Hösten är här! Nu säger vi hejdå till sommarcyklisterna som likt DN:s skribenter ställer in cykeln för resten av året.

A7pd69CCYAA5KJJ

Cykling på hösten är en baggis, men skiljer sig lite från sommarcykling på torra fina vägar och strålande sol dygnet runt. Vi har därför satt ihop fem bra tips för sommarcyklisten som väljer att nu ta steget och avancera till höstcyklist. Riv ur och spar!

![Propagandahöst](/content/images/2014/10/Propagandahöst.jpg)Höst är inte bara sprakande löv och strålande sol
 

1. Håll avstånden

På hösten är vägbanan ofta hal. Det är blöta höstlov som ligger som ett tunt lager, det är vatten – som när temperaturen kryper ner mot noll lätt blir till is. Det betyder att det kan vara farligt att bromsa hårt och plötsligt. Ge dig själv några sekunder extra genom att hålla ordentligt avstånd till cyklister framför dig – så slipper du tvärtnita och ökar chansen att få fortsätta färden upprätt. Som bilist lär man sig tre sekundersregeln: Ta ett riktmärke vid sidan av vägen och räkna: 1001, 1002, 1003. Funkar för cyklister också.

2. Dra ner på farten

Det är mörkare på hösten. Starka bilstrålkastare som rör på sig frestar på ögats förmåga att anpassa sig till mörkret, särskilt i city är det stora kontraster mellan cykling i mörka alléer och ut på välupplysta cykelbanor. Då blir det svårare att upptäcka plötsliga  hinder.

Det är som sagt halare på hösten och särskilt tidigt på morgonen kan regn och nattfukt bilda förrädisk is på vägbanan. Det som ser ut som vatten när du cyklar över Strömbron, kan i själva verket vara förrädisk svartis.

Svartis eller glattis är kompakt, oftast genomskinlig isavlagring som bildas av underkylda droppar av regn som genast fryser då yttemperaturen är under eller strax över 0 °C. Processen när glattis bildas kallas nedisning. När glattis uppstår på vägar blir det blixthalka.

Det här är det ingen som gör några informationsfilmer om för cyklister, men hos våra finska grannar hittar vi den här filmen från 1977 riktad till bilister:

Ett tips är också att gummimassan som används för att måla i vägbanan, till exempel övergångsställen och heldragna linjer, kan bli ruskigt hal när de blir fuktiga och kalla. Vilket gör dem livsfarliga när man kommer i för hög fart.

Man brukar säga att isig vägbana förlänger bromssträckan. Det är sant för bilar, men vi cyklister har inte den lyxen. För oss innebär sladd istället att vi plötsligt glider fram på asfalten med blåslagna knän, axlar och lika blåslagen värdighet.

Dra ner på farten så kommer cyklingen gå som en dans.

3. Använd lyse

Det här kan låta som en självklarhet: nu blir det mörkare på morgonar och kvällar och då behövs ordentliga lampor. Men det är inte bara när det är mörkt det är bra med lyse. När kall morgonluft möter varm mark bildas dimma. Och då kan det vara grymt svårt att se andra trafikanter. Med lampor på syns man betydligt bättre, även när solen gått upp. Det samma gäller också riktigt regniga höstdagar. Använd med fördel en StVZO-klassad lampa, till exempel Philips Saferide 80, som vi testade här.

![Dimma](/content/images/2014/10/Dimma.jpg)Här hade det varit bra med lite belysning
4**. Om du använder reflexväst – du måste inte se ut som en vägarbetare.**

Läs Annas post ”Reflexer måste inte vara tråkiga”, så har du chansen att glittra.

![Foto: Anna Mogren](/content/images/2013/11/reflexer.jpg)Foto: Anna Mogren
**5. Klä dig inte för varmt!**

Nybörjarfelet är att tro att för att det är kallt på hösten så måste man klä sig i tjocka lager. Effekten blir att man istället kommer fram svettigare än den soligaste sommardag. Ett bra riktmärke är att det ska vara lite huttrigt när du startar färden. Då kommer cyklandet göra dig lagom varm på några minuter.

Trevlig höstpendling!