Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!

| 110 kommentarer

I förra veckan fick vi ett mail från TV4 med en förfrågan om att medverka i Nyhetsmorgon. Det var en väldigt fåordig inbjudan:

Jag söker någon som är beredd att försvara cyklister i Stockholmsmiljö. Hör gärna av er till mig så snart som möjligt.

Vi brukar vara generösa med att ställa upp och diskutera cykling och cyklingsfrågor eftersom vi tycker de är så viktiga. Men här är tydligen cyklisterna under attack? Av vem undrar jag då och får svaret:

Det verkar som att det råder en hyfsat hård ton främst i Stockholmstrafiken. Jag har följt en animerad debatt som startades av tidningen mitt i Södermalm, där en flicka på två år blivit påkörd av cyklist i Tanto. Följt SVT:s reportage som visar på att bilister som hatar cyklister och faktiskt påstås medvetet försöker skada cyklister. En hård och trist stämning. Det är vad vi vill debattera.

Jag har suttit och riggat tillräckligt många gäster till morgonprogram för att veta att ett upplägg med två så helt olika vinklar, den lilla påkörda flickan och bilister som hatar cyklister, inte funkar i samma inslag. Och eftersom det handlade om att ”försvara cyklister” så var det rätt tydligt att det skulle handla om den lilla flickan, inte om den klick motorfordonsförare som använder sina fordon som vapen. Så jag tackade nej. Risken att jag skulle få stå i rikssänd TV och försvara cyklist som kör på liten flicka kändes överhängande. Och inte särskilt konstruktiv.

På Twitter insåg jag att en av programledarna, Jenny Strömstedt, redan bloggat om händelsen under den neutrala rubriken ”Cyklistdjävlar”. Låt mig så här långt in i berättelsen slå fast några saker:

  • Det är fel att bryta mot trafikreglerna.
  • Man ska sakta ner när man passerar små barn, särskilt när de går på en gemensam gång- och cykelbana, extra särskilt om de inte ens är avdelade i olika fält.

Jag missade inslaget när det gick direkt i TV4 förra veckan så jag har inte hunnit titta på det förrän nu. Och jösses. Det inleds med att Steffo Törnqvist slår fast:

 Men vi ska prata om ett växande problem. I de stora städerna har det trappats upp ett cykelkrig

Jasså, har det? Vardå? ”Växande” problem? Enligt vem? Hur mycket? Vad är ett ”cykelkrig”?

Det som hade hänt är att den lilla flickan Daisy var på dagisavslutning i Tanto, gick på en kombinerad gång- cykelbana och av någon anledning hamnade i cykelfältet och blev påkörd av en äldre kvinna.

Nyhetsmorgonsinslaget bygger sedan helt på den otroligt tråkiga händelsen för lilla Daisy och målar raskt upp en bild av cyklister som lagbrytande tokdårar inblandade i ett ”cykelkrig” mot fotgängarna. Det slås fast att folk inte längre cyklar för att transportera sig, utan träna. Så här Twittrar redaktionen efter sändningen:

och så här ser vinkeln ut:

hetskt cykelkrig

Det är oehört tragiskt att Daisy blev påkörd av en cyklist. Jag har också småbarn, en fyramånaders dotter, en snart fyraårig och en åttaåring. Jag förstår att det är jobbigt och hemskt. Men att en flicka blir påkörd innebär inte att hon är ett offer i ett ”hätskt cykelkrig” (Däremot är den möjligtvis ett exempel på att det även bland cyklister finns inkompetenta trafikanter, samt ett utmärkt exempel på att kombinerade gång- och cykelbanor är livsfarliga och borde förbjudas, något vi skrivit om massor här på bloggen och något som också Cykelfrämjandets representant förde fram).

Jag känner mig åter som den där invandrarkillen som sitter och läser på Avpixlat. Jag fattar att enskilda Facebookpersoner gör det och att det finns bloggar som också gör det. Men etablerade kommersiella medier borde veta bättre. Att ta ett enda fall och sedan insinuera skuld för en hel grupp man själv definierar har ju historiskt sett visat sig vara ett rätt farligt grepp. Jenny Strömstedt inser såklart det så fyra minuter in så säger hon kort att ”Och vi talar inte om alla cyklister, det finns goda cyklister också”. Eller hur. Hur många?  Om det råder ”cykelkrig” kan det ju inte vara särskilt många eller?  Ingenstans i inslaget förs det fram något överhuvudtaget, förutom de medverkandes egna åsikter, som skulle stödja att cyklister missköter sig mer än andra trafikanter i stan. Eftersom det mig veterligen inte finns.

Fler fotgängare skadas för att de blir överkörda av bilar, ändå pratar man inte om något ”bilkrig” mot fotgängare (tvärtom, då är det deras eget fel) .

Så sprids mer cyklisthat.

Varför bryr jag mig då om jag är laglydig ”god cyklist”?

Ni som följer Cyklistbloggen känner igen det här svaret, jag har svårt att variera det mer så jag har börjat att bara klistra in det igen:

För att jag så ofta och regelmässigt hamnar i situationer där jag måste försvara något så trivialt som mitt val av transportmedel. För att cyklister inte missköter sig mer än andra trafikanter. För att det är så tråkigt att precis allt som handlar om cykling, förutom möjligtvis i cykeltidningarna, börjar med att cyklister är hatade, nu senast ”Cykla i P1” som skriver:

Många av oss hyser starka känslor till cykeln. Den är en symbol för frihet och individualism men cyklister som kör för snabbt och bryter mot trafikregler är en avskydd grupp

Någon som tror att ”Top Gear” eller gamla ”Trafikmagasinet” började med samma brasklapp? ”Men bilister som kör för snabbt och bryter mot trafikregler är en avskydd grupp”? I think not.

För att jag vill att alla slutar generalisera. För att det är tröttsamt. För att det påverkar mig. Jag cyklar varje dag, ibland gör jag fel precis som alla andra. Missar en fotgängare som inte kommer över. Stannar klumpigt. Glömmer att ge tecken med armen. Då vill jag bli bedömd för hur jag cyklar, inte utifrån en fördom om ”hur cyklister är”. När jag säger ”förlåt, det var inte meningen¨, jag missade”, så vill jag slippa höra ”jävla cyklister” till svar.

Och för att det är otäckt. Det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.

Läs mer om cyklisthat.

EDIT: Ser nu att Mitti har artikeln som webbpublicering och ser följande citat:

– När vi la upp en bild på Daisys ben på Facebook slogs vi av vilket cykelhat det finns i Stockholm.

Och det är en bild som jag känner igen.

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

110 Comments on "Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!"

Notify of
avatar
trackback

[…] (Läs mer: Det är ett cykelkrig, I tell you, ett cykelkrig!) […]

trackback

[…] och framför allt de här lycraklädda männen på sina snabbcyklar som vi ser överallt. Begreppet Cykelkriget myntades av Jenny och TV4. I en sällsynt onyanserat inslag i Nyhetsmorgon passar hon och Steffo […]

trackback

[…] GP, DN och TV4. Cyklistbloggen tar upp ledarskribenters artiklar och en föreställning om ”cykelkriget”. De skriver också att ”När cyklisterna ökar i tusental och därmed börjat ta plats […]

trackback

[…] Ett tredje exempel: I somras körde en vårdslös cyklist på ett litet barn i Tantolunden i Stockholm. […]

trackback

[…] Expressen skrev om cyklisthatet i sociala medier och då TV4 valde att hitta på uttrycket ”Cykelkriget”. De utgick från en otäck händelse där en cyklist kört på en liten flicka, buntade […]

trackback

[…] inte sällan framställs åsikter som just fakta. ”Cykelkriget” till exempel, som TV4 uppfann tidigare i somras. Och när det finns en grupp som ”alla vet hur de är”, så är det […]

Richard
Guest

Vilka är de miljövänligaste? Cyklande hipsters i innerstan som köper ekomat i närbutiken. Vi köper bara noga utvalda saker. Våra lägenheter är miljövänligt uppvärmda och om vi inte går/cyklar åker vi kommunalt.

Vilka är de näst miljövänligaste? Memils! De lägger ut mycket på sin cykling men det är bara kvalité och nödvändiga prylar. Något säger mig att även de äter ekomat (men inte lika mycket som vi hipsters). Det går inte ihop att cykla en 80000 kr cykel på dagen och tugga flintastek på kvällen.

Vilka är de miljöovänligaste? Bilpendlande villamän som köper vanlig mat på stormarknader. De lägger hellre ner pengar på utemöbler av plast där de sitter och röker, dricker grogg och skriver hatkommentarer på sin PC om oss cyklister. Först hatar de Memils – eftersom de är så bögiga. Sedan hatar de hipsters – för de är så coola. Sist hatar de alla kvinnor – för att de är så osäkra.

De som borde få flest hatkommentarer är alltså bilpendlande villamän. Men konstigt nog anses de vara beundransvärda.

trackback

[…] jag vill inte elda på i cykelkriget. Men jag behöver avreagera mig. Inte heller är jag av åsikten att alla cyklister är dumma. Det […]

Oskar_Ekman
Guest

@Cyklistbloggen Hade en bilist kört ihjäl en tränande cyklist hade @Nyhetsmorgon haft en sörjande förälder i kriget mot bilister. Subjektivt

missmeister
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

missmeister
Guest

@Cyklistbloggen Har helt missat (kollar ej #nymo ) men det är ju helt sjukt vad de vinklar illa. Riktigt bra inlägg du skrivit!

Oskar_Ekman
Guest

@Cyklistbloggen Bra skrivet! Tyvärr är media alltid enkelriktade och tar alltid någons parti. Objektivitet finns inte i media. Tyvärr.

Cykelpendlare
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

malmolund
Guest

Very well written! @Cyklistbloggen What the h-ll is a ”cycle war”? Balanced debates doesn’t seem to exist these days. http://t.co/mYn478WWqR

Andreas
Guest

Om ni har läst Metro Stockholm i dag har ni säkert läst deras egna undersökning om att 88 av 103 cyklister under en halvtimme körde mot rött. I morgonrusningen. Det låter inte så bra så klart men tittar man på bilden som visar vart de står så förstår man varför. Fula knep.

Karin
Guest

Jag cyklar tre mil varenda dag och ser en förkrossande majoritet av mina kära medcyklister glatt trampa på gångbanan trots att cykelbanan är tom, köra mot rött, hänsynslöst preja både gångtrafikanter och sina medcyklister, ge fan i alla typer av signaler, göra vansinniga omkörningar, köra på fel sida, mot enkelriktat, rakt ut i rondeller, strunta i högerregel och rent allmänt bete sig som livsfarliga idioter.
Inte sällan skriker de dessutom åt folk att flytta på sig, istället för att själva sänka farten.
Det märkligaste är kanske ändå att när jag faktiskt lyckats fråga nån av tokdårarna varför de kör som rövar så försvarar dom sig och tycker att dom gör rätt. Det är jag som är dum, jag borde hålla mig borta.

Jag ser alltså cyklister begå trafikbrott för 50.000 i böter varje dag. Mycket lågt räknat.
Det är verkligen inte ok. Och det krävs inga ”fula knep” för att se detta, det räcker med några minuter i rusningstid på vilken cykelbana som helst i stan.

Arne B
Guest

Karin, var cyklar du? Även jag cyklar 3 mil om dagen, från söderort till Stockholms innerstad. Någon ”förkrossande majoritet” som cyklar så illa som du beskriver har inte jag sett. Vilka gångbanor menar du? Vilka rondeller? Var gärna konkret!

Jag hävdar bestämt att alla trafikantslag har samma benägenhet att bryta mot trafikregler, det är bara olika regler man bryter mot.

Cyklistbloggen sammanfattar läget bra.

Gunilla Hansson
Guest

När man läser de artiklar som finns angående detta får man den uppfattningen att det är cyklistens fel. De utelämnar även vissa detaljer som avstånd mellan flickan och cyklisten och avståndet mellan flickan och flickans far.

Om flickan sprang ut i samma veva som cyklisten skulle passera då hade cyklisten ingen chans att stanna eller bromsa cykeln. Flickans far borde heller inte ha släppt ned flickan i närheten av gång och cykelbanan utan han borde ha släppt flickan en bit ifrån.

Expressen skriver att flickan sprang ifrån sin pappa. Alltså är flickans far lika skyldig till att hans dotter blev påkörd av en cyklist.

Tidningarna väljer enbart att skriva om cyklisten men de skriver inget om att flickans far är lika skyldig till att flickans far blev påkörd.

Det är fel av flickans föräldrar att skylla detta enbart på cyklisten när flickans far är lika skyldig till att flickan blev påkörd.

Visst, ett barn springer ifrån sina föräldrar och de springer även rakt ut men då ska föräldrarna se till att springa ifatt sitt barn istället för att låta avståndet bli för stort.

Karin
Guest

Den här cyklisten har på allmän cykelbana kört så fort att hon inte kunnat stanna i tid och därför kört på ett barn som skadats allvarligt.

Sedan har cyklisten smitit från olycksplatsen.
Bara det där sista innebär åtal. Normalstraffet för smitning från olycka där någon skadats allvarligt är 6 månaders fängelse. Plus då att körkortet dras in direkt om sådant finnes.
Även cyklister är alltså skyldiga att inte köra fortare än att de kan stanna för barn, husdjur, andra cyklister, gångtrafikanter, rullstolar, ekorrar eller vad som nu kan tänkas dyka upp på en allmän cykelbana i en park.
Hur du kan få det till att barnets pappa är medskyldig är helt ofattbart. Men det förklarar kanske varför alltfler tycker att stockholmscyklisterna är bindgalna.

Anders Andersson
Guest

Smitning är naturligtvis fel – men lika lite som jag förväntar mig 2-åringar ute på egen hand på Essingeleden, förväntar jag mig 2-åringar på cykelbanan. Jag kan inte förväntas anpassa min fart till så uppenbart självmordsbenägna beteenden. Pappan är lika medskyldig som om han slängt ut sin dotter på E4an.

Håkan
Guest

Kära Karin, detta fall måste väl ändå vara ett undantag, eller hur. Jag cykelpendlar året om mellan söderort och Rissne och jag brukar alltid ta det lugnt när jag närmar mig småbarn som inte har koll. Samtidigt kan inte låta bli att irriteras över föräldrar som verkar tro att cykelbanor är någon slags lekplats vilket det naturligtvis inte här. Små barn ska inte tränas i cykling eller leka på cykelbanor, det skapar bara irritation för oss cykelpendlare. Håll barnen på lekplatser eller områden som inte är cykelstråk. Med ditt resonemang skulle samma gälla för bilar. De ska aldrig köra fortare än att de kan stanna om ett barn dyker upp på gatan. Orimligt säger jag!
Vänligen Håkan

Hasse
Guest

När jag som cyklist möter små barn på cykelbanan som håller på att lära sig eller har just lärt sig att cykla, så blir jag alltid uppriktigt glad. Det kvittar om jag får sakta ner, det gör jag gärna. Det händer att jag ropar heja-heja eller något annat uppmuntrande.

Björn
Guest

Någon smitning är det inte fråga om då pappan ska ha sagt till henne att ‘hålla sig borta’. Om barnet slitit sig på en trotar, sprungit ut i biltrafiken och där blivit påkört, hade du dragit samma visa om bilisters skyldighet att aldrig köra fortare än att de hinner stanna?
Knappast. Då hade det bara varit ännu en olycka i mängden.

Ingen av oss vet hur fort kvinnan körde, eller hur lång tid hon fick på sig att reagera.
Om pappans ansvar vet vi bara att han har tappat kontrollen över sitt barns rörelser på ett mycket hårt trafikerat cykelstråk. Han släppte ner henne där de ‘brukar titta på tågen’, och där man kan göra det i Tanto är cykelbanan nedanför Årstabron. Det är en av bara fyra leder in till stan från söder, och den är således mycket hårt trafikerad.

Det vi vet är att en liten flicka och en kvinna varit inblandade i en olycka, och att båda förmodligen mår väldigt dåligt. Samt att pappan råkar tillhöra mediecirkusens innekrets och drar i alla trådar han kan för att hantera sina egna känslor, och att hans kollegor helt okritiskt jamsar med.
Krigets första offer är sanningen.

Gunilla Hansson
Guest

Nu har bara folk läst föräldrarnas version angående detta men ingen har läst cyklistens version angående detta.

Enligt artikeln i Expressen sprang flickan ifrån sin far. Borde då inte flickans far har sprungit ikapp flickan?

Risken finns även att flickan sprang rakt ut i samma veva som cyklisten skulle passera och detta innebär att cyklisten varken hann bromsa eller stanna troligtvis.

Nu vet jag inte hur det ser ut i området men risken finns även att buskar alternativt träd hindrade cyklisten att se flickan.

Det är lätt att klandra cyklisten i detta fall men samtidigt finns det vissa detaljer som saknas i detta fall.

http://www.kattenmjau.se/2013/06/27/2-arig-tjej-blev-pakord-av-en-cyklist/

knight22
Member

Det är ju inte bara en del cyklister som tycker pappan är medskyldig, det finns ett sådant ansvar även rent juridiskt.

Enligt familjebalken har föräldrar tillsynsskyldighet för sina barn. Den innebär bl a att man ej får utsätta dem för fara eller låta dem bli skadade. Att släppa en tvååring på en plats där fordon passerar kan betraktas som försumlighet från förälderns sida. Vid upprepade förseelser skulle föräldrarna förmodligen kunna förlora vårdnaden.

mdubbelv
Guest

Länken till klippet säger att ”sidan saknas”. Var hittar jag inslaget?

Per Wahlström
Guest
Hej Cyklistbloggen! Jag läste din text och håller med dig om att det var bra att du inte ställde upp i TV4. Däremot tycker jag att grundfrågan är relevant. Jag håller inte med dig om att cyklister inte missköter sig mer än andra trafikslag. Min uppfattning är att cyklister generellt är dåliga på att följa regler och anmärkningsvärt ofta kör hänsynslöst. Oftast gör det inget eftersom de jämfört med med andra fordon är små, flexibla och att fotgängare hinner flytta på sig, men ibland blir det konsekvenser, som i fallet Daisy. För mig är Daisy en konsekvens av systematiskt dålig attityd till trafikregler och anmärkningsvärt hög brist på trafikhänsyn. Att säga att ”De flesta sköter sig” räcker inte för att inte generallisera eftersom jag upplever att cyklister som grupp i hög utsträckning har ett flexibelt synsätt på trafikregler. De kan i hög fart köra rakt ut i korsningar eller komma ut från blinda hörn, cykla på övergångsställen, tro att zebralagen gäller cyklister på cykelöverfarter (inte bara efter svängar alltså), cykla i anmärkningsvärt hög fart på kombinerade gång- och cykelbanor, cykla utan lyse, cykla berusad mm. Skulle en cyklist bryta mot en trafikregel och bli påkörd av en bil så blir… Read more »
Erik Johansson
Guest

Har funderat mycket på det här från artikeln: ”släppte ner Daisy vid en gång- och cykelväg i parken där barnen brukar titta på tågen. Sedan sa det pang.” Jag antar att det är vid Årstabron, det är ett vältrafikerat pendelstråk där gående och cyklister inte har några markeringar eller hjälp för att dela upp trafiken.

Så min fråga är om det nu är så att vi ska anpassa farten på gemensamma cykel och gångbanor, hur långsamt ska vi cykla när bvi pendlar in till stan? Om nu de flesta väljer att cykla i 16-21 km/h .

Per Wahlström
Guest

Samma fråga är relevant för förhållandet bilister/cyklister.
Vilka rättigheter ska det förhållandevis oskyddade trafikslaget ha i förhållande till framkomligheten för det mer skyddade trafikslaget?

Erik Johansson
Guest

Vad jag säger är att 16-20 km/h är inte snabbt, det är vad jag i genomsnitt cyklar under en mil i Stockholm. Och på stället där Daisy blev påkörd är det svårt att se hur man kan ha så mycket mer fart.

Fast om man vill hastighets begränsa så måste alla på cykel bromsa ordentligt i backar, aldrig ta i osv. Jag vet inte hur du tänker men om du jämför cykelfart med att sänka hastighetsgränsen till 30km/h (eller lägre), så har jag väldigt lite förståelse.

H
Guest

Jag tror den här Pelle är ett troll!

MLKristola
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

Christian Johnson
Guest

mats.bax@expressen.se och Expressen bidrar så gott de kan att öka cyklisthatet.

w1_f1
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

eriksandblom
Guest

Mitti har idag en ny artikel om händelsen. Till skillnad från Nyhetsmorgons inslag finns lite fakta och statistik. Av 1 772 cykelolyckor i Stockholms län 2012 var 88 mellan cyklist och fotgängare, alltså fem procent. Det var ju intressant, men hur stor andel fotgängare skadades utan att någon cyklist var inblandad? Den uppgiften skulle ge ett bättre svar på frågan vilken fara cyklister utgör för fotgängare. När det gäller dödliga påkörningar i hela Sverige står cyklister för mindre än en procent av dessa.

Cyklist körde på 2-åriga Daisy. Mitt i Stockholm

Snabbrestarkre
Guest

RT @cykelliberalen: Mycket bra av @Cyklistbloggen. Så lågmält och klokt utan det onyanserade dravel som medieprofiler så gärna sprider. htt…

cykeljohanna
Guest

RT @cykelliberalen: Mycket bra av @Cyklistbloggen. Så lågmält och klokt utan det onyanserade dravel som medieprofiler så gärna sprider. htt…

bjornsundin
Guest

RT @cykelliberalen: Mycket bra av @Cyklistbloggen. Så lågmält och klokt utan det onyanserade dravel som medieprofiler så gärna sprider. htt…

krenaud
Guest

RT @cykelliberalen: Mycket bra av @Cyklistbloggen. Så lågmält och klokt utan det onyanserade dravel som medieprofiler så gärna sprider. htt…

WennerW
Guest

RT @johandewe: ”Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!” http://t.co/eHBSxNb0Wj

gbgcyklaren
Guest

RT @cykelliberalen: Mycket bra av @Cyklistbloggen. Så lågmält och klokt utan det onyanserade dravel som medieprofiler så gärna sprider. htt…

cykelliberalen
Guest

Mycket bra av @Cyklistbloggen. Så lågmält och klokt utan det onyanserade dravel som medieprofiler så gärna sprider. http://t.co/3MwN7HPUrj

Swede_Box
Guest

@martenpaulsson @Cyklistbloggen Ja men det är för svårt för journalogerna att hantera. Var dock teknolog…

martenpaulsson
Guest

@Swede_Box säkert civilingenjör också? @Cyklistbloggen

Swede_Box
Guest

@martenpaulsson @Cyklistbloggen Jag är #cyklist och #aikare Därmed är jag dubbelt misstänkliggjord av media.

MatsNygren
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

tiinasarlin
Guest

@Cyklistbloggen Fast det är ändå trevligt att det finns kvinnor som kan hoppa på en racer och #cykla i 50 km/h… Ståltant, eller hur!? 😉

johandewe
Guest

”Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!” http://t.co/eHBSxNb0Wj

JohanJohnsson
Guest

som vanligt mycket väl skrivet!! bra jobbat!!!

knight22
Member

Mycket bra inlägg! Jag tror dock att TV4:s inslag var så överdrivet att jag undrar hur många som tar det på allvar. Att kalla det ett ”krig” och hävda att de flesta cyklister håller 50 är väl att ta i lite väl mycket. I takt med att vi cyklister blir så många blir det också allt mer ohållbart att generalisera cyklisterna till en homogen grupp.

Kenway
Guest

Det är inte bara i trafiken folk måste sluta generalisera, utan det gäller samhället i stort. Bra text! Keep up the good work and fight the good fight!

martenpaulsson
Guest

Cykel. Transportmedlens AIK. RT:“@Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/TuZEbDjsVc #cykla”

bmstegeryd
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

PerErikHahn
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

eriksandblom
Guest

Jag håller med dig i sak, men tycker nog att du behandlar inslaget med lite mer allvar än vad det är värt. Steffo och Jenny är pajaser som gjort bort sig i rikssändning.

olavtorvund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

Swede_Box
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

ErikSandblom
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

JennieVictoria
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

ekstromenator
Guest

@Cyklistbloggen Läskiga kommentarer, en mamma skriver att om hennes 2-åring blev påkörd på en cykelbana så var det cyklistens fel, inte mor?

GustavSvaerd
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

theschitz
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

Krister Isaksson
Guest

Bra, som så ofta!

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

johannnyman
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

Campy007
Guest

RT @Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/o1lmi1bnxm #cykla

GabGjerswold
Guest

Läs! “@Cyklistbloggen: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig!: http://t.co/XG4imLBJHr #cykla”