Rätt och fel för cykel 2

| 12 kommentarer

En annan grej som jag undrat är hur viktig målningen i cykelbanan är. Jag har alltid tolkade det som att en cykelbana med en enda rättvänd cykel betyder att jag cyklar i rätt riktning i en bana med ett körfält. Två målade cyklar betyder två körfält, ett i vardera färdriktning. Och kommer man på en cykelbana och ser upp-och-nervända cyklar så kör man mot enkelriktat. Det för oss in på :

Dubbelriktade respektive enkelriktade banor?

1A. Får man cykla i bägge riktningar i både enkelmålade och dubbelmålade banor?

Enkelriktat?

Inte cykelbana alls, utan vägren har vi lärt oss!

I Cykeln i staden står att en cykelbana i grunden är dubbelriktad. Symbolerna anger lämplig färdriktning men gör ingen juridisk skillnad. Det lämpliga är dock oftast att cykla till höger i färdriktningen oavsett cykelbana eller ej.

Det spelar med andra ord ingen roll vad som är målat i vägen, att det ibland är dubbla cyklar, ibland enkla och att de målas åt ett håll har bara en rådgivande roll.

1B. Om cykelbana finns på bägge sidor av vägen, är det valfritt vilken man ska cykla på eller gäller att man ska cykla som bilarna, på höger sida?

Generellt gäller att man ska cykla till höger när det finns cykelbanor på båda sidor. Det kan dock vara skyltat eller målat med annan information.

1C. Om enkelmålad cykelbana finns på ena sidan vägen, men ingen cykelbana finns på andra – ska alla cyklister då ändå cykla i den enkelmålade cykelbanan?

Nej, se svar på 1A.

Det här svaret blir jag inte riktigt klok på. I 1A fick jag svaret att cykelbanor “i grunden” är dubbelriktade och att målningen inte har någon juridisk betydelse. Men att det är “lämpligt” att cykla på höger sida.

Det betyder att man ska hålla till höger oavsett om det saknas cykelbana just där, även om det finns en på vänster sida. Trots att cykelbanan alltså juridiskt är dubbelriktad. Frågan är då vad som händer om det sker en olycka. Och varför juridiken inte följer vad som är ”lämpligt”.

Man kan alltså sammanfatta med att rent juridiskt får man cykla som man vill, men att staden försöker så gott det går täcka upp luckorna med egna råd.

EDIT (Jan 2015): Men cykelfält däremot är som vilka filer som helst. Där får man alltså inte cykla i fel riktning.

Nästa post: Hur kör man bäst om en buss som står på en hållplats utan egen väntplats.

Jaha, vars ska jag ta vägen nu?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

12 Comments on "Rätt och fel för cykel 2"

Notify of
avatar
trackback

[…] av de första frågor vi tog upp när vi började Cyklistbloggen för fem år sedan (Läs också: Rätt och fel för cykel 2): ”Får man cykla i bägge riktningar i både enkelmålade och dubbelmålade […]

jonjogensjo
Guest

Ärt det skillnad på separerad cykelbana och cykelbana som ligger på samma asfalt som bilvägen, med heldragen linje? Ex kan jag cykla åt alla håll på cykelbanan bredvid bilväg även när det är “samma asfalt” men heldraget? Blir det skillnad med streckad avskiljning för “cykelfält”? ?? ?

Christian Gillinger
Guest

Ligger det i samma asfalt som bilvägen och har heldraget så har jag fått det förklarat för mig att det inte är cykelbana utan vägren. Och där gäller vägrensreglerna.

Streckad cykelfält är samma sak som vilket körfält som helst så där gäller samma regler som för övrig trafik.

trackback

[…] under den gemensamma taggen ”Trafikskola”. Där kan man till exempel läsa från 2011, om målningen i cykelbanan bestämmer i vilken riktning man får cykla, om dubbdäcksförbudet på vissa gator i Stockholm också gäller för cyklister och om det är […]

trackback

[…] månad sen, men nu följer jag upp mina inlägg med svar från kommunen om cykelregler (läs post 1 och 2). Det här är en mer specifik situation än de tidigare två, en busshållplats vid […]

trackback

[…] skrev förresten om enkelriktade cykelbanor redan […]

Dmitri F.
Guest

Det är rätt intressant att de skriver “Nej, se svar på 1A.”, rättsfallet med han (Anders i Lund) som blev påkörd av en bil handlade just om att han inte cyklade i cykelbanan som gick på andra sidan vägen!

Cyklisten blev fälld för att han cyklade i körbanan…

Nu var detta inte i Stockholm, men det är ju rätt sjukt att det nonchalleras med lagen från stadens sida på det sättet.

http://www.sydsvenskan.se/lund/pakord-cyklist-domdes—bilist-friad/

Anders Norén
Guest

Andreas Grass i Lund blev påkörd på en sträcka där det finns cykelbanor på båda sidorna av gatan. I Lund finns det alltid, med några få undantag, cykelbanor på båda sidorna av gatan. Några cykelbanor är uttalat enkelriktade (skyltade med “Infart förbjuden”), några är uttalat dubbelriktade (skyltade med tilläggstavlan som anger dubbelriktad cykeltrafik) men vad beträffar målning och vägvisning är den alltid utförd så att ett enkelriktat beteende uppmuntras.

Dmitri F.
Guest

Yes du har helt rätt, jag kommit ihåg fel, läste artikeln för länge sedan 😉

Tack för rättelsen.

Speldosa
Guest

Det här är ju heltokigt.

trackback

[…] vem som skall lämnas företräde och även andra svårbegripliga situationer som man kan läsa om i denna cyklistblogg. Vi vet att cyklisters grönljus inte är mycket värt i många situationer. Jag såg denna hemska […]

wpDiscuz