”Jag känner mig som en bilist”

| 26 kommentarer

Jag har ju varit pappaledig och knappt cyklat överhuvudtaget på nästan ett år. I morse cyklade jag därför för första gången som morgonpendlare på Götgatan.

My god.

Känslan av att starta från rödljuset vid Ringvägen och se den spikraka helt tomma och breda cykelbanan sträcka ut sig hela vägen till horisonten. Helt overkligt. På allvar. Det känns som att vara bilist.

Mitt nya videoprojekt6

Bara tio meter in på vägen kom nästa helt övernaturliga situation. En lastbil som stod och lastade. I lastzonen. Jag gråter nästan lite.

Götgatan lastbil

Dagens hjälte

Den är ju så bred. Jag är just nu Stockholms långsammaste cyklist, helt utan kondition. Men det spelar ingen roll, för det är bara att cykla om mig. Och det känns helt lugnt.

Mitt nya videoprojekt3

Flyg ni! Flyg som vinden!

Och halvvägs till Medis upptäcker jag gröna vågen-mätarna. Normalt sett får jag alltid stanna för minst tre rödljus på Götgatan. Inte den här morgonen. Den här morgonen seglar jag fram (även om jag är lite osäker på om nedräkningen gäller just det aktuella trafikljuset, nästa trafikljus eller alla trafikljus längs sträckan).

Götgatan nedräkning

40 sekunder kvar

Inte förrän vid Björns trädgård fastnar jag till slut vid ett rödljus och det var mest för att jag som sagt inte direkt är Oljade Blixten just nu.

Sista rutan

Ignorera cyklisterna, de är ju uppenbart ditphotoshoppade. Alla vet att cyklister inte stannar för rött

Gör alla cykelbanor i Stockholm så här. Seriöst. Permanentera, bygg riktiga avgränsningar mot trafiken, byt från brandgula linjer till vitt. Det här är underbart.

Här är hela härligheten som video:

Och läs mer:
Tummen upp för bredare cykefält (Södermalmsnytt)

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Så ska Stockholm locka till sig vardagscyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: One Man's Morning Commute in Stockholm - SBBIKELab()

  • Pingback: Stockholm, Sweden—One Man’s Morning Commute | Eco-Eloquence()

  • Franz

    De där nedräkningsskyltarna har jag inte sett några siffror på en enda gång trots att jag cyklar Götgatan söderut varje morgon. Är de just driftsatta, eller kommer man fel i sekvensen om man inte börjar med grönt vid Götgatsbacken utan svänger in från Folkungagatan?

    • E

      Samma här. Cyklar på götgatan varje dag olika timmar på dygnet – undviker dock rusningspeaken om jag kan. Har noterat siffrorna en gång (jag tittar hellre på trafikljus och övriga trafikanter), och då förstod jag inte exakt vad som menades. De är nästan lika mycket fail som stolpar i cykelbanan imho. Någon har beställt, någon har utfört, ingen har tänkt.

      • Franz

        De var inte på i morse södergående iallafall. Kollade lite extra den här gången.

  • Joakim Fors

    Så Sthlm har m.a.o. lyckats importera en liten stump ”Köpenhamn”.

  • Richard

    Minsann – såg jag inte en trottoarcyklare utanför Göta Lejon!

  • Emil Holt

    Det är verkligen skitbra! Kanon!
    Ända tills man pangbom kommer till Götgatsbacken och därefter korsningen vid Hornsgatan…

  • Erik Johansson

    Snyggt! Fast jag har gärna brandgula linjer runt cykelbanorna! Något som sticker ut

    • Problemet är ju att de ska användas för tillfälliga omledningar. Synd att inte följa en standard som faktiskt finns, när man annars ofta hittar på egna lösningar för cyklister.

  • Pingback: Samtidigt på Stadsgårdsleden… | Cyklistbloggen()

  • Torbjörn Albért

    Hurra! Vid en hastig blick så det ut som särskilda cykelbanor för att svänga höger vid rött!
    Cykelfältet blev smalare på slutet såg det ut som.
    Det varierar lite från separerad cykelbana till cykelfält, men man kan inte vinna alla segra med en gång. Stockholm är att gratulera! Förhoppningsvis ger det styrka och argument till liknande lösning (med bilar parkerade ”utanför”) på andra gator.

    • Den gamla cykelbanan gick bitvis utanför trafikljusen, dessa snuttar används numera för vänstersväng och högersväng.
      Vad gäller cykelfältet på slutet, ja det blir smalare. Försöket med Götgatan slutar vid Folkungagatan och därefter blir det skit igen som vanligt. 😉

  • eriksandblom

    Ja! Stor skillnad att cykla på en ordentlig cykelbana, jämfört med det vanliga smala, slingriga krafset!

  • Snyggt! Det är bara att gratulera.