Sådärja. Sakta men säkert visar sig Gubben rimfrost allt oftare och draperar huvudstaden i ett frostvitt täcke samtidigt som han gör vattenpölarna till förrädiska fällor för cyklister med hårdfrusna sommardäck. Så dubbdäck är bra, men vilka ska du ha? 240 dubbar eller fler? Cyklistbloggen tipsar i däcksdjungeln.

Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Twitter.

[![](/content/images/2012/10/dubb_320.jpg "dubb_320")](/content/images/2012/10/dubb_320.jpg)Smart med dubbdäck även på cykeln. Foto [Adam Franco](http://www.flickr.com/photos/adamfranco/4183671114/sizes/m/in/photostream/) på Flickr.
#### Mjukare gummi för bättre grepp

Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.

Lagom med dubb för pendling

Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.

Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje. Det ska ge en bra balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste fyra åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt med 120 dubbar i varje däck (Nokian) och det har fungerat bra. Förra året bytte jag dock fabrikat till ett med ett något mindre grovt mönster (Schwalbe) och märkte skillnad, kanske inte helt positivt. Okej att det är mer lättcyklat, men jag for i backen en gång när jag svängde ganska svagt. Nu i år kommer jag att prova Christians recept på 240 dubbar på framdäcket och 120 på bakdäcket. Jag lovar komma med en rapport.

När ska man byta däcken?

När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.

Återförsäljaren Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.

(Inlägget är publicerat 2012, men modifierat sedan dess.)