Fler vintercyklister

| 6 kommentarer

Enligt SvD idag har antalet vintercyklande cyklister i Stockholm ökat med 130% sedan 2004. Det ska tydligen ha fått kommunen att lägga extra pengar på snöröjning av “gång- och cykelbanor”. Jättebra.

Men inte utan rejäla förbehåll. Så här säger Ted Ell, “avdelningschef för stadsmiljöavdelningen på trafikkontoret”:

–Men vi har begränsat utrymme och någonstans måste man lägga snön för att få framkomlighet på vägarna och då kan det blockera cykelfälten.

Vilket alltså lär oss att cykelbanor inte är “vägar”. Samtidigt som kommunen alltså försöker begränsa biltrafiken genom biltullar och dubbdäcksförbud på Hornsgatan  så gäller det att se till att den kommer fram så lätt som möjligt. Medan de bilister som väljer att cykla istället, uppmuntras att sluta:

–Vi kan inte städa bort en årstid. Snöar det tre decimeter en dag kanske man får ta till andra färdsätt, säger Ted Ell.

Tillbaks in i bilen alltså. Ett annat förslag hade varit att ploga bussfilerna och cykelbanorna och lägga snön man inte hinner ta bort i de övriga körfälten. Det är förmodligen mycket effektivare än både biltullar och dubbdäcksförbud.

– Det är först på nätterna när vägarna är helt fria som vi kan forsla bort all snö, säger han.

Jag har cyklat vintertid sedan 2004. Problemet är inte att snön ligger kvar någon dag i cykelbanan i väntan på att trafikkontoret ska hinna forsla bort den på natten. Problemet är att de inte skottas alls. Cykelbanor har sedan jag började cykla alltid använts som slutförvaring av snö. I vintras låg samma snövallar i veckovis, samtidigt som bilvägarna var helt torra och rena. Längs Skeppsbron var det ibland decimeterdjupt med ren snömodd, alltså slask som stänktes ut av bilarna. Det är som att cyklister ska vara jävligt tacksamma om det eventuellt skottas, som om det är en ynnest.

“Visst, vi kan skotta lite åt er, men kommer det snö, då hinner vi inte.”

Det sista citatet är hittepå. Men det är knappt. Det märkliga är att det är knappt två månader sedan Trafikkontoret tackade folk för att de cyklar.

Läs även andra bloggares åsikter om .

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

6 Kommentarer på "Fler vintercyklister"

Låt mig veta när
avatar
trackback

[…] är inte första gången kommunen försöker få det till att cyklisterna kommer med orimliga krav. För några år sedan lät det så här om snöröjning för […]

trackback

[…] är lite i samma linje som när Trafikkontoret för ett par år sedan sa det här om snöröjning för […]

trackback

[…] vintercyklandet i Stockholm ökat med 130 procent sedan 2004 dyker då osökt frågan upp: får man cykla med dubbdäck på gatorna där det är […]

Goran Carlssonabcd
Gäst

Jag vet inte hur det är i dag, har inte varit ute, men i går var cyklbanorna inte plogade. Men här har ju kommit massor med snö i Kalmar.

bani
Gäst

Jag håller helt med. I Uppsala har man börjat bygga ut cykelvägar, nästan uteslutande genom att göra bredare trottoarer med cykelfält. Detta innebär att det finns mängder med upp- och nedfarter för cykelfälten, så fort en väg (“bilväg”) korsar färdvägen. Skottas/plogas dessa? Nej. Och mot djupa, spåriga, frusna eller slaskiga snövallar var 50:e-100:e meter hjälper inga dubbdäck, faktiskt. Men vi kan ju inte hålla på och finlira med plogen, va.

Jag har slutat cykla på vintern nästan helt, jag blir för förbannad. Det är inte bra för hälsan det heller nämligen.

trackback

[…] bli bättre på, särskilt nu när fler väljer att cykla året om. Christian på Cyklistbloggen funderar kring detta utifrån artikeln på Svd.se. Men för individen? Inte särskilt mycket, egentligen. Klas Elm, […]

wpDiscuz