En ghostbike till Göteborg

| 10 kommentarer

Fredagen den 13 april 2012 blev verkligen en otursdag med råge för åtminstone en familj i Göteborg. En kvinna dog när hon cyklade på Övre Husargatan, en gata där jag gått många gånger eftersom jag har släkt som bor precis i närheten. Kvinnan blev påkörd av en lastbil, även där en olyckstyp vi sett förut.

Olyckan skedde inte vid en normal trafiksituation, utan vid ett vägarbete. Det är ingen ursäkt, men tyvärr symptomatiskt för hur kommuner i Sverige prioriterar sina olika trafikanter. Först kommer självklart bilisterna. Sedan kommer fotgängarna, med exempelvis temporära övergångsställen som raskt målas upp. Sist kommer cyklisterna. Vi har sett det i Stockholm precis – vid gasarbetet på Götgatan kom det upp skyltar för cyklister, men först efter ett par dagar. Det är fortfarande samma yrvakna, “visst ja, cyklisterna också” som vi sett förut.

Ghostbike från Slussen, Stockholm. Oktober 2011.

Det är den här yrvakna mentaliteten som måste bort från kommunerna och från trafikplanerarna. Cyklisterna måste få samma prioritet som övriga trafikslag, och det är extra viktigt när normala vägar rubbas – som vid vägarbeten. När det saknas tydlig hänvisning vid exempelvis vägarbeten blir situationen snabbt farlig, man vet inte vart man ska ta vägen och blir osäker – egentligen helt i onödan. Ett vägarbete planeras veckor i förväg. Det måste finnas tid att tänka på alla trafikslag, men det görs fortfarande inte.

Jag lider med den drabbade familjen i Göetborg. Jag hoppas verkligen det inte krävs fler ghostbikes för att våra kommuner ska agera.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

10 Comments on "En ghostbike till Göteborg"

Notify of
avatar
trackback

[…] vem kan glömma kvinnan som dödades fredagen den 13 april 2012 på Övre Husargatan, just i en […]

trackback

[…] har skrivit mycket om detta ämne, bl.a. om dödsolyckan i Stockholm 2011 och i Göteborg 2012. Se även ”relaterade inlägg” i dessa […]

trackback

[…] grej jag skulle vilja ha extra hjälp med är att lägga ut Ghostbikesplatser, till exempel platsen där en cyklist dödades i Göteborg i april. Jag har lagt in en Ghostbike vid Slussen som […]

Cykelpendlare
Guest

Jag cyklar nästan aldrig där men trafiksituationen måste bli
bättre med en gång. Det har sket två cykelolyckor på en
vecka, för att gatan byggs om.
Man kanske skall leda bort bilarna till någon annan gata?

Rolf Broberg
Guest

På Södra vägen i Göteborg har cykelbanan beslagtagits för biltrafik i samband med en 18 månaders ombyggnad. Om normala vägmarkeringar hade använts istället för mängder av tillfälliga och skrymmande vägmärkespjäser, skulle cyklarna ha haft kvar sin bana. Cykeloffret ter sig alltså helt onödigt, se http://trafikistan.se/beslagtagen-cykelbana .

trackback

[…] uttryckte nyss i ”En ghostbike till Göteborg”  inga höga tankar om svenska kommuners prioritering av cyklister vid vägarbeten. Vi får […]

Joakim Haglund
Guest

Fy fan vad trist. Övre husargatan är ett klockrent exempel på en stadsväg. De måste bort bara. Vi kan inte har gator som får bilisterna att tro att de kör på en motorled. Redan när jag pluggade till arkitekt på chalmers gjorde vi ett projekt om hur gatan skulle kunna byggas om. Naturligtvis har inget hänt. Trist.

Erik Sandblom
Guest

Gatan byggs nu om så att det blir ett körfält per riktning för bilister, en bussfil per riktning, en cykelbana per riktning samt trottoarer. Några av korsningarna får rondeller istället för trafikljus. Se goteborg.se

Joakim Haglund
Guest

Inser att jag inte har hängt med i Göteborgs planer och ursäktar mig för att jag uttryckte mig spydigt om att inget händer på Övre Husargatan. Det låter ju som om det genomförs utmärkta åtgärder.

Johan Andersson
Guest

Alltid lika trist när någon förolyckas i trafiken.

wpDiscuz