På CES i Las Vegas presenterade Volvo i veckan sin nya cykelhjälm. Det kan verka märkligt att en biltillverkare släpper en cykelhjälm, och det är det. Men idén med cykelhjälmen som tagits fram i samarbete med hjälmtillverkaren POC, är att den tillsammans med en mobilapp ska varna Volvoförare och cyklister när de kommer för nära varandra.

Tanken är att hjälmen ”pratar” med bilen och berättar när cyklister är i närheten. Cyklisterna får i sin tur en varning att en bil finns i närheten genom att en lampa blinkar framtill på hjälmen.

Hjälmen ska till och med kunna få bilen att tvärstanna om risken för krock blir för stor. Det känns ju instinktivt rätt bra?

Tidningen Veckans affärer skriver:

Det innovativa konceptet är resultatet av ett helsvenskt samarbete mellan Volvo Cars, POC, tillverkare av skyddsutrustning för cyklister och skid- och snowboardåkare, samt Ericsson. Det innovativa, molnbaserade säkerhetskonceptet rymmer spännande utvecklingsmöjligheter och kommer att rädda liv bland alla oskyddade trafikanter, uppger Volvo Cars.

Förutom det frekventa användandet av ordet ”innovativa” och det faktum att vi ger oss in i getingboet ”Cyklisthjälm eller inte”, så ställer sig Cyklistbloggen tre frågor:

  1. Om den bara varnar Volvoförare är den väl rätt meningslös?
  2. Om alla cyklister har hjälmen, vad händer när man cyklar i stadsmiljö med hundratals, kanske tusentals cyklister och bilar samtidigt? Det lär ju bli ett fasligt blinkande och varnande.
  3. Varför bygga in den i en hjälm istället för som en tillsats till cykeln?

Det kanske klarnar framöver, vi får se.

För den som vill fördjupa sig finns en video också ftw:

Tipstack till Mikael Ordenius/Twitter