Götgatans helvetesrace

| 9 kommentarer

Sedan jag börjat lämna på nytt dagis har jag fått det tveksamma nöjet att ha Götgatan som väg till jobbet. Det måste vara Stockholms sämsta cykelväg. Eller åtminstone på topp-5 listan. Visst, det finns cykelbanan som börjar mitt i vägen vid Centralen, men där vet man i varje fall om att det är livsfarligt. Götgatan ger sken av att vara separerad cykelbana hela vägen. Problemet är att den snirklar sig värre än en landsväg från tidigt 50-tal. Det går upp och ner för trottoaren och ibland rätt ut i vägen. I en korsning går den dessutom i det närmaste diagonalt över till trottoaren på andra sidan. Och den är smal, stundtals rejält smal – vilket är extra problematiskt eftersom Götgatan är ett huvudstråk för cyklister på väg in i stan, med 8-9000 cyklister per dygn.

Än så går det ut i vägen, än upp på trottoaren…

 

…än ut mitt i vägen igen.

 

Jämför Götgatans slalomtävling med Strandvägens spikrakt dragna dubbelfiliga autostrada och det blir glasklart att Götgatans cykelväg är ett klockrent exempel på en cykelbana som helt enkelt placerats där det fanns ledig yta som inte inverkade på bilvägen. Strunt samma om man måste måla sig runt träd, planteringar, busskurer och rödljus.

Autostrada

 

Och korsningen Ringvägen-Götgatan, är det någon som begriper den?


Visst, ska man bara rakt över är den självklar, men ska man svänga höger är den livsfarlig (inga riktiga cykelboxar här) och ska man vänster finns det något slags minimala fickor, fickor som så klart inte ligger i anslutning till den bana varifrån man kommer:

Idén tycks vara att de som kommer över ska snedda ut och ställa sig i fickan när de ska vänstersvänga. För att sedan snedda ut igen för att komma in i nästa cykelfält och köra rakt (och samtidigt försöka hinna före stressade högersvängande bilar). Det gäller dessutom att inte vara mer än en i taget som utnyttjar den eftersom den är yttepyttig liten. Jag fattar inte hur den tänkte som kom på dem.

Senaste gången det gjordes något planerande av Götgatscykelbanor var vad jag har hittat 2006. Det är dags att göra om det från början.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

9 Comments on "Götgatans helvetesrace"

Notify of
avatar
trackback

[…] Götgatsplanerna är inget nya, det var något vi skrev om i oktober förra året, men det är en otroligt välkommen förändring av gatan. Götgatan är ett stort pendlingsstråk för cyklister och har länge varit en vagel i cykelnätets öga. […]

trackback

[…] Länkarna ledde mig också vidare till Pilotplats Cykels nystartade, nåja, blogg där bland annat omgörningen av Götgatan presenterades lite mer utförligt. Nytt för mig var att det är så otroligt många fler cyklister som använder Götgatan under rusningstrafik än bilister. Under den mest trafikerade timmen passerar upp mot 900 cyklar, mot 600 bilar. Trots det har alltså cyklisterna tryckts upp på den där smala slalombanan de kallar cykelväg. […]

trackback

[…] Länkarna ledde mig också vidare till Pilotplats Cykels nystartade, nåja, blogg där blans annat omgörningen av Götgatan presenterades lite mer utförligt. Nytt för mig var att det är så otroligt många fler cyklister som använder Götgatan under rusningstrafik än bilister. Under den mest trafikerade timmen passerar upp mot 900 cyklar, mot 600 bilar. Trots det har alltså cyklisterna tryckts upp på den där smala slalombanan de kallar cykelväg. […]

trackback

[…] snirklar sig inte runt träd, planteringar, trafikljus och fläkttrummor utan går precis som bilvägen så rakt som […]

trackback

[…] som tillfällig busshållplats.  Eller går i slalom runt parkeringsplatser, rödljus och trottoarer. Det är sammanfattningsvis en extremt […]

trackback

[…] tvinga – får eleven sitt jobb gjort är det bra[1]: http://blog.squeeee.se/?p=1201 [2]: https://www.cyklistbloggen.se/2011/10/gotgatans-helvetesrace/ [3]: http://www.swebus.se/Kundsupport/Fragor–svar/Infor-resan/ […]

trackback

[…] jättemycket. Personligen är jag förvånad över att Götgatan är så fritt från olyckor, som den är utformad. 23 låter i underkant och jag förmodar att det är ett stort mörkertal av lättare olyckor som […]

trackback

[…] Då måste parkeringsplatser ryka till förmån för raka cykelfält som inte, liksom Götgatans, slingrar sig runt hindren bäst det gick att måla. Då kan trafikplanerarna inte nöja sig med att ”vi har målat […]

Arne B
Guest

Götgatan, precis som Hornsgatan och Sveavägen lider alla av ett stort problem; de är samtidigt genomfartsvägar och parkeringsplatser. Prioriteringen är helt fel, sätt trafikerande fordons utrymme framför de stillastående. Parkerade bilar som tar upp stora delar av vägbanans bredd, helt galet. Här finns plats för en bred, genomtänkt och säker cykelbana utan att stjäla utrymme från bilarnas körbana. Götgatan är nog innerstans mest cykelovänliga stråk.

wpDiscuz