Trafikplanering 1

| 5 kommentarer

Jag skrev i ett tidigare inlägg att vi saknar kompetenta trafikplanerare i Sverige (eller tja, i Stockholm i varje fall). Jag tänkte exemplifiera i ett par poster vad jag menar med usel trafikplanering.

Exempel 1, Stockholm Central. Cykelbanan försvinner plötsligt efter ett övergångsställe (klicka för större bild):

Hokus, pokus! Borta!

 

Halshuggna höns hade kunnat planera bättre. Arkitekterna bakom den här Harry Potter-lösningen hoppades förmodligen att ingen skulle märka något bland alla övergångställen och allt… Men banan tar faktiskt inte slut där, den tar bara en liten paus ett femtiotal meter. Sen återkommer den – mitt i körbanan (klicka…ja ni fattar):

 

Inkommande cyklar, landa på bana två.

 

Gudbevars är den rödmålad, men det förändrar ju inte att cyklar sällan materialiserar sig från tomma luften mitt i körbanor. Det här är exempel på trafikplanering som egentligen inte är trafikplanering. De här två cykelbanedelarna svarar bara på frågan “Var i helvete ska vi bända in cykelbanor utan att faktiskt behöva ändra något?”. Jag förmodar att den frågan inleder alla cykelsatsningsprojekt i stan.

Det här är första inlägget i flera om usel trafikplanering.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

5 Comments on "Trafikplanering 1"

Notify of
avatar
trackback

[…] där cykelfältet mitt i vägen länge, ett av Cyklistbloggens första cdhinlägg handlade faktiskt om det redan 2010. Jag tycker fortfarande biltexten är rätt […]

trackback

[…] det där cykelfältet mitt i vägen länge, ett av Cyklistbloggens första inlägg handlade faktiskt om det redan 2010. Jag tycker fortfarande biltexten är rätt […]

trackback

[…] länge sen postade vi bilder på dåligt planerade cykelfält och cykelbanor i Stockholm (här och här tex […]

trackback

[…] 6 december 2011 | 0 Comments Jag har ju gnällt en del framfört berättigad kritik (1, 2, 3, 4) mot att Stockholms kommun aldrig planerar cykelfält och cykelvägar i innerstan, utan […]

trackback

[…] containerparkering, för poliskontroller och som parkeringsplats. Cykelbanor målas osynligt, börjar och slutar mitt i vägbanor, är för smala och det finns inget system i var de placeras annat än ”där det går att […]

wpDiscuz