Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar

| 17 kommentarer

Apropå det vi skrev om cykelställ för någon vecka sedan, så hittade jag i går en enkät som Örebro kommun skickat ut till sina cyklister.  Där fick de sätta betyg på kommunens cykelparkeringar och inte oväntat fick de ställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt höga betyg, medan standardställ som bara gör att man slipper cykelstöd fick lägre betyg (läs pdf-en här).

Jag passade på att twittra en fråga till ”cykelborgarrådet” Per Ankersjö, om när Stockholm kan tänkas göra samma sak och se, det verkade som om de redan har gjort det. Redan 2012:

Och snabbt fick jag också länken:

Ett snabbt genomläsande avslöjade inga chockerande nyheter: folk gillar att parkera säkert, där det går att låsa fast och gärna också med väderskydd. Som sagt.

Länkarna ledde mig också vidare till Pilotplats Cykels nystartade, nåja, blogg där bland annat omgörningen av Götgatan presenterades lite mer utförligt. Nytt för mig var att det är så otroligt många fler cyklister som använder Götgatan under rusningstrafik än bilister. Under den mest trafikerade timmen passerar upp mot 900 cyklar, mot 600 bilar. Trots det har alltså cyklisterna tryckts upp på den där smala slalombanan de kallar cykelväg.

Det ska nu alltså ändras och läs den här PDF-en från i november förra året för att få en bild av hur.

Supercykelbana

Collage Pilotplats Stockholm

I den tas också upp hur kommunen tänker försöka lösa problemen med högersvängande fordon. Cyklistbloggen gläds åt att Pilotplats Cykel för fram samma förslag som vi gjorde i september förra året. De använder till och med samma bilder. Heja!

ö 3

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] Fler cyklister än bilister på Götgatan […]

trackback

[…] Sedan inlägget om den nya cykelparkeringen vid Stockholms Central så fick vi en del frågor om exakt var den låg och hur man tar sig dit. Och eftersom det var strålande sol igår så passade jag på att promenera dit. Så här går man alltså till Järnvägsparken: […]

trackback

[…] veckan skrev vi om planerna på att ta bilkörfält på Skanstullsbron och Götgatan och göra om dem till gång- och cykelbana, men det är inte enda cykelbesluten som är på gång i […]

non
Gäst

Asså jag fattar inte varför man hurrar över de där korsningarna. De innebär en skarp kurva och sen en till för cyklister. Man blir tvungen att kolla för gående, cyklister, svänga, vända huvudet 180grader, svänga vända 180 grader på huvudet igen och köra vidare, altl detta på 4 meter….
Går det verkligen inte att göra en bättre lösning?

Björn
Gäst

Naturligtvis finns det. Det är ju bara att lägga cykelfältet mellan de två andra körfälten. Då behöver inte två trafikstömmar korsas till att börja med, och vänstersväng med cykel blir möjligt.

Hela konstruktionen utgår ifrån att cyklisterna absolut inte får finnas bland den ”riktiga” trafiken, på den ”riktiga” vägen.

Fredrik Jönsson
Gäst

Ser fram mot det här.

Richard
Gäst

Jäklar vilken dåligt gjord illustrationsbild på Götgatan. Bakhjulet på sista cykeln är enorm! Varför lämnar bilisten den vita bilen? Ska det illustrera att man ska parkera i den filen? Eller ska han hämta radioantennen som gick sönder och hamnade på trottoaren? Varför sitter det tre människor och fikar som blockerar hela trottoaren? Den gröna bilen längre fram, har den också parkerat? Båda bilarna har stannat vid samma sorts refug. Vad är detta? Cykelstället är borta innan hissen som går ner till tunnelbanan. Och slutligen, så få människor utanför Ringen? Busshållplatsen är borta, knappt några bilar och ingen som har fulparkerat? Den här framtidsversionen är så dålig att jag baxnar. Och då har jag inte ens nämnt att min 13-årige son kan frilägga och vrida bilder bättre än denna klåpare. Det här visar bara återigen att inte ens de som får betalt för att planera för cyklister orkar engagera sig och göra ett bra jobb.

Erragma
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan: http://t.co/YOSgfI7Tr7 #cykla

JosephTR
Gäst

Underbart att Stockholm äntligen tagit åt sig Hollands utmärkta lösning på högersvängen. Frågan är bara var de tänkt använda den. Stockholms tjänstemän är inte berömda för sitt konsekventa tänkande när det gäller planeringen av cykeltrafiken.

Fredrik Jönsson
Gäst

Det har ryktats om en sådan översyn av Ringvägen/Götgatan.

joranfagerlund
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar http://t.co/aoEuWNLS8l @Cyklistbl…

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar http://t.co/aoEuWNLS8l @Cyklistbloggen

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan: http://t.co/YOSgfI7Tr7 #cykla

wpDiscuz