Vi brukar ofta säga att cykelinfrastrukturen i Stockholm inte är planerad, utan ditmålad och inklämd där det fanns yta över. Det här tycker jag är ett rätt bra exempel. Det är på nyss omgjorda Folkungagatan:

[![1798826_10151972035033027_1923944831_n](/content/images/2014/03/1798826_10151972035033027_1923944831_n.jpg)](/content/images/2014/03/1798826_10151972035033027_1923944831_n.jpg)Foto: Peter Mikkelsen
Det är synd att den går åt fel håll, uppför backen. Tänk om den hade gått nerför, vilken härlig slalomkänsla det skulle gett med lite fart!

Jag gissar att det handlar om en trafikomläggning som är kvar sedan arbetena och inte en permanent installation. När jag kollar PDF-presentationen så verkar det så.

Frågan är då varför de inte använde de brandgula linjer som ska användas vid tillfälliga omdragningar. Som till exempel användes i något år på E4:an vid Frösundavik.

Eller som de använde så snyggt vid Slussen i höstas:

Gul cykelbana bloggsiez

Och frågan är varför de valde att skära av precis hela trottoaren för fotgängarna. Asch, cyklister är ju bara en form av lite snabbare fotgängare ändå. Och trottoar-schmottoar, det är väl ingen som bryr sig om cyklister som cyklar på trottoarer.

Foto- och tipstack till Peter Mikkelsen!