Debatt: Så blir Stockholm en bättre cykelstad

| 2 kommentarer

I dagens ETC Stockholm har vi skrivit en debattartikel om vad som skulle kunna göra Stockholm till en bättre cykelstad. Det handlar om bättre infrastruktur från grunden, bättre cykelparkeringar etc. (SIC!).

Håller du med? Läs och kommentera inlägget hos ETC Stockholm. (du får självklart kommentera här med).

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

2 Comments on "Debatt: Så blir Stockholm en bättre cykelstad"

Notify of
avatar
Erik Sandblom
Guest

Bra skrivet! Men hur är det med dubbelriktade cykelbanor egentligen? Vanligaste krocken sägs vara högersväng (alltså att högersvängande lastbilsförare mejar ner cyklist), och där kvittar det med enkelriktad eller dubbelriktad. Eller dubbelriktade cykelbanor vara en förklaring till att folk säger “cyklisten kom från ingenstans”?
 

Jag retar mig på att cykelbanorna gör en liten krumelur när man korsar motortrafik, för att de fartgalna (dvs beskedliga 25 km/h) cyklisterna ska sakta ner. Varje sån extrasväng är som en liten uppförsbacke. Förekommer mest i förorter och rondeller.

Johannes Westlund
Guest
Rondeller är alltid ett förbaskat härke oavsett hur man gör tycker jag. Fast man har lyckats bra på ett ställe i Göteborg precis vid Heden. Men hela den principen bygger på att cykeltrafiken från heden går vinkelrätt in och sedan fortsätter i mitten av en väg med körfälten separerade med en mittengrej. I det fallet har man valt att dra cykelbanan rakt över rondellen istället för runt. En annan relevant faktor är att vägen som sådan har relativt låg belastning och relativt låg fart. Rondeller må vara bekvämt att slänga in för biltrafik men det är en helt värdelös lösning för cykeltrafik. Jag tycker det generellt sett är otrevligt att cykla i rondeller där cykelbana saknas och ofta hamnar cykelbanan på ett sådant sätt att alla rondellens avfarter inte går att nå vilket inte sällan medför att man måste cykla en lång omväg för att kunna komma till ens slutdestination eller bete sig helt regelvidrigt.  Men det mest fantastiska måste väl ändå vara cykelfällorna som sätts upp ibland, de där staketkonstruktionerna där man måste utföra ett par tre 90-180 graders vändningar på en femöring? Jag har bara personligen råkat ut för det i samband med obevakade järnvägskorsningar, och där kan… Read more »
wpDiscuz