Därför är det livsviktigt med uppmärkt dörrzon

| 9 kommentarer

Appropå att Solna drar cykelfält precis bredvid parkeringsplatser så har vi har skrivit en del om dörrning – alltså att få en dörr uppsmälld i ansiktet när man cyklar. Många tänker att det i huvudsak handlar om en olycka där man som cyklist får ont och sårad värdighet. Men det är inte nödvändigtvis själva dörrandet som är farligt.

hur-bred-är-en-cykelbana2

Utanför dörrzonen

Titta på den här videon från The Telegraph:

A London taxi driver captures the moment he almost ran over a cyclist who was trying to avoid a car door:(Video source: @AllLondonBoy)

Posted by The Telegraph on den 5 augusti 2015

EDIT: Eventuellt fungerar inte Facebooklänken ovan. Här är det på Youtube:

Det där är något jag tänker på nästan varje dag när jag cyklar hem längs Skeppsbron – där det råder 50 km/h och cykelfältet i princip helt saknar uppmärkta avgränsade dörrzoner.

Uppmärkta dörrzoner – det är dags att införa dem nu Stockholm. Överallt.

Ringvägen 2

Cykelfält i dörrzon på Ringvägen

 

Läs också: Cyklande skånsk skådespelare dog efter krock med bildörr

Fotnot: Gällande bötesbelopp för att öppna dörren oförsiktigt är 1200:-

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Micke

    Ska det verkligen behövas en markerad zon? Som cyklist borde man veta att dörrar kan slås upp ändå och hur långt den når beror på många faktorer, bl a hur illa bilisten parkerat (läs: hur långt ut i cykelbanan), hur lång dörren är och vinkeln den öppnas med.

    • Vilse i Västerort

      Markerad så till vida att man därmed inte lägger cykelbana/-fil mitt i dörrzonen – vilket oansvariga tjänstemän/entrepenörer plägar göra.

      Å andra sidan har vi de som parkerar på trottoaren (gångbanedelen) för att hämta sin pizza och därmed förvandlar den från början alltför smala cykelbanan till dörrzon (förarsidan), och cyklister får välja mellan dörrzon och kompakt rusningstrafik …

      • Micke

        Då är jag med. Jag fäste för stor vikt vid första illustrationen 🙂

    • Ms_Xx

      Problemet är väl 1. att ovana/ej insatta cyklister inte ens har tänkt på risken att bildörrar slängs upp i ansiktet på en när man cyklar och 2. att de som kör bil inte heller vet om/tänkt på risken med bildörrar, och därför blir irriterade/arga på idiotcyklisterna som cyklar mitt i vägen när det finns MASSOR av plats intill de parkerade bilarna…

  • GaryTheDuck

    Som vanligt ett bra inlägg, men en dörrzon är inte ett slags säkerhetsavstånd som ni får det att låta som, utan är var en öppnande dörr kan träffa en. Ett cykelfält kan därför inte ”ha” en dörrzon utan ligger antingen i en eller inte.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Door_zone

    • Richard

      Allt Solna behöver göra är att måla ytterligare en cykelfältslinje till vänster om den befintliga. Det nuvarande cykelfältet blir då en dörrzon 🙂