Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?

| 7 kommentarer

Förra veckan dök de upp nya skyltar på Arsenalsgatan, en av Stockholms kanske meckigaste trafikplatser med fotgängare, tunnelbaneuppgång, otydliga cykelbanor och faktiskt också skyltat olika beroende på vilken riktning man kommer i.

Så här såg de ut:

13198621_1115751821809311_3256430702186134744_o

Den nya skylten påbjuder högersväng. Vilket betyder att fordon bara får svänga höger. Grejen är att det här är en plats där majoriteten av cyklisterna antingen ska svänga vänster – mot Gamla Stan – eller cykla rakt fram genom Kungsträdgården.

För cyklister som inte ska till höger så skulle alternativet vara att ta omvägen runt Hamngatan. Och ingen begrep riktigt varför.

Nu har vi fått svar från kommunen:

Del av Arsenalsgatan är tillfälligt gågata (= fordon får inte färdas snabbare än gånghastighet) på grund av ett vägarbete på anslutande Grevgränd. Motorfordon till och från Grevgränd måste därför åka via Arsenalsgatan. När dessa fordon skall ut från Grevgränd via Arsenalsgatan så får de inte svänga vänster på Kungsträdgårdsgatan p.g.a. kollektivkörfältet. Skylten med påbjuden högersväng är endast ett förtydligande till denna tillfälliga motorfordonstrafik – men den skall kompletteras med tilläggstavla ”Gäller ej cykel” snarast.

Eller om man vill vara elak ”Vi tänkte inte på att trafikskyltar gäller cyklister också”. Inte första gången, förmodligen inte sista. Och kanske ett löjligt påpekande, vem bryr sig om en skylt som förmodligen är fel ändå liksom?

Men frågan är om det verkligen är en inställning man vill ha bland förarna i fordonstrafiken…

 

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!