Tre planerade cykelgarage blev bara ett

| 8 kommentarer

Via Radio Stockholm och deras cykelvecka nås vi av nyheten att kommunen stoppat byggandet av två cykelgarage. Det var inte vilka garage som helst heller, utan strategiska cykelparkeringar placerade vid centrala knutpunkter för pendlarbyten, Södra Station, T-Centralen och Odenplan som skulle byggas inom ramen för den nya Citybanan.
Men så tycks det inte bli. Bara Odenplans garage är kvar:

– Den slant som vi hade avsatt för cykelparkeringar verkar helt att gå åt till Odenplans cykelparkering. Vi har blivit ombedda att prioritera arbetet just med Odenplan. Och med tanke på svårigheten att hitta lokaliseringar för garage i cityområdet så var det ytterligare ett argument,  säger Per-Åke Tjärnberg, trafikplanerare vid Trafikkontoret i Stockholms stad.

Så i praktiken klarade de inte av att göra en budget och valde att prioritera bort cyklisterna. Cykelstad i Köpenhamns och Amsterdams klass pratar de om, just nu är vi slagna av Malmö.

Stockholm har en lång väg att gå. Eller cykla.

Läs mer hos Radio Stockholm här och här (med en debatt mellan trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) och oppositionens Daniel Helldén (mp))

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Comments on "Tre planerade cykelgarage blev bara ett"

Notify of
avatar
trackback

[…] Vi skrev ju häromdagen om att Trafikkontoret bränt alla pengarna som skulle bli tre cykelgarage på ett ställe. Men nu verkar de styrande politikerna ha en annan åsikt. […]

trackback

[…] Ni som följt Cyklistbloggen kanske minns hur trafikplanerare Per-Åke Tjärnberg berättade att den ”slant” de fått hade gått till cykelgaraget på Odenplan (läs mer i ”Tre planerade garage blev bara ett”). […]

Hans
Guest

Men Johannes om cykelmiljarden hade funnits så hade man ju lätt kunnat ta pengar därifrån för att finansiera garagen.

Johannes Westlund
Guest

Det är helt sant, men man ska inte blanda ihop pengar sådär, då blir det bara rörigt. Om man beslutar att satsningen på citybanan ska inkludera parkeringsplatser för cykel så ska pengarna tas därifrån. Cykelmiljarden är väl i stort sett vikt åt att bygga gångbanor (som man får cykla på om man flaneringscyklar i gångfart enl polisen) om jag förstått det hela rätt? Ja och så lite färg på väg och trottoar också, så kallade “cykelbanor” och “cykelfält”. Jag har inte tillräcklig koll för att uttala mig egentligen men inte inkluderar man väl parkeringshus i budgeten för bilvägssatsningar? Dessa får väl separata bidrag? Här tycker jag i alla fall att det är tydligt att garagen hör till citybanan och därför bör finansieras av det projektet. Men man kanske i ett senare steg kan projektera för att göra något liknande med cykelmiljarden, om det är vad man tänkt sig för de pengarna.

JakobStar
Guest

Som vanligt när borgarna i Stockholm uttalar sig, det har inget med verkligheten att göra.

Någon som kommer ihåg “jobbgarantin” innan valet där jobb skulle garanteras inom tre månader eller vad det nu var.

Pierre Andersson
Guest

Men va f… Ett cykelgarage vid centralen skulle göra det möjligt för otroligt många fler att kunna cykla sista biten till jobbet. Själv jobbar jag på Stora Essingen och tågpendlar in till centralen. Skulle älska en lösning som gjorde det möjligt för mig att cykla ut till Essingen – men det faller just på parkering/förvaring… Gah.

Vill cykla
Guest

Tycker det är konstigt, knappt har beskedet om cykelmiljarden kommit, skrevs om den i DN i går igen och nu finns det inga pengar! Till vilka projekt har miljarden försvunnit till?
Kanske dags för Per Ankersjö att styra verksamheten lite så att det faktiskt händer lite!

Johannes Westlund
Guest

Fast man bör väl hålla isär äpplen och päron. Citybanan och cykelmiljarden är inte samma pengapott (hoppas jag). I alla fall är det ynkligt att man sänker ambitionerna. Föreställ er att man bygger någonting och skippar bilparkeringen… Eller vänta… Det är ju olagligt.

wpDiscuz