143 miljoner per år till cykling

| 13 kommentarer

Den styrande majoriteten i Stockholm vill satsa en miljard fördelat på sju år till cykling i budgetförslaget för 2012. Så här skriver de:

Fler cykelstråk ska byggas och de befintliga förbättras. Stockholm ska knytas samman med grannkommuner genom sammankopplade cykelvägar. I planeringen av nya områden ska hänsyn tas till cykelparkeringar. System med lånecyklar ska byggas ut.

Utan att ha något att jämföra med så låter det som rätt mycket pengar. Å andra sidan beslöt kommunen i mars i år att de skulle bygga parkeringsgarage för bilar för 2,5 miljarder.

Vidare skriver de:

En viktig säkerhetsaspekt för cyklingen i Stockholm är att förbättra sopning och snöröjning av cykelbanor och detta ska beaktas i entreprenadupphandlingar

Eftersom det lyfts fram så förmodar jag att det inte nämnts hittills i upphandlingarna av snöröjning. Så det är väl på tiden att 2012 blir första året som entrenprenörerna får krav på sig att snöröja cykelbanor. Eller i varje fall “förbättra” röjningen.

Samtidigt inordnas ett “Cykeldirektorat” som enligt stadsmiljöborgarådet Per Ankersjö ska vara:

En cykelstrategisk funktion direkt under kommunstyrelsen inrättas. Funktionen ska leda stadens cykelarbete. En tydlig signal om att cykling ska prioriteras framöver.

Budgeten kommer debatteras och spikas 16 och 17 november.

SvD skriver och Cykelsmart

EDIT: Och DN.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

13 Comments on "143 miljoner per år till cykling"

Notify of
avatar
trackback

[…] Ursäkta? Vi har pratat offensiva satsningar på cykling i kommunen sedan 2010. Det är fem år – en rejäl startsträcka kan vi tycka. Och den styrande majoriteten som Centern var en del av marknadsförde under stort ståhej ”Cykelmiljarden” redan hösten 2011. […]

trackback

[…] sedan länge pratats mycket cykling, utan att det blir något av det hela. (Läs också: 143 miljoner per år till cykling eller Krister Isakssons Statens havererade […]

trackback

[…] om den, allt mer skeptiska. Dels verkar de inte hinna göra av med pengarna – från början skulle de ha lagt 143 miljoner per år, dels innebar en del satsningar vi hittade faktiskt försämring av hur det såg ut innan. Ibland […]

trackback

[…] Det nya styret i Stockholms Stadshus säger i en intervju i Stockholms Fria Tidning att de vill satsa 250 miljoner per år på cykling, att jämföra med Alliansens 143. […]

trackback

[…] Precis. Och det är bra att den polletten nu fallit ner, så här nästan tre år efter vi först hörde talas om ”cykelmiljarden”, och bara månader innan nästa […]

trackback

[…] 2011 hörde vi för första gång talas om ”Cykelmiljarden”, när Stadshuset presenterade budgeten inför 2012. Det har visat sig vara ett vinnande koncept – ”en miljard” låter fantastiskt mycket och ”Cykelmiljarden” ger bilden av en oerhört ambitiös satsning. Den är oerhört enkel att kommunicera och är tacksam att smälla in i rubriker och artiklar. Media älskade den. Vi gillade det också till en början. En miljard liksom! […]

trackback

[…] att inrätta en cykeljour. Från början var ambitionsnivån hög, då handlade det om ett ”cykeldirektorat” enligt förebild tagen från Köpenhamn, en idé som lanserades samtidigt med begreppet […]

trackback

[…] om inrättandet av den ”cykelstrategiska” funktion som de styrande i Stadshuset pratade om redan 2011, då under beteckningen ett ”Cykeldirektorat”. Ambitionsnivån har minskat en del sedan […]

trackback

[…] sa som vi brukar: cyklisterna måste få ta plats på bilisternas bekostnad, cykelmiljarden (eller 143 miljoner per år fram till 2018) är bra på pappret, men det är val om två år och vad händer då, samt att man måste separera […]

trackback

[…] var tänkt att Stockholm skulle få en ny cykelplan under hösten. Den gamla är från 2006 och med 143 fräscha miljoner per år finns det mycket som behöver budgeteras och planeras. Men nu blir det alltså inget under hösten. […]

trackback

[…] i artikeln att det skulle kosta ungefär 1,5 miljarder att göra klart Cykelplan 2006. Det sätter cykelmiljarden i lite perspektiv, åtminstone för mig. I samma artikel kallar också trafikborgarrådet Ulla […]

trackback

[…] Cykelbloggen, SvD, Cykelsmart och Cykelsmart igen. DN är inte med eftersom de inte tyckte cykelbudgeten var viktigare än en enda mening. […]

Micke
Guest

Det vore väl trevligt om några av miljonerna går till att patrullera cykelvägarna så att bilister, åkare och byggfirmor låter bli att parkera fordon och annat skrymmande mit på vår väg.

wpDiscuz