Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Brittiska taxibolaget Addison Lee gör sina förare cyklistmedvetna

Publicerad den 19 juli, 201224 januari, 2022

Det brittiska taxibolaget Addison Lee har hållt sin första kurs för sina förare, med målet att öka medvetenheten om cyklisternas utsatta plats i trafiken. Tjugo förare fick under två dagar lära sig att dela med sig av vägytan:

They particularly noted the importance of riding where drivers can see them which may look as if the rider is blocking but in fact the rider is helping drivers see them. They also understood that people on bikes sometimes ride out of cycle lanes because the lanes are not always in the best place.

Tjugo glada taxiförare på hoj. Foto: sk8dancer/Flickr med tillstånd.

Kursen hade tagits fram speciellt för dem av Cycle Training UK och målet är att nå även bortom de tjugo förare som deltog under helgen:

We are also currently working with Cycle Training UK to produce a series of videos for our web-based driver training site to capture some of the main learnings from the course.

Bakgrunden till initativet är ett uttalande som ägaren till Addison Lee, John Griffin, gjorde i april i år. Han anklagade då cyklister för att vara vettlösa amatörer som utan att betala ett öre i skatt utnyttjar en väg som inte är deras:

The rest of us occupying this roadspace have had to undergo extensive training. We are sitting inside a protected space with impact bars and air bags and paying extortionate amounts of taxes on our vehicle purchase, parking, servicing, insurance and road tax.

It is time for us to say to cyclists ‘You want to join our gang, get trained and pay up’.

Problemet var bara att det inte funnits något vägskatt i Storbritannien sedan 1937. Den bilskatt bilisterna betalar baseras istället på hur mycket koldioxid de släpper ut.
Det ledde såklart till en motreaktion, bland annat på den ironiskt döpta sajten Ipayroadtax.com.
Istället för att backa, valde Griffin istället att skicka ut ett brev till alla sina förare. I det instruerade han dem att börja använda bussfilerna för att ta sig fram. Förutom bussar är det bara cyklister och de statliga ”Black Cab”-bilarna som får köra i bussfilen.

Minicabs can not legally use the bus lanes and, although a testament to the poor standard of provision for cyclists in London, this is one place where a cyclist can get some respite from the often mind-bogglingly awful driving seen from many Addison Lee drivers.

Black Cab Foto:Patrick Mayon/Flickr CC BY-NC-ND 2.0

Cyklisterna kände sig än mer jagade. Nätkampanjandet ledde till att 23 april utsågs till ”Bojkotta Addison Lee”-dagen. Såklart med en egen hashtagg på Twitter också:  #boycottaddisonlee.
Samtidigt kom lagen ikapp och Transport for London polisanmälde brevet och Addison Lee beordrades snabbt att upphöra med att uppmana sina förare till lagbrott.
Slutet gott allting gott? Nej, det är fortfarande många som hävdar att cykelkursen bara är ett pr-trick från företagets cyklande PR-chef, Alistair Laycock. Han uttalade sig så här:

In retrospect he agrees it was a mistake for Add Lib, the Addison Lee corporate magazine, to poke the cyclists’ hornet nest when the real beef was with black cab taxi driver access into London’s bus lanes.

“The offer of putting drivers through cycle training is genuine. We contacted David Dansky last week to start the ball rolling.”

Möjligen är det smart PR-arbete som ligger bakom ”Bicycle Awareness”-utbildningen. Men spelar det någon roll? Det visar på makten hos nätaktiva cyklister och det innebär att flera taxiförare får lära sig hur det är att vara cyklist i innerstadstrafik. Några av dem fick sina första upplevelser på cykel någonsin.
När tar Stockholms taxibolag efter? Taxi Stockholm och Taxi Kurir, som båda gärna parkerar i cykelfält och är rätt dåliga på att använda blinkers? Taxi 020?

Läs mer på Ipayroadtax.com, BBC, BBC, The Guardian, Road.cc

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}