Det gör ont när knoppar brister… (Götgatan)

| 49 kommentarer

Eller, alla är vi barn i början. Jag har cykelpendlat på Götgatan sedan 2010-2011 och aldrig varit med om att någon parkerat i cykelbanorna där. Ett av skälen är väl kanske att det har varit lite knepigt att komma upp för trottoarkanten och cykelbanan var rätt smal.

Men nu går det!

Götgatanlastbil Ulrika Lind

Foto: Ulrika Lind

Fotot är taget 19 juni, alltså två dagar efter invigningen. Det gick rätt fort. Den skarpsynte ser att det står ”Lastplats” i asfalten utanför cykelbanan.

Och det verkar bli en vanlig syn. Här är Arla midsommarafton:

Götgatanlastbil Fredrik Jönsson 2

Foto: Fredrik Jönsson

 

och igår:

Götgatanlastbil Fredrik Jönsson

Foto: Fredrik Jönsson

Än så länge går det hyggligt lätt att komma runt genom att cykla på gamla cykelbanan, alltså på trottoaren. Men när de börjar användas som det är tänkt, med uteserveringar, cykelparkeringar, bänkar och rabatter, så lär det bli svårare.

Vi väljer att tro att det här är inkörningsproblem. Gula test-cykelbanor är något nytt i Stockholm och det gör alltid lite ont när knoppar brister. Snart kommer cykelbanorna vara fria igen.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Björn

    Jag har cyklat Götgatan ungefär lika länge, och jag har _aldrig_ varit med om en enda helg när det _inte_ har stått (taxi-)bilar uppe i gamla cykelbanan. Men så cyklar jag ofta hem nattetid. Det kanske inte du gör?

    • Nej, jag cyklar i princip bara där tidiga mornar och kvällar. Då har taxibilar bara varit ett problem utanför Malmen, men där har de börjat med kontroller så där brukar det vara rent också.

  • Joakim Ekendahl

    Det är ju aldrig trevligt när en lastbil stänger av hela cykelbanan och det är lätt att tycka att chauffören parkerat respektlöst, vilket tyvärr ofta är sant. Dock ska man hålla i minnet att gods oftast är lastat på lastpallar och att det i princip är omöjligt för en chaufför dra en en pallyftare med en tung pall över en trottoarkant.
    Som lastbilen är parkerad i sista bilden går det att dra lastpallen från liften direkt upp på trottoaren. Skulle chauffören istället parkerat lastbilen i lastzonen som skymtar i första bilden måste en trottoarkant passeras innan godset är uppe på trottoaren för vidare transport till slutmål (butik etc.).
    Om cykelbanan ska gå mellan lastzonen och trottoaren borde man tänkt på hur last fraktas från bil till butik och gjort fasade kanter för att underlätta den sista biten av transporten. Alla hade vunnit på det, både cyklister och chaufförer.

    • Jag håller med. Om det är så att cykelbanan är utformad så att lastbilsförarna måste parkera i dem, så måste något göras om.

      Men samtidigt – det är samma trottoarkant där som det var innan. Det har inte ändrats. Skillnaden är bara att de parkerade bilarna bytt plats, vilket gör att det blir svårare att dubbelparkera på utsidan. Så jag har lite svårt att se att det i det här fallet är just trottoarkanten som skaver.

      • Anders Andersson

        Jo, det är nog just trottoarkanten det gäller. Bakgaffellyften måste sättas PÅ trottoaren. Som Joakim säger – det går inte att dra en lastad truck uppför en trottoarkant. Står det parkerade bilar ivägen går det inte att lasta av så stora saker att de måste dras med truck. Det räcker egentligen inte heller att bara fasa av kantstenen – lutningen måste vara mindre än så om man i längden ska undvika arbetsskador.

        Det är därför lastplatser måste ligga INNANFÖR cykelbanan, alternativt måste man dra en fullastad truck rakt över cykelbanan, vilket nog är ett sämre alternativ, även om man skulle ta bort kantstenen på en sträcka. Det räcker heller inte med enstaka korta sådana sträckor eftersom trucken måste ända fram till butiken – det går ännu sämre att manövrera en fullastad truck mellan cafebord, planteringar och parkerade cyklar än det går att cykla där).

        Det betyder att lastbilar hela tiden kommer att behöva korsa cykelbanan för att komma in till lastplatserna. Inte optimalt – men alternativen är ännu sämre. Så ha förståelse för detta innan ni klagar på chaffisarna.

        • Men trottoarkanten är ju inte ny.

          Den ordinarie cykelbanan ligger upphöjd, med trottoarkant mot de parkerade bilarna.

          Innan testverksamheten börjades för någon vecka sedan så stod lastbilarna alltid dubbelparkerade utanför bilarna och lastade. Det var lika mycket trottoarkant då – skillnaden nu är att de hamnar någon meter bort från trottoarkanten. Det nya är alltså bara plan mark.

          Jag håller med om att det måste vara ett jävla meck att baxa upp tunga pallar för en trottoarkant. Men det borde ju gå att lösa.

          Kanske så här:

          https://www.facebook.com/photo.php?v=10152071173270194

          (det sista var på skoj)

          • Anders Andersson

            Det har svurits en hel del över bilar som står parkerade så man inte kan lägga ned lyften på trottoarkanten utan behöver baxa trucken över kanten. Att det var uruselt förut betyder inte att det ska fortsätta vara uruselt.

            På något vis måste lasten korsa cykelbanan. Antingen medan den fortfarande är i lastbilen – då blir det en lastficka innanför cykelbanan och lastbilar som korsar cykelbanan, eller så får chaffisen dra lasten över cykelbanan med handtruck – och då måste han sätta ned lyften ovanpå den upphöjda kanten – eller ha en nedsänkning i kanten.

            Problemet uppstår när det inte finns någon nedsänkning och den upphöjda kanten ligger mellan cykelbanan och trottoaren: då finns det bara ett ställe för chaffisen – på cykelbanan. Men förhoppningsvis är detta bara tillfälligt – tills antingen cykelbanan blir upphöjd, eller det kommer nedsänkningar i trottoarkanten.

            Har du en bättre lösning?

            • Japp. Bilden ovan!

              • Anders Andersson

                Precis vad jag skriver ovan. Nedsänkta kanter!

                Kan då vi cyklister vara överens om att det är OK att det emellanåt går en chaffis med en fullastad truck över cykelbanan? Och att han troligen har hela sin uppmärksamhet på lasten och inte klarar att också hålla utkik efter cyklister som kommer i 30 km/h? Så att vi tar hänsyn till det…

        • Kan man inte göra en förhöjd lastväg i trottoarnivå ända från nya lastplatsen och tvärs över cykelbanan till trottoaren? Lite som en förhöjd gångbana över en väg. Då kan lastbilen stå på rätt plats och slippa alla kanter.

          Gör mjuka upp- och nedfarter för cyklisterna så guppet inte blir för burdust för dem.

          Det fina med en testcykelbana är att man kan identifiera problem och testa lösningar på dem.

          • De har tydligen sänkt trottoarkanterna vid lastplatserna:

            • Anders Andersson

              Det verkar som om stadens tjänstemän har tänkt. Kors i taket!

          • Anders Andersson

            Vill vi ha permanenta övergångar rakt över cykelbanan? De ligger ju där permanent och måste dessutom ligga hyfsat tätt (eftersom chaffisarna inte kan kryssa särskilt långa sträckor mellan cafébord, planteringar och parkerade cyklar…) – jämfört med en lastbil som bara står där en kort stund under avlastningstiden. På vissa ställen i staden är det väl också reglerat vilka tider de får lasta/lossa? – det skulle man ju kunna införa här också: inga lastbilar 7-9.30 resp 16-18. Och även om jag hatar när gångtrafikanter lullar omkring på cykelbanan så kanske man för denna sakens skull ha en kant emot vägbanan, men ingen förhöjd kant mot gångbanan?

            Jag tror mer på detta än på permanenta korsande lastvägar – men skicka in tipset till staden och be dem testa på ett par ställen, så får cyklistbloggens läsare utvärdera hur det funkar.

            • Jag skickar inte in det, för jag bor i Göteborg och har för dålig lokalkännedom för att bedöma om jag själv tror att idén är bra på Götgatan. Förslaget har förvisso de nackdelar som du beskriver.

      • lösningen

        Måste och måste. Vore väl inga problem för lastbilarna att ha med sig en egen vinklad ”plastkant” som de lägger ut intill trottoaren när de vill rulla upp lastaren.

        • Anders Andersson

          Jag tror du ska vicka som chaffis ett par veckor, så får vi se om du inte har en lite annan uppfattning efter det… 😉

          • Kolle

            Ajdå! Ja då förstår jag, om chaufförerna ‘måste’ blockera cykelbanorna så upphör ju hela mitt problem med att inte kunna ta mig förbi när jag ska ta mig till jobb och dagishämtningar. Jag ‘måste’ ju inte cykla där?

            Tråkigt att chaufförerna har så taskig arbetssituation att de måste bryta lagar och skapa problem för medtrafikanter genom att blockera trafiken. Men det är en fråga för deras fackförening och inget som ska lösas genom att sabba för andra. Jag ‘måste’ tex gå ut till sophuset och sortera soporna numer, istället för att som förr kasta ner dom i sopnedkast inne i huset. Ska jag då gå över till att kasta ut soporna genom fönstret? Jag gör det bara under några sekunder och sen är problemet löst, för mig.

            • Anders Andersson

              Som sagt – vicka en vecka som lastbilschaffis så får du lite andra perspektiv än det egocentrerade.

              • Kolle

                ja, det är ju egocentrerat att bli upprörd över att någon beter sig illa på ett sätt som går ut över en själv.

                • Anders Andersson

                  Ja, visst är det fruktansvärt att du måste göra en sidoförflyttning på 1,5 meter och kanske inte kan cykla i 30 km/h just dessa 12 m när du passerar lastbilen (om du nu har sådan otur att du råkar vara där just de 10 minuter han lastar av)
                  FRUKTANSVÄRT!!!
                  OLIDLIGT!!!
                  SKANDAL!!!
                  – – –
                  Vi måste alla lämna plats för att gods- och nyttotrafik ska kunna göra sitt jobb. Ibland är det bilisterna som måste ta en omväg, ibland är det gångtrafikanterna, ibland cyklisterna. Gods- och nyttotrafik är, och ska vara, betydligt högre prioriterade än enskilda personers bekvämlighet.

                  I bilden ovan har lastbilschaffisen inget alternativ. Skulle han ställa sig utanför de parkerade bilarna så spärrade han av bilvägen totalt och måste dessutom ta sig genom en rad parkerade bilar och uppför en trottoarkant med en fullastad handtruck. Förutom att det är arbetsmiljövidrigt så är det också det alternativ som hindrar trafiken längsta tiden, dvs det påverkar flest personer.

                  Det alternativ han valt, gör att cyklister måste sakta ned farten och sidoförflytta sig en aning – men de kommer förbi. Och avlastningen går fortare, så det är färre människor som påverkas – samtidigt som han slipper dra sönder armar och axlar på att dra trucken uppför trottoaren.

                  Så – försök släppa det egocentrerade och se inte på varje hinder som en personlig kränkning, utan acceptera att vi lever i en stad och måste hjälpas åt för att allt ska flyta.

                  Som sagt – prya hos en chaffis en vecka eller två, så du får lite förståelse för andras situation i trafiken.

                  • Motvalls

                    Käre lastbilsapologet, de senaste gångerna dina kära lastbilar olagligen blockerade min framfart fick jag (a) släpa en trike uppför en brant grässlänt, (b) ge mig ut i rusningstrafiken på traktens överlägset mest olycksdrabbade väg (men vafan, en eller annan död/skadad cyklist/fotgängare får väl en fungerande nyttotrafik kosta) och (c) ta en nätt omväg på en tre kilometer. Men lastbilar kan ju aldrig göra fel, n’est-ce pas. De måste ju alltid fram, vi andra måste ju inte ta oss till våra arbeten, till läkartider, förskolor, osv. Lastbilschaffisarna måste ju alltid kunna göra sitt jobb, även om de bryter mot alla lagar inom synhåll: vi andra behöver ju inte kunna utföra våra … (en del av oss måste kunna ta oss till våra arbetsplatser för att kunna jobba).

                    • Anders Andersson

                      Ja – lastbilar ska fram. Du och andra som endast har dig själv att tänka på får ta en omväg på 1,5 m, eller vänta 10 minuter.

                      I fallet ovan måste lastbilschauffören bryta mot lagen hur han än gör – han har valt det alternativ som orsakar minst problem för alla. Dvs alla gångtrafikanter kommer fram, all nyttotrafik kommer fram, all kollektivtrafik kommer fram, alla gångtrafikanter kommer fram, alla cyklister (utom möjligen du på din trike) kommer fram. Du får kanske vänta 10 min. Alla andra alternativ skulle betyda längre väntan för fler människor.

                      Släpp din egofixering och inse att detta alternativ är det bästa för flest människor – även om det skulle missgynna just dig för att du kör trike. Ta det inte som en personlig kränkning utan lyft blicken.Kör hemifrån 10 min tidigare så har du löst helas problemet.

                    • JosephTR

                      Med erfarenhet som budbilschaufför. En stor del av problemet är att privatbilister använder lastzonerna som parkeringsplats: ”jag ska bara…”. Dessutom säljer staden parkeringstillstånd som gör det möjligt att parkera där. Och för det tredje använder SÄPO ofta lastzonerna för sina hemliga ärenden.

                      Den andra delen av problemet är att alltför många lastbilschaufförer är arroganta skitstövlar (skapade av den urusla trafikmiljön i stan) som faktiskt struntar fullständigt fan i cyklister och fotgängare. Bilister kommer undan lindrigare eftersom de har tutor och därför kan göra väsen av sig.

                      Hade inte bilarna på bilden använt lastzonen som parkeringsplats hade chauffören kunnat lasta/lossa på normalt sätt. Men det är lika sannolikt att hen inte gjort det.

                      Dessutom finns det mekaniska och elstyrda hjälpmedel som möjliggör att även tung last kan förflyttas över kanter. Tyvärr används de alltför sällan. De är ju dyra. Lättare att slita sönder en anställd.

                    • Anders Andersson

                      Eftersom nya cykelbanan har tagit bort en fil och det är spärrlinje, så kan lastbilen inte stå utanför de parkerade bilarna – då spärrar han hela vägen för såväl buss som annan nyttotrafik. Och om han ska bryta ned en pall till pirra-storlek tar avlastningen en timme.

                      Valet står alltså mellan:
                      a) spärra ALL norrgående buss- och nyttotrafik i en timme

                      b) tvinga cyklister till en sidoförflyttning på 1,5 m, under 10 min

                      För mig är det valet busenkelt.

                      – – –
                      Sen finns det skitstövlar både bland cyklister och lastbilschaffisar – men en ofta upprepad uppmaning på den här bloggen är att INTE behandla vare sig cyklister eller andra trafikanter som kollektiv.

                    • Erik Johansson

                      Upplysning: det går inga bussar här, det rör sig fler cyklister här när jag mötte lastbilar här, och det handlar väldigt sällan om en liten liten omväg iaf för mig och Motvalls.

                      Du får gärna klar göra om menar du att det är en acceptabel långvarig lösning att lastbilar ska parkera i cykelbanan?

                    • Anders Andersson

                      Det är ingen bra lösning – det har jag skrivit flera gånger, både ovan och i andra trådar om lastbilar. Men det är den minst dåliga under nuvarande betingelser.

                      Som du ser på bilderna ovan så rör det sig de facto om en mycket liten omväg för de drabbade, om ens någon alls i de två översta bilderna – medan alla andra till buds stående alternativ drabbar

                      a) hårdare (total avspärrning istället för kort omväg)
                      b) nyttotrafik (ser nu att detta förvisso är utanför 66:ans rutt, men drabbar fortfarande lastbilar hantverkare, RUTare, Hemtjänst, budbilar mm)
                      c) längre tid – måste man lasta om en pall till pirra så handlar det om 4-5 gånger så lång tid

                      Ska vi ändra situationen hjälper det inte att skälla på lastbilschaffisarna – de har bara dåliga alternativ att välja mellan. Inget blir bättre av att cyklister och lastbilschaffisar står och skäller på varandra – när det är infrastrukturen som behöver ändras så att den fyller både godsets, nyttotrafikens och cyklisternas behov. Bara genom att agera gemensamt mot staden och slåss för en kompromiss som är bra för alla kan vi ändra det.

                      Jag säger det återigen – prya hos en lastbilschaffis ett par veckor så ni får lite perspektiv.

                    • Erik Johansson

                      Problemet är alltså att vi talar om en av de få riktiga cykelbanorna på Södermalm som är tillför att visa hur bra våra sittande politiker/trafikontor är på främja cykling. Om det står en massa lastbilar i cykelbanan så ökar man inte andelen som cyklar. Att bara rakt av säga till mig och mina barn att cykla tillbaks längs Götgatan för att sedan ta oss till Skanstull via Grindgatan en omväg på mellan 500 m och 1 km är inte konstruktivt. Om premissen är att främja cykling i Stockholm, vilket väl får anses som ganska oegoistiskt.

                      Jag försöker förstå varför jag blir upprörd när du kommenterar och jag antar att det handlar om bra upplysningar om situationen, inblandat med smärre fakta och åsikter som jag inte håller med om.

                      Att spendera någon månad per år som tiggare, taxichaufför, läkare, cykelpendlare och dörrvakt, gör empiri till en ganska omständlig idé. Det hindrar mig inte att hålla med om det Rolf lyfter fram ur din text; insikt i varandras förutsättning i konflikter är bra.

                    • Anders Andersson

                      Ta en titt till på bilderna ovan. Det finns ingen anledning till att vare sig du eller dina barn skulle behöva ta en längre omväg än 1,5 m i något av fallen – så varför du blir upprörd av den faktiska verkligheten är faktiskt väldigt svårt att förstå.

                      Däremot kan jag möjligen förstå att du blir upprörd på ett principiellt plan. Att det är viktigt för dig att de vackra orden verkligen uppfylls till minsta detalj och att du på Stockholmarnas paradcykelgata inte ska behöva ta den där omvägen på 1,5 m, ens om det bara sker en gång i veckan att du och en lastlossning sammanträffar i tid och plats. Även om jag själv inser att praktik och teori är vitt skilda saker och är flexibel nog att ta den där 1,5 m-omvägen utan att tänka mer på det, så kan jag ha viss sympati för en sådan mer strikt inställning, och stöder dig om du vill förbättra den.

                      Men förbättring måste ske genom att hitta en lösning som funkar även för lastbilarna. Att bara gapa och skrika om sina egna rättigheter och lämna åt chaffisarna att hitta en annan lösning funkar inte. Dessutom skapar det fullständigt onödiga konflikter mellan trafikantgrupper. I fallen ovan har ju chaffisarna valt lösningen genom sin insikt att alla andra lösningar är sämre.

                      Inse att problemet är vårt gemensamma – och att vi endast gemensamt kan hitta en lösning. Att skälla på andra trafikantgrupper och odla en offerroll kan nog kännas skönt – men vill vi få en lösning så måste den funka för alla trafikantgrupper.

                    • JosephTR

                      ”Men förbättring måste ske genom att hitta en lösning som funkar även för lastbilarna. Att bara gapa och skrika om sina egna rättigheter och lämna åt chaffisarna att hitta en annan lösning funkar inte.”

                      Intressant citat ur cykelperspektiv.

                      ”Men förbättring måste ske genom att hitta en lösning som funkar även för CYKLARNA. Att bara gapa och skrika om sina egna rättigheter och lämna åt CYKLISTERNA att hitta en annan lösning funkar inte.”

                      Precis så som jag känner mig som cyklist dagligen i Stockholm. Att hela tiden vara tvungen att hitta andra lösningar för att ta sig fram när lastbilar, bilar, gångtrafikanter och hundar använder cykelbanan/-fältet för sina behov, när cykelbanor mynnar ut i intet, när ljussignaler inte fungerar för cyklar, när plötsliga omläggningar utan skyltning spärrar vägen, när livsfarliga dragningar av cykelfält tvingar mig att leka råtta framför 10-tons accelerande bussar, när plötsligt öppnande dörrar försöker mörda mig, när stolpar placeras mitt i min färdväg, när snö-, löv-, och grusdhögar slängs upp i cykelbanan, etcetera, etcetera.

                      Jag håller fullständigt med, det funkar inte längre.

                    • Anders Andersson

                      Snälla du – ALLA trafikanter måste fn. hitta sina egna lösningar i staden.

                      Det är därför lastbilarna hamnar uppe på cykelbanan, det är därför taxi stannar i cykelfältet, det är därför hantverkare dubbelparkerar – de gör det inte för att jävlas med just dig, utan för att de måste hitta en lösning. Odla inte offerrollen!

                      Var konstruktiv och samarbeta med övriga trafikanter istället. Kom med lösningar som passar alla – inte bara den klick du valt att preferera.

                    • Erik Johansson

                      Du är inte konstruktiv. 🙁 I min mening verkar du inte visa förståelse utan mest sarkasm, det är förstås svårt på nätet med sådant.

                    • Anders Andersson

                      Att bara gapa och skälla på att andra trafikantgrupper beter sig
                      illa leder ingen vart (i synnerhet inte när dessa försöker göra sitt bästa) – utan försämrar bara trafikklimatet och respekten för varandra. Det finns alldeles för mycket sånt i
                      kommentarsfälten på .den här bloggen. Sånt gnäll är INTE konstruktivt!

                      Det konstruktiva vore att cyklisterna TILLSAMMANS med buss- och lastbilschaffisar, budbilar, taxi, satte sig ned och kom fram till rimliga lösningar och sedan gick till staden och sade: Så här vill vi att det ska se ut. Endast då går det att hitta win-win-lösningarna. Inget ont om tjänstemännen i staden, men de kan rimligtvis inte ha koll på alla enskildheter i hela staden – det är vi som rör oss där varje dag som vet vilka lösningar som skulle fungera.

                      Så istället för att sitta tillbakalutad och vänta på stadens nästa halvlyckade försök att skapa en rimlig trafikmiljö för alla och sedan fara ut i sarkasmer och skäll på andra trafikanter (det var inte riktat till dig personligen, men flera på bloggen torde kunna känna sig träffade), så uppmanar jag er att gå med i Cykelsällskapet, Cykelfrämjandet eller någon annan organisation (starta en egen – Stockholmscyklisterna?) och med denna i ryggen starta en dialog med andra trafikantgrupper och staden.

                      Endast så kan vi få fram de bra win-win-lösningar som står att få. Och i de fall det absolut inte går att hitta en lösning som är bra för alla: rimliga kompromisser som har förutsättning att förstås och respekteras av alla inblandade.

                    • Erik Johansson

                      Utan gnäll och andra sociala former så kommer man inte komma till det mål om en byråkratisk diskussion* som du har nämnt ett par gånger nu. Det går inte att säga till andra att hålla käft bara för att du har en idé om hur det ska lösas. Det som fungerar för dig fungerar rätt dåligt för en hel del andra, du säger att detta gäller när man talar om lastbilschaffisar men du missar helt att cyklister inte är en homogen grupp.

                      * Egentligen menar jag inte att en byråkratisk diskussion är dålig, utan mest att den känns trög för mig ibland.

                    • Anders Andersson

                      I en demokrati tar beslutsprocessen tid – och ska göra det – det är liksom hela vitsen med en demokrati. Besut ska övervägas och utredas noggrannt innan man sätter ned foten.

                      Så vill man påverka så får man vackert lov att ta den långa vägen – organisera sig och övertyga andra om att driva en gemensam linje. Cyklister är förvisso lika lite som någon annan grupp homogena – men
                      bara genom att organisera sig och driva gemensamma frågor kan man nå
                      resultat. Det är så man gör i en demokrati.

                      I Sverige finns dessutom ett mycket välsmort maskineri för att ta hand om och inkorporera synpunkter som förs fram av organisationer. Använd det istället för att spy galla och sarkasmer på bloggar (åter – känn dig inte personligen träffad om det inte berör dig).

                      Gnäll och skäll kan förvisso vara ett sätt att mobilisera sin egen sida (inget enar så bra som en yttre fiende) – men om man inte ens har ett forum att föra konstruktiv dialog med övriga parter, så blir det just bara gnäll och skäll. Gnäll riskerar att leda till att man blir avfärdad som gnällspik – hur berättigad klagan än må vara. Det kunde man låta passera okommenterat om det inte vore för att det smetar det av sig även på oss som inte vill vara gnälliga – hur mycket vi än önskar att inte bli behandlade som kollektiv.

                      Skäll (i synnerhet sådant som upplevs som högst orättvist av den utskällde som bara försöker göra sitt bästa) leder till motsättningar mellan trafikantgrupper = en aggressivare och farligare trafikmiljö, samtidigt som det gör det mycket svårare att hitta win-win-lösningar, och ännu svårare för parterna att gå med på kompromisser. Såna tendenser vill jag inte se.

                      Jag har själv inga större problem i Stockholmstrafiken, men om du startar ett sådant forum eller vill driva en sån linje inom någon organisation så stödjer jag dig helt och fullt.

                    • Richard

                      Eftersom det är bud- och lastbilar som ständigt bryter mot lagen så borde det vara ERA organisationer som ska lyfta frågan till tjänstemännen och då ska ni våga vara ärliga:

                      ”vi vill inte bryta trafikregler eller skapa farliga trafiksituationer genom att dubbelparkera eller ställa oss i cykelbanor men eftersom leveranser har ökat med x % genom tidsperioden y och antalet lastzoner har samtidigt minskat med z % samtidigt som den olagliga privatparkeringen i lastzonerna har ökat med w % har vår arbetssitiation hamnat i en ohållbar situation.

                      En normallastad pall väger x kg och är konstruerad bla bla bla…”

                      Leveransbranschen skulle vinna mycket på att själva ta initiativ till att informera tjänstemännen om era detaljkunskaper om trottoarkanter, lastpallar etc. Det räcker alltså inte med att rycka på axlarna och bara säga att vi borde vicka i en vecka som lastbilschaffis, att nyttotrafik har högst rang i trafiken, att vi ska sluta gnälla och organisera oss.

                      Som cyklist ser jag varje dag budbilar eller större transportfordon som inte ens försöker hitta kompromisser. De bara stannar i cykelfält eftersom ”de ska bara” fast det finns plats att fickparkera. Sakta har jag börja se en förändring med undantag som lossar i bilfilen och låter cykelfältet vara. Men det är fortfarande undantagsvis jag ser dessa fantastiska chaufförer (men förut såg jag dem aldrig så det är på rätt väg).

                      Frågan är vad DU gör för att din organisation ska vara drivande i denna fråga. Själv ska jag mejla Cykelfrämjandet.

                    • Anders Andersson

                      Min organisation är Cykelfrämjandet.

                      Och eftersom jag inte tycker den där omvägen på 1,5 m är något att röra upp himmel och jord om, så är jag inte särskilt aktiv i föreningen.

                      Men ett tips – vill du driva frågan, så räcker det inte med att mejla, du måste engagera dig och få med andra engagerade 🙂

                    • Jens

                      Oh, jag har ett par underbara bilder från Karlstad jag borde leta reda på. ”Tidningsbud” (leverans till Pressbyrån) som trots olika nivåer av vänliga frågor och påpekanden parkerade så att hen blockerade övergångsställe, cykelöverfart, trottoar och cykelbana, trots att det finns parkeringsplats ungefär 10 meter bort.

                    • Kolle

                      ”Kör hemifrån 10 min tidigare så har du löst helas problemet.” Ja, om jag i min kristallkula kunde skåda att en lastbil skulle blockera min körbana så skulle det ju vara en lösning. Och om det bara var EN lastbil som skulle blockera min väg. Nu har jag ingen kristallkula och förväntar mig, helt rimligt, att man ska kunna köra sin cykel på cykelbanan.

                  • Kolle

                    Ja, visst är det fruktansvärt att chauffören måste göra en sidoförflyttning på
                    1,5 meter och kanske inte kan lasta av precis, exakt, utanför butiken (om hen nu har sådan otur att det inte råkar vara en lastplats precis utanför)
                    FRUKTANSVÄRT!!!
                    OLIDLIGT!!!
                    SKANDAL!!!

                    ”Jag skulle ju bara precis in och köpa tidningen” ”Jag stod ju bara på cykelbanan 10 minuter” ”Jag har för långt att gå till närmsta parkeringsplats, minst 30 meter”. Alla undanflykter har man hört, och för just denna individ kanske det stämmer. Hen skulle ‘bara’ in och handla ‘lite snabbt’. Men det påverkar inte min situation som passerande cyklist om du står där i 5 minuter eller 5 timmar. Och 100 meter senare är det samma visa. Jag kommer inte förbi utan får bege mig ut i bilfältet eller upp på trottoaren. Försök att förstå att cykelbanan är ett körfält, inte en vikarierande avlastningsplats/korttidsparkering/containeruppställningsplats som är till för att tjäna ditt behov för stunden. Det är en plats för oskyddade trafikanter att säkert förflyta sig.

          • En bra poäng! Insikt i varandras situation är en förutsättning för möjligheten att hitta bra lösningar och ställa rimliga krav på alla parter. Det gäller nog i alla konflikter.

  • !

    Cyklistbloggen borde spana in nya cykelbanan på Folkungagatan mellan Borgmästarg. och Renstiernasg., även där finns en malplacerad lastzon som sätter cyklisters liv i fara, i synnerhet på fredagar med alla felparkerade systembolagskunder.

  • Richard

    Som jag trodde! Innan invigningen var jag bergsäker på att det skulle fulparkeras i den nya cykelbanan inom en vecka – och jag fick (tyvärr) rätt.

    Båda bilderna visar tydligt att båda chaufförerna väljer medvetet att skita i trafikreglerna. ”Inkörningsproblem” är en snäll omskrivning för ”ego parking as usual”.