Saker om cykling som vi sett på internet

| 6 kommentarer

Det är lördag och vi går igenom veckans sociala-medierskörd – alltså cyklistrelaterat vi sett på Facebook, Twitter och Reddit. Mest.

Vi noterar att P1:s program Cykla har kommit med nytt avsnitt:

För den som vill höra hela serien eller ladda ner, gå till Cykla i P1.

I USA samlades cyklister till en protest mot att polisen bestämt sig för att införa nolltolerans mot cyklister som bryter mot lagen. Kan låta märkligt, men idén med den fredliga protesten var att alla cyklade och följde lagen till punkt och pricka genom att en och en köra igenom en korsning med stopplikt.

Effekten blev att trafiken tog tvärstopp eftersom alla, lagenligt, stannade en och en och inte körde förrän det var helt klart. Så här såg det ut:

Poängen var helt enkelt att lyfta fram att lagarna inte utformats för cykel utan för bil och att det kan bli rätt underliga effekter när de tillämpas. Normalt kör cyklisterna flera i klunga och alla stannar inte helt, då flyter trafiken snabbare. Om alla ska följa lagen, måste de köra en och en, varje cyklist måste stanna först och det ska vara helt klart i korsningen. Som synes tog det tid.

Läs mer hos SFWeekly (på engelska): ”This Is What Happened When Bicyclists Obeyed Traffic Laws Along The Wiggle Yesterday

Tidningen The Guardian som skriver otroligt mycket om cykling, lyfter i ett reportage upp hur nederländska Groningen blev en cykelstad:

Motorists woke up one mid-70s morning to find new one-way streets made direct crosstown journeys impossible by car. Forty years later Groningen boasts two-thirds of all trips made by bike … and the cleanest air of any big Dutch city.

I Groningen görs enligt the Guardian över 60% av alla resor till cykels, med nu ska det bli fler cyklister. Staden planerar att anpassa rödljusen till cyklister, bygga eluppvärmda cykelvägar och femtusen fler cykelparkeringsplatser ska läggas till de tiotusen (!) som redan finns, men är överfulla.

Läs mer hos The Guardian (på engelska).

I London kampanjar de just nu för att förbjuda lastbilstrafik i stan under rusningstrafiken:

Today’s Evening Standard front page on a rush hour lorry ban – the editorial also includes calls for direct vision…

Posted by London Cycling Campaign on Friday, July 31, 2015

Screen Shot 07-31-15 at 10.51 PM

Men alla tror inte det är en bra idé:

Andrew Gilligan, the Mayor’s London Cycling Commissioner, said: “There are many difficulties and practicalities with imposing a rush hour ban in a major city like London. What we don’t want to see is heavy goods vehicle activity simply dispersed to other times of the day – HGVs flooding into town once the rush hour is over won’t deliver benefits for cyclists or pedestrians.

“In September, we will be banning lorries and construction vehicles without certain safety equipment from entering London at all – at any time of the day or week.”

Läs mer The London Evening Standard (engelska): Why are HGV lorries so dangerous and how can the industry make London’s streets safer for cyclists? och Revealed: 1,000 cyclists injured and two killed in London hit-and-runs in last year alone och hos Road.cc: ”Petition to ban lorries from London’s streets during rush hour receives 2,500 signatures in first 10 hours”.

Moving on, vi har skrivit spaltmetrar om hur cyklister kör mot rött och att ett av skälen är att trafikljusen inte känner av cyklister. Samma sak gäller i USA och där har staden Redmond hjälpsamt publicerat den här videon: ”Hur du får grönt på hoj”. Det är lite fantastiskt hur mycket meck det är och hur positiva alla ändå är i videon, över den seger som är att också cyklisterna får det bilisterna får utan att tänka på det: grönt ljus.

Jag tror vi använder liknande teknik i Sverige, även om våra markeringar i vägen brukar vara diagonala streck. Vad vet jag, kanske funkar tricken här också.

och så har det är ju varit veckan då den här videon spridits viralt:

Trevlig helg alla! Vi påminner er som tänkte cykla i Stockholms city att det idag (lördag) är Pride med stora avspärrningar. Men ingen fara, enligt polisen kan man ta Norra Länken:

”Till skillnad från tidigare år finns numera Norra länken att tillgå för boende på Östermalm och Lidingö när de ska ta sig till och från stan”

Precis som vanligt finns information för dig som kör bil hos både polisen och arrangören. Som cyklist får man gissa – kanske går det, kanske inte. Vem vet (Läs mer om Stockholm som evenemangsstad).

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Peter Holmberg

    “In September, we will be banning lorries and construction vehicles without certain safety equipment from entering London at all – at any time of the day or week.”

    Det här har jag också tänkt på som den uppenbara lösningen på lastbilar-som-dödar-cyklister-problematiken. Istället för att skylla på offren (cyklisterna) som inte står där de syns, varför ställer man inte krav på lastbilar som ska färdas i trafiktäta områden (en innerstad) måste vara utformade på ett sånt sätt att man ser vad man har på sidorna om sig.

    • Anders Andersson

      Förbjuda är säkert inte särskilt svårt – men polisen måste ju isf kolla varenda lastbil och avgöra om den utrustning som finns är tillräcklig – många gränsfall där… Polisen klarar ju inte ens att kolla så flagranta saker som dubbelparkering, vrålande motorcyklar eller nattrafik med lastbilar, där det är sv/v.

      Som vanligt blir det väl isf de ordentliga företagen som installerar, medan tjuv-och-rackar-företagen skiter i det, och därmed kan leverera billigare – och eftersom folk älskar billigt och köper det utan att tänka på vem de stödjer…

      • Peter Holmberg

        Ja, eller så kan man använda en märkning på lastbilarna som typ bilprovningen eller annan besiktningsman får utfärda. Plus att man kan använda en högre straffskala om ett fordon som inte klarar de säkerhetskrav som är satta skadar någon. Typ, feta böter för ägaren av lastbilen utöver straffen för chauffören.

        Finns självklart massor som polisen inte kan kolla. Tror inte de mäter att alla cykelbromsar kan bromsa med 3m/s^2 heller. Men att inte införa något för att polisen kan få problem med att kolla det varje dag, varje timme är inte argument nog.

        • Anders Andersson

          Oj – nu blev det stort. En märkning får inte diskriminera lastbilar från andra EU-länder så då måste det till en EU-lagstiftning. Det går, men sådant tar i normalfallet 10-15 år om alla medlemsstater kan enas. Här tror jag inte de kan det. Lettland, Polen, Rumänien mfl med äldre lastbilar och dåligt med kapital för att extrautrusta kommer att bromsa.

          Och jo – huruvida det går att följa efterlevnaden är ett oerhört viktigt kriterium, som noggrannt ska utvärderas innan man ens utreder om en lagstiftning är den rätta metoden. Det är en grundprincip för all lagstiftning.

          • Anders Andersson

            Kort sagt – idén är välbehövlig, men svårgenomförbar i praktiken. Det man kan hoppas på är tvingande regler för nya lastbilar och som så sakteliga ersätter de gamla.

      • Gustaf

        Men det är inte svårt att göra rätt, jag har själv kört lastbilar av alla storlekar, det är bara förarna som är stressade och inte bryr sig, tyvärr. Men vad göra åt det?