för några år sen kunde vi inte ta oss därifrån på någon annan väg för de var för farliga att cykla på, så vi fick ta bussen söderut 🙁

Joakim håller inte helt med. Han menar istället att det är svårt att ta sig in i städer:

 Landsväg övergår ofta till nån slags motorväg när man närmar sig. Hamburg och München var nästan omöjligt att komma in i men lätt att komma ut ur. I Sverige brukar det vara svårt tills man hittar de skyltade stråken

Vad tycker ni? Är det svårt att ta sig ur städer på cykel?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

12 Kommentarer på "Är det svårt att lämna städer på cykel?"

Låt mig veta när
avatar
fexnix
Gäst

Cyklade nyss från Värmdö till Uppsala. Kan sammanfatta det med att det var lätt att cykla in till Stockholm från Värmdö men oerhört svårt att cykla ut ur Stockholm mot Uppsala. Dock med förbehåll att jag har mycket bättre lokalkännedom på den första sträckan.

In till Stockholm från Värmdö var det väl skyltat hur cykelleden gick, sträckan hur långt det var kvar stod t o m. utskriven på skyltarna. Ut ur Stockholm norrut var det desto svårare.Fick stanna många gånger och kolla på kartan i mobilen för att hitta en fungerande väg. 

Anders Andersson
Gäst

Vet inte hur representativa Lund resp Stockholm är, men från dessa städer har det aldrig varit några problem att hitta runtenom: Malmö-Staffanstorp-Dalby-Kävlinge-Eslöv, resp Södertälje-Nacka-Värmdö-Täby-Åkersberga-Sigtuna. Från Nynäshamn var det däremot lite småknepigt att hitta till Stockholm utan att hamna på motortrafikled.

Men vi är så få som cyklar längre än dryga milen och ännu färre cyklar dessa utombys sträckor särskilt ofta.

Anders Norén
Gäst

I sydvästra Skåne har det länge funnits ett väl utbyggt (och väl skyltat!) nät av cykelvägar mellan tätorterna. Trots att kommunerna är löjligt små till ytan och alltså behöver samarbeta även om korta sträckor.

AndreasD
Gäst

Jag delar er uppfattning. Ofta – som annars också påtalats – så upphör Cykelbanorna i tomma intet och särdeles ofta är den bristfälliga skyltningen ologisk – vissa skyltar pekar åt helt fel håll vilket gör att man inte vågar följa dem (även om de är rätt) för då åker man ifrån sitt mål.

Ett annat exempel är att ta sig från Västertorpsområdet till Bromma. Finns inte en skylt som pekar på att det finns en cykelbana till Bromma/Hässelby/Vällingby via Essingeleden. Man förväntas förstå att man skall cykla in till Stan för att därefter köra över Tranebergsbron och västerut.

Hoppas på att detta med skyltningen som är så enkelt snart blir bättre.

Artur Hansson
Gäst

Jag har aldrig gjort det, men vet vilka vägar jag skulle välja om det var hemma i Skåne. Trafikverket tom erbjuder en karta på sin hemsida. Men bara för Skåne?
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Skane/Cykelleder-i-Skane/

Edit: Såg detta under Stockholm 🙂 http://www.tmr.sll.se/satsa/Delprojekten/Delprojekt/Cykelstrategi/

Richard
Gäst

Bor på Södermalm i Stockholm och jobbar i Södertälje. Köpte en ny cykel i våras och provade att cykla hela sträckan (ut ur Stockholm). Det var inte helt lätt. Cykelbanorna “försvann”, skyltningen var obefintlig och jag fick korsa E4:an flera gånger (broar eller tunnlar).

Det mest fantastiska var att det egentligen inte tog så lång tid (bara 45 min längre tid än att åka kommunalt). Tyvärr har jag en härlig men tung cykel och får ont i knäna efter 3 mil. Men tanken är att jag ska cykla en dag i veckan i höst. Cyklar jag till jobbet på tisdag kan jag cykla tillbaka på säg torsdag. Imorgon ska jag i alla fall köpa en cykelväska

T G
Gäst

Väldigt OT men…Lycka till!

Johannes Westlund
Gäst

Jag har nog aldrig haft problemet, men heller aldrig försökt. Men när jag tänker efter har jag ingen aning om hur jag skulle göra. Jag åkte E45 Göteborg Karlstad och någonstans där ute efter Angeredsbron dök det upp nån fin skylt om att man skulle släpa cykeln för sin egen säkerhet. Om jag förstod saken rätt gällde det ett vägarbete på flera mil. Jag vet inte hur det ser ut med cykelvägsalternativ där, men släpa cykeln flera mil… Bara tanken var komisk. Vem kommer på idén? I alla fall så är ju de vägar jag använt ut ur Göteborg motorvägar, och då har jag tagit bilen. Det känns som att det blir alltmer så att den anslutning som är mellan städer är motortrafikleder av olika typer. Att cykla mellan städer verkar helt enkelt inte finnas på kartan för de som planerar. Å andra sidan så är det inte ett common usecase. Det är väldigt få som cyklar mellan städer och jag tror helt klart att det var få även innan man byggde väldigt stora motorvägsleder som exits.

Erik
Gäst

Jag håller med. I Stockholm får man ju försöka följa de röda och gröna cykelledskyltarna (Sverigeleden, Mälarleden, Ostkustleden eller vad de heter). Jag har provat att följa dessa både norrut och söderut, men skyltningen är bristfällig på flera ställen. Någon/några (kanske någon cykelklubb?) borde ges i uppdrag (Av vem? Stockholms stad? Cykelfrämjandet? Ingen aning) att inventera dessa leder och markera var skyltningen är bristfällig/felaktig och bör förbättras/förändras (viktigt är att testa lederna från båda hållen).

Cynisk cyklist
Gäst

Om de inte har gjort ngt drastiskt de senaste 20 åren: Sverigeleden går i kringelikrokar, gärna förbi gamla kyrkor och andra sevärdheter så att cykla t.ex Uppsala Stockholm på den blir *mycket* längre och den lämpar sig inte på alla ställen för framfart i högre hastigheter. Dessutom har jag ett minne av att den där man behövde det bäst inte alltid var tydligt skyltat.

Å andra sidan sidan gick den där man får cykla: jag har sett en Järva cykelledsskylt på samma stolpe som Påbjuden gångbana …

Per T Eriksson
Gäst

Det är Svenska Cykelsällskapet som ansvarar för Sverigeleden och Mälardalsleden. http://www.svenska-cykelsallskapet.se/page8.html
Cykelfrämjandet ansvarar för Cykelspåret. http://www.cykelframjandet.nu/cykelframjandet/cykelsparet-langs-ostkusten/

Martin Lundgren
Gäst

Håller nog med, det stora problemet är ju absolut skyltningen, i bästa fall får man ju veta när man lämnar en stadsgräns att detta är en vettig väg till orten X. I det läget har man förmodligen genom uteslutningsmetoden fattat att man är på rätt väg. Men det finns också exempel på ställen där det nästan är hopplöst svårt/farligt att passera eftersom ingen skapat en rimlig cykellösning.

wpDiscuz