Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Varför måste små fordon köra långsammast?

Publicerad den 4 december, 201916 december, 2021

Det är inte varje dag Dagens Nyheter får Cyklistbloggen att tänka helt annorlunda, men idag hände det.

Eller Andreas Bergh, välfärdsforskare från Ekonomihögskolan i Lund i alla fall. I dagens DN skriver han en kolumn med titeln ”Det är bilarna som borde köra långsamt, inte elsparkcyklarna”.

Han menar att det är stora tunga fordon som kommer i höga hastigheter som är det farliga i trafiken, något som kanske låter som en självklarhet. Alltså framförallt bilarna.

Han menar också att en rationell trafikregel därför borde sikta in sig på storleken, snarare än hastigheten. Stora fordon är farligare när de kör fort än små alltså.

Han säger:

”Låter det konstigt? Var lugn, nuvarande regler fungerar tvärtom. När elsparkcyklarna kom infördes snabbt regler som tvingade ned hastigheten från 25–30 till maximalt 20 kilometer i timmen. Vanliga elcyklar får köra snabbare men bara med hjälp av muskelkraft: Elmotorn får inte vara för stark, får bara hjälpa till upp till 25 km/tim och bara när cyklisten själv också trampar. Stora tunga bensinbilar får däremot köra i 40 eller 50 km/tim även inne i tätorter.”

Mind blown, får vi väl säga lite. Tänk till exempel om hastighetsgränsen i city var 40 km/h för cyklar och 20 km/h för bilar.

Men viljan att begränsa de små fordonens hastighet är stor, viljan att begränsa de storas hastighet i det närmaste obefintlig.

Andreas Bergh skriver:

”Det är inte helt enkelt att förklara dessa regleringar ur vare sig miljö- eller ett trafiksäkerhetsperspektiv, och regleringarna gör det svårare för elfordon att konkurrera med bilar.”

Och vi avslutar apropå inget speciellt med den här klassiska dagisreklamen.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}